Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-28, 22:13
  #1
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Ja som rubriken lyder så hänger sig hela datorn just när det står "Starting up"

Om jag vid detta tillfälle bara nuddar On/Off knappen så stängs datorn av, (när datorn vanligtvis är igång får jag hålla in den flera sekunder innan datorn ska stängas av)

Märkte också att Num Lock lampan tänds vid den lilla uppstarten som blir (det har den inte gjort annars)

Nu får jag istället trycka Esc strax innan "Startting Up" kommer upp, och får då upp en ruta med kanske 12 val, varannan heter (recovery) på slutet.
Väljer en av dom och kommer då vidare till en meny där jag väljer "Continue boot" eller liknande.
Då funkar allt fint.

Vad är det jag kan ha råkat ut för? Kan jag reparera på ngt sätt?
Jag är inte en duktig Ubuntu-kille, men jag gillar det.
Citera
2008-07-29, 21:37
  #2
Medlem
En_Tavlas avatar
Jag vet inte riktigt, men det enklaste kanske är en ren ominstallation?
Citera
2008-07-29, 21:54
  #3
Medlem
Det du råkat ut för är en tråkig uppdatering tror jag, du kan installera sum (startupmanager) och där välja att använda en äldre kärna tills problemet har löst sig.
Citera
2008-07-29, 23:18
  #4
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda_Popinski
Ja som rubriken lyder så hänger sig hela datorn just när det står "Starting up"

Om jag vid detta tillfälle bara nuddar On/Off knappen så stängs datorn av, (när datorn vanligtvis är igång får jag hålla in den flera sekunder innan datorn ska stängas av)

Märkte också att Num Lock lampan tänds vid den lilla uppstarten som blir (det har den inte gjort annars)

Nu får jag istället trycka Esc strax innan "Startting Up" kommer upp, och får då upp en ruta med kanske 12 val, varannan heter (recovery) på slutet.
Väljer en av dom och kommer då vidare till en meny där jag väljer "Continue boot" eller liknande.
Då funkar allt fint.

Vad är det jag kan ha råkat ut för? Kan jag reparera på ngt sätt?
Jag är inte en duktig Ubuntu-kille, men jag gillar det.


Eftersom du kan starta den på en av dom äldre kernels så kör
vi /boot/grub/menu.lst
och kommentera bort den kerneln som du inte kan boota på med # framför. Brukar vara rätt långt ner i filen efter
## ## End Default Options ##
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback