• 1
  • 2
2008-07-29, 16:28
Medlem
MonkeyWizs avatar
Jag köpte ny dator (allt utom HDD) och har suttit och påtat ihop den.
När allt var på plats och jag petat in min gamla hårddisk vill windows inte starta. Bluescreen!

Jag tar fram mitt gamla XP home edition och kör en 'repair' och windows startar upp igen. När det startar upp kommer dock frågan om validering upp och jag känner ju att det ska väl inte vara några problem, klickar kör och tappar ansiktet. Det går inte!!

När jag nu pratar med Microsoft säger de att jag har ett OEM-licens och att det var bundet till mitt GAMMLA moderbord och att jag, i grund och botten, är rökt.
Jag har alltså kpt en licens för över 1000kr som nu består av en dvd-skiva med samma värde som en liten grå sten.

Så, vad gör jag nu? Jag kan använda datorn men alla uppdateringar (som jag betalt för) är nu otillgängliga. Jag har inte råd med ett nytt OS, tänk om mitt nya MB har ett fabriksfel och går sönder.
MS säger att jag borde köpa ett 'retail' OS för då kan jag flytta runt det som jag vill. (De fattar inte att det kostar pengar.)

Jag har testat Linux förr men fattar halv-7, så det är inget bra alternativ.
Iaf inte för mig.
Citera
2008-07-29, 16:45
Medlem
Owes avatar
Tråkigt , man kan ju alltid "tanka" hem ett xp där uppdateringar funkar (ETH0 Release brukar funka bra har jag hört) , men det är olagligt så jag vill bara påpeka att jag inte uppmanar till brott .
Senast redigerad av Owe 2008-07-29 kl. 16:47.
Citera
2008-07-29, 16:55
Medlem
sommarlovs avatar
Man kan nästan aldrig byta moderkort på en windows-maskin så som du har gjort.
Du behöver göra en nyinstallation.

Microsoft har fel, du kan visst göra en nyinstallation med den skivan och produktnyckel du har, säger installationen ifrån, ringer du bara och ber om ett nytt nummer!
Citera
2008-07-29, 17:07
Medlem
MonkeyWizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kan nästan aldrig byta moderkort på en windows-maskin så som du har gjort.
Du behöver göra en nyinstallation.

Microsoft har fel, du kan visst göra en nyinstallation med den skivan och produktnyckel du har, säger installationen ifrån, ringer du bara och ber om ett nytt nummer!

Hur menar du nu?
Det går om jag bara gör en komplett ominstallation med formatering och börjar från början?
Citera
2008-07-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkeyWiz
Hur menar du nu?
Det går om jag bara gör en komplett ominstallation med formatering och börjar från början?

Skulle det inte gå att aktivera operativet när nyinstallationen är klar kan man ringa till microsoft och köra en telefonaktivering. Funkar varje gång.
Citera
2008-07-29, 20:14
Medlem
k0das avatar
Citat:
Hur menar du nu?
räcker med att du sätter in cdn och väljer att behålla akuellt filsystem/ingen formatering, på så sätt kan du sedan komma åt dina gammla filer på datorn, sparingar, bilder, musik osv, formaterar du.. ja då formaterar du och då är det betydligt jobbigare att få tillbax saker.

in med cdn börja installera, sedan när allt är klart och du kommer in i windows och ska aktivera det får du välja support delen där du får ett servicenummer som du kommer rabbla upp i telefonen efter du ringt till microsoft och dom ska hjälpa med att skapa ett nytt id/maskinid/whatever, detta knappar du in på din sida och aktiverar och sedan är allt klart.

lycka till.
Citera
2008-07-29, 20:16
Medlem
The Pirate Bay har lösningen på dina problem...
Citera
2008-07-29, 21:38
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
räcker med att du sätter in cdn och väljer att behålla akuellt filsystem/ingen formatering, på så sätt kan du sedan komma åt dina gammla filer på datorn, sparingar, bilder, musik osv, formaterar du.. ja då formaterar du och då är det betydligt jobbigare att få tillbax saker.

in med cdn börja installera, sedan när allt är klart och du kommer in i windows och ska aktivera det får du välja support delen där du får ett servicenummer som du kommer rabbla upp i telefonen efter du ringt till microsoft och dom ska hjälpa med att skapa ett nytt id/maskinid/whatever, detta knappar du in på din sida och aktiverar och sedan är allt klart.

lycka till.

