2008-07-29, 19:19
Medlem
proxy90s avatar
Fick häromdagen en dator av en jobbarkompis. Dock hade han eller någon annan på något smart sätt försökt att installer om Windows Vista. Så nu ligger både vista på C: och på D: och jag får välja vilket av dessa jag ska ha när jag startar datan. Alla program osv är borta från menyn och skrivbordet men finns kvar i mappen Windows.old under C: och den mappen går ej att ta bort. Någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få datan i "nyskick" igen? DVS Ta bort ett vista och mapen Windows.old?

Vill även ha Windows XP Professional istället, men det går ej att installera då datorn säger att jag har ett nyare windows installerat. Någon som kan något om detta? Tacksam för svar.
Citera
2008-07-29, 19:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Lättast är nog om du hämtar hem XP SP3 och bränner ner på en skiva.

Lägg i skivan och tar bort Vista på bägge partitionerna och sedan går vidare med XP installationen.

Uppdaterar XP SP3 sedan via Update och in med fräscha drivrutiner och datorn blir i bra skick.
Citera
2008-07-29, 19:30
Medlem
proxy90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Lättast är nog om du hämtar hem XP SP3 och bränner ner på en skiva.

Lägg i skivan och tar bort Vista på bägge partitionerna och sedan går vidare med XP installationen.

Uppdaterar XP SP3 sedan via Update och in med fräscha drivrutiner och datorn blir i bra skick.

Okej, har det nedbränt på skiva men det går ej att installera. Hur tar jag bort Vista enklast från båda partitionerna?
Citera
2008-07-29, 19:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det gör du med XP skivan.

Lägg så cd/dvd enheten ligger i fösta hand under Bios.
Sätt i skivan och startar om datorn, tryck på valfri tangent när du ser denna text.Följ sedan ledsagningen.
Citera
2008-07-29, 23:02
Medlem
zylEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det gör du med XP skivan.

Lägg så cd/dvd enheten ligger i fösta hand under Bios.
Sätt i skivan och startar om datorn, tryck på valfri tangent när du ser denna text.Följ sedan ledsagningen.
Jag har liknande problem fast precis innan man väljer vilken disk man ska formatera etc så får jag en bluescreen, jag har kollat mina minnen med memtest86+-2.01 men det var inga fel på dem. Hjälp uppskattas hjärtligt!
Citera
2008-07-30, 07:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kan även vara HDD som orsakar detta.

Är det under inläsning av XP filerna som detta händer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in