• 1
  • 2
2008-07-30, 09:10
Medlem
Funderar på att bli vegan då argumenten för att inte äta kött eller animaliska produkter är väldigt övertygande! Inte etiskt utan hälsomässigt. Den som inte läst boken Food revolution av John Robbins borde göra det. Och därav min fråga.

Det jag funderar på är om det egentligen är nyttigare att äta vegan mat? Alla alternativen är ju typ fullproppade med kemikalier och skit för att likna vanlig mat så mycket som möjligt. Kokosgrädde som innehåller 3 emulgeringsmedel. Korv med karragenen och fruktkärnmjöl. Finns fler exempel. Därav min undran. Kanske borde begå självmord och äterfödas som kanin? Morötter är ju alltid nyttigt Någon som har några åsikter?
Citera
2008-07-30, 09:51
Medlem
Labolinas Linas avatar
John Robbins verkar vara någon flummig hippie.

Ät kött istället, både gott och nyttigt.
Citera
2008-07-30, 10:18
Medlem
knoxahs avatar
Äh, vafan, finns väl fett i massa veganmat ändå? Chips, eller? Vettefan, äter veganer gelégodis? Det är väl massa skitäckliga grejer i det?
Citera
2008-07-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knoxah
Äh, vafan, finns väl fett i massa veganmat ändå? Chips, eller? Vettefan, äter veganer gelégodis? Det är väl massa skitäckliga grejer i det?

En liten anekdot; På skaven i Elmo i Svenljunga så skrapar dem bort köttrester från insidan av djurhudarna, skavet skickas direkt till godisfabriken. På alla hjärtans dag fick dom anställda på Elmo varsin ask med gelehjärtan, gjorda på inte mindre än deras eget skav. Inte en käft tog emot godiset så vitt jag vet

Jag arbetar inte där men har någon bekant där nere.

För övrigt vågar jag inte tro på att Veganeriet är direkt hälsosamt, om man inte vill se ut som en tandpetare dvs
Citera
2008-07-30, 10:34
Medlem
Ja visst kan veganmat vara nyttigt, blir dock lite krångligare än vegetarianmat eller blandkost att få i sig allt.
Den här sidan verkar ha rätt bra tips: http://sv.wikibooks.org/wiki/Veganism

Nej, veganer äter självklart inte gelatingodis

Ang. trollandet om tandpetare:
http://www.doctorshobbies.com/images...sentingBIG.jpg
(vad innehåller animalier egentligen för några magiska substanser som inte finns någonannanstans?)
Citera
2008-07-30, 10:52
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Ja visst kan veganmat vara nyttigt, blir dock lite krångligare än vegetarianmat eller blandkost att få i sig allt.
Den här sidan verkar ha rätt bra tips: http://sv.wikibooks.org/wiki/Veganism

Nej, veganer äter självklart inte gelatingodis

Ang. trollandet om tandpetare:
http://www.doctorshobbies.com/images...sentingBIG.jpg
(vad innehåller animalier egentligen för några magiska substanser som inte finns någonannanstans?)

Problemet är nog snarare att orka trycka i sig mängderna av protein, kolhydrater, fett osv som behövs för att bli grov. Veganer är ju till 95% pinnsmala... finns ju liksom en anledning till det.
Citera
2008-07-30, 10:56
Medlem
Smulhamsterns avatar
Om det bara är av hälsoskäl så är det väl bättre att behålla ägg- och mjölkprodukter i dieten? Det vill säga att vara vegetarian.

Det blir mycket enklare på så vis. Både vad gäller näringsintag och själva matlagningen.
Citera
2008-07-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Problemet är nog snarare att orka trycka i sig mängderna av protein, kolhydrater, fett osv som behövs för att bli grov. Veganer är ju till 95% pinnsmala... finns ju liksom en anledning till det.

Jo, visst är det svårare att få i sig tillräckligt med protein som vegan, en liten biff motsvaras väl ungefär av 3 dl kokta bönor. Men sedan så tror jag att anledningen till att många veganer är pinnsmala är för att de inte håller på så mycket med muskelbyggande träning.
De veganer du ser (aktiva djurrättsmänniskor med Animal Liberation-tischor) är ju inte gymmens målgrupp precis. Ungt vänsterfolk oavsett matvanor brukar väl vara ganska taniga?
Citera
2008-07-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenis
Det jag funderar på är om det egentligen är nyttigare att äta vegan mat? Alla alternativen är ju typ fullproppade med kemikalier och skit för att likna vanlig mat så mycket som möjligt. Kokosgrädde som innehåller 3 emulgeringsmedel. Korv med karragenen och fruktkärnmjöl. Finns fler exempel. Därav min undran. Kanske borde begå självmord och äterfödas som kanin? Morötter är ju alltid nyttigt Någon som har några åsikter?

Karragenan och fruktkärnmjöl är det väl inget fel på? Och en veggiburgare innehåller typ: Vete och soja-protein, vegetabilisk olja, kryddor,
maltextrakt, lök, fleromättat vegetabiliskt fett, stabiliseringsmedel,
sojamjöl, lökpulver, aromämne, skorpmjöl, havssalt.
Inte mycket konstigare ämnen än i andra halvfabrikat där. Fast om du är oroligt för sådant så går det mesta att göra hemma från scratch, bönbiffar, seitan, falafel und so weiter.
Citera
2008-07-30, 13:19
Medlem
Schrails avatar
Jag skulle nog rekomendera dig att först bli vegetarian. Lättare att få en jämn och stabil övergång från kadavret till den gröna sidan i livet.
Citera
2008-07-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labolinas Lina
John Robbins verkar vara någon flummig hippie.

Ät kött istället, både gott och nyttigt.

Och vad baserar du det på?
Citera
2008-07-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Karragenan och fruktkärnmjöl är det väl inget fel på? Och en veggiburgare innehåller typ: Vete och soja-protein, vegetabilisk olja, kryddor,
maltextrakt, lök, fleromättat vegetabiliskt fett, stabiliseringsmedel,
sojamjöl, lökpulver, aromämne, skorpmjöl, havssalt.
Inte mycket konstigare ämnen än i andra halvfabrikat där. Fast om du är oroligt för sådant så går det mesta att göra hemma från scratch, bönbiffar, seitan, falafel und so weiter.

ja får la bli från skratch då.. man borde kanske gå över till makrobiotik men det är ett helt annat ämne.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in