2008-07-29, 20:20
Medlem
Roller Kids avatar
Jag har kopplat min stationära dator till scarten på tvn med både ljud och bild, men jag hör bara ljudet och får inte fram någon bild. jag har försökt flera timmar nu i skärminställningar och "NVIDIA:s kontrollpalen" men har inte lyckats få fram någon bild i tv:n. Tv:en är inte så ny, det är en sån där "tjockis tv" som bara har 2 scart kontaktet på baksidan, inget annat.

detta är kablarna jag har (kopierade från inehållsförteckingen från affären):
- 1st S-video kabel hane-hane
- 1st Phonokabel hane-hane
- 1st Adapter 3,5mm-2st Phono
- 1st scartadapter med S-video, composite och audioingångar

Jag har Windows Vista och Nividia grafikkort.

Om någon haft samma problem och löst det eller hur som helst fattar vad jag gjort för fel och kunde vara snäll och förklara hur jag ska få det att funka så skulle jag bli happy smile!
Senast redigerad av Roller Kid 2008-07-29 kl. 20:33.
Citera
2008-07-29, 21:25
Medlem
stilltons avatar
Du måste starta om datorn efter att du kopplat ihop prylarna

Se till att tvn är inställd på s-video på rätt scart också
Citera
2008-07-29, 21:52
Medlem
Roller Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Du måste starta om datorn efter att du kopplat ihop prylarna

Se till att tvn är inställd på s-video på rätt scart också

Jjag hat startat om och sånt flera gånger, men vad menar du att tvn ska va inställt på s-video?
Citera
2008-07-29, 21:59
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roller Kid
Jjag hat startat om och sånt flera gånger, men vad menar du att tvn ska va inställt på s-video?
På de flesta tv-apparater finns det en bildinställningsmeny där du kan ställa om vilken typ av signal du vill ta in på scartkontakten. s-video, komposit, Scart-RGB o.s.v.. en del apparater ställer in sig automatiskt, och det normala är att du åtminstonde får en svart/vit bild om den skulle vara felställd. Om du har en video eller dvd med s-videoutgång så kan du ju börja med att testa koppla in den där för att se om allt är OK med tvn, och kablaget
Tyvärr har jag inte Vista, så jag är inte till nån hjälp om det är där felet ligger.
Citera
2008-07-29, 22:22
Medlem
Roller Kids avatar
Stort tack till dej Stillton, har iaf lyckats få in svartvitt nu på tven! hittade ingen sådan meny på min tv så jag kan ändra till s-video, men ska sitta med det nu och se om jag lyckas få in färg.
Om någon har några tips så posta gärna!

Är det säkert det är på tven jag ska ändra till s-video, det kan inte va datorn det bror på så det finns några inställningar där att ändra?

Edit: allt är fixat nu, tack!
Senast redigerad av Roller Kid 2008-07-29 kl. 22:52.
Citera
2008-07-29, 22:30
Medlem
_Jago_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roller Kid
Stort tack till dej Stillton, har iaf lyckats få in svartvitt nu på tven! hittade ingen sådan meny på min tv så jag kan ändra till s-video, men ska sitta med det nu och se om jag lyckas få in färg.
Om någon har några tips så posta gärna!

Är det säkert det är på tven jag ska ändra till s-video, det kan inte va datorn det bror på så det finns några inställningar där att ändra?

Jag hade själv färgbild, och det fungerade som en klocka. Nästa dag var det plötsligt svartvitt, varpå jag uppdaterade mina grafikkortsrutiner och nu har jag ingen bild alls (lite flimmer).

Någon som haft samma problem?
Citera
2008-10-02, 13:58
Medlem
Lord_Trenchcoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Jag hade själv färgbild, och det fungerade som en klocka. Nästa dag var det plötsligt svartvitt, varpå jag uppdaterade mina grafikkortsrutiner och nu har jag ingen bild alls (lite flimmer).

Någon som haft samma problem?

Testa att byta utsignal till komposit, även om du använder S-video ut.

Men det bästa är om du fått med en adapter med ditt graffekort, som har 3 st utgångar. Denna ser ut som komponent ut, men den blå utgången är även komposit ut. Koppla vanlig gul videokabel från den blå utgången till tv:n och allt funkar prima. (sätt såklart över till komposit som utsignal).
Dock får jag inget ljud på detta sätt, men det kan jag koppla från annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in