2008-07-29, 11:28
Medlem
Jag startar detta ämne eftersom jag inte hittade en uppdaterad tråd kring detta.

Okej tvillingparadoxen känner ju många till och det ligger i gränsfall mellan filosofi och fysik. Men jag har tänkt ett steg till i paradoxen och vill få lite respons på tanken och då blir det filosofi.

Två tvillingar står på jorden och en åker upp i rymden och runt jorden i ljusets hastighet(man bortser från att massan blir oändlig och allt det där).
Hans tid i förhållande till tvillingen på jorden går ju långsammare och han åldras då följdaktligen långsammare. Det är ju tvillingparadoxen förenklat.

Men eftersom röresler alltid är relativa mot den referens man har, så betyder ju detta att i tvillingen i rymdraktens referenssystem så står han stilla och det är jorden som snurrar i ljusets hastighet. Följdaktligen måste ju tvillingen på jorden alltså åldras långsammare än tvillingen i rymden.

Nu möst båda referenssystemen när tvillingarna återser varandra på jorden.
Här kommer paradoxen.

Den ena tvillingen kommer att uppleva den andra tvillingen som äldre än sig själv. Men paradoxalt nog måste ju den andra tvillingen uppleva samma sak, alltså att hans tvilling blivit äldre.
Men det är ju en omöjlighet, eller är det så att ålder i detta fall bara är vad vi upplever för den ena tvillingen upplever sig själv som ung pga att tiden går långsammare i ljushastighet medan den andra tvillingen uppfattar honom som gammal.
Några åsikter om detta?
Citera
2008-07-29, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av souli
Jag startar detta ämne eftersom jag inte hittade en uppdaterad tråd kring detta.

Okej tvillingparadoxen känner ju många till och det ligger i gränsfall mellan filosofi och fysik. Men jag har tänkt ett steg till i paradoxen och vill få lite respons på tanken och då blir det filosofi.

Två tvillingar står på jorden och en åker upp i rymden och runt jorden i ljusets hastighet(man bortser från att massan blir oändlig och allt det där).
Hans tid i förhållande till tvillingen på jorden går ju långsammare och han åldras då följdaktligen långsammare. Det är ju tvillingparadoxen förenklat.

Men eftersom röresler alltid är relativa mot den referens man har, så betyder ju detta att i tvillingen i rymdraktens referenssystem så står han stilla och det är jorden som snurrar i ljusets hastighet. Följdaktligen måste ju tvillingen på jorden alltså åldras långsammare än tvillingen i rymden.

Här kommer paradoxen.

Den ena tvillingen kommer att uppleva den andra tvillingen som äldre än sig själv. Men paradoxalt nog måste ju den andra tvillingen uppleva samma sak, alltså att hans tvilling blivit äldre.
Men det är ju en omöjlighet, eller är det så att ålder i detta fall bara är vad vi upplever för den ena tvillingen upplever sig själv som ung pga att tiden går långsammare i ljushastighet medan den andra tvillingen uppfattar honom som gammal.
Några åsikter om detta?

Ditt resonemang faller eftersom att acceleration är absolut.

Läs mer på: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingparadoxen.

Tvillingparadoxen är, som wikipediaförfattaren beskriver, endast skenbar.
Citera
2008-07-29, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av souli

Här kommer paradoxen.

Några åsikter om detta?
Att något är relativt mot en referens
betyder bara att man måste ha en referens för att
se huruvida något verkligen är äldre än något annat.
Tvillingen i rymden är fysiskt yngre än den på jorden,
men lika gammal som trillingen som också åkte
i ljusets hastighet
Jorden rör sig inte i ljusets hastighet,
så tvillingen på jorden kommer att se äldre ut.

[edit]
åker tvillingen till ett annat solsystem och träffar på utomjordingar går det inte att veta att utomjordingarna åldrats avsevärt under resan som tvillingen gjort. man måste ha det som referenspunkt för att kunna veta säkert, men är det en plats som ingen varit på tidigare så går det inte att veta.
[/edit]

Jag tycker kruxet är det här med ålder och tid.
Tvillingen i rymden upplever tiden som vanligt,
han går och äter frukost och läser en tidning,
sen när han landar så är alla kompisar rynkiga.
Är det inte då tvillingen i rymden som är äldre,
eftersom han kommer att leva längre än tvillingen
på jorden.
Är ålder i referens till ens fysiska plats födelsedatum,
eller är ålder hur mycket mer av oxidationsprocesserna
som ens celler klarar av?
Om man ser på den ena tvilling som gammal biologiskt,
och den andra tvillingen som gammal kronologiskt,
så är både tvillingarna äldre än varandra
Senast redigerad av yidaki 2008-07-29 kl. 12:04.
Citera
2008-07-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Text

Du skriver ganska ostrukturerat men jag tyckte mig förstå att du resonerade kring en definition av ålder. En bra definition är enligt mig att åldern är den tid individen upplevt sedan den föddes, dvs den tid som alltid är mätt efter individens referenssystem.
Citera
2008-07-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superjens
Du skriver ganska ostrukturerat men jag tyckte mig förstå att du resonerade kring en definition av ålder. En bra definition är enligt mig att åldern är den tid individen upplevt sedan den föddes, dvs den tid som alltid är mätt efter individens referenssystem.
Du menar tiden från födelseplatsens datum till personens dagsdatum?
För om personen reser med ljusets hastighet
har olika platser olika tider.

En annan sak som kan vara viktig är att hastighet och tid
inte är samma sak.
För tvillingen i rymden ser det ut som att tvillingen
på jorden rör sig extremt fort, lever sitt liv jättefort.
Men det är ur samma perspektiv ändå samma tid.
För tvillingen i rymden lever tvillingen på jorden
dess liv på några minuter.
(Inte helt korrekt eftersom tiden står still vid ljusets hastighet,
så då skulle tiden försvinna helt och hållet,
tvillingen på jorden skulle hinna dö.
Men för argumentationens skull antar jag att tvillingen
i rymden rör sig litelite långsammare än ljusets hastighet)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in