En detalj bara, om det kommer upp fråga om vad användaren ska heta.
Stäng av datorn, annars raderas de gamla användrarna, uten en fråga ens!
Citera
2008-07-30, 01:48
Medlem
k0das avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En detalj bara, om det kommer upp fråga om vad användaren ska heta.
Stäng av datorn, annars raderas de gamla användrarna, uten en fråga ens!
nu yrar du bara, datorn tar inte bort något om du inte sagt till den att göra det, tom skapar jag en profil på ett nytt xp som har precis samma namn som på det gammla skapar den bara profilnamn.xp eller profilnamn.windows eller liknande, den har ALDRIG tagit bort mina profiler, snarare du som tryckt fel eller valt snabbformatering eller liknande.

och ja, kör nyinstallation, inte "uppgradering" eller annan skit, då ersätts ditt existerande windows vilket är rätt uppenbart
Citera
2008-07-30, 02:11
Medlem
Ratchers avatar
Citat:
Jag köpte ny dator (allt utom HDD) och har suttit och påtat ihop den.
När allt var på plats och jag petat in min gamla hårddisk vill windows inte starta. Bluescreen!

Jag tar fram mitt gamla XP home edition och kör en 'repair' och windows startar upp igen. När det startar upp kommer dock frågan om validering upp och jag känner ju att det ska väl inte vara några problem, klickar kör och tappar ansiktet. Det går inte!!

När jag nu pratar med Microsoft säger de att jag har ett OEM-licens och att det var bundet till mitt GAMMLA moderbord och att jag, i grund och botten, är rökt.
Jag har alltså kpt en licens för över 1000kr som nu består av en dvd-skiva med samma värde som en liten grå sten.

Så, vad gör jag nu? Jag kan använda datorn men alla uppdateringar (som jag betalt för) är nu otillgängliga. Jag har inte råd med ett nytt OS, tänk om mitt nya MB har ett fabriksfel och går sönder.
MS säger att jag borde köpa ett 'retail' OS för då kan jag flytta runt det som jag vill. (De fattar inte att det kostar pengar.)

Jag har testat Linux förr men fattar halv-7, så det är inget bra alternativ.
Iaf inte för mig.

Ringer till MS och hånskrattar åt dom och säger: "inte konstigt folk väljer att tanka ner erat system när ni gör så här, skyll er själva"
Citera
2008-07-30, 02:23
Medlem
k0das avatar
MonkeyWiz: vare sig du har oem eller inte ska inte spela någon roll, det du måste göra är att få support på m$ att generera dig en ny (oem/maskinvaru) nyckel, för att få dom att göra detta är bara till att säga <valfrihårdvara> gick sönder och nu behöver du ominstallera, nämn inte moderkort nästa gång utan grafik eller ljudkort, eller hårddisk/liknande

Hjälper inte detta kan du köra lite "social engineering/hacking" där du ringer från skyddat nummer (eller inte) och säger att du jobbar för något it-företag (som e businesspartner med microsoft (kalle's data & Co. eller whatever)) och att du är behov en ny nyckel (för att du gjort service på datorn/ominstallation.).

Har funkat för mig tidigare iaf, sedan vem som gör fel, m$ som inte låter en ominstallera eller jag som tvingas ljuga för att få något jag redan betalat för... det är frågan, eller igentligen inte, jävla osmidigt system imo.
Senast redigerad av k0da 2008-07-30 kl. 02:27.
Citera
2008-07-30, 09:32
Medlem
MonkeyWizs avatar
Jag använde originalskivan för att 'reparera' redan installerad version.
Jag kom åt allt gammalt inkusive program från andra företag. Alltin var kvar som jag lämnade det men de godkände inte den nya datorn.

k0da: Hur får man nen ny nyckel? Per telefon eller e-mail?
Ratcher: Ja, det är kanske inte så konstigt att Gates är en av världens rikaste?
Lerdex: Kan man göra det utan bli betalningsskyldig?

Nåja, jag har löst mitt problem iaf. Hittade en av svärfars gamla burkar. Det visar sig att han haft ett 'retail' windows i den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in