• 1
  • 2
2008-07-28, 21:52
Medlem
fells avatar
Har haft en del sömnproblem/ångest sedan hösten pga av sambos sjukdom(bipolär med svåra katatoniska symptom, psykoser, vaneföreställningar etc hon har varit inlagd under långa perioder+massor av ECT). Har fått oxascand 10mg från diverse familjeläkare(stafettläkare 5st vid fem olika tillfällen) + imovane 7,5 från sambos läkare när hon var inlagd.
Nu har mina sömnproblem dock blivit lite för jobbiga, ska till min ny och permanenta läkare på onsdag, har sagt att jag inte somnar på imovan (vilket jag oftast inte gör fast jag tar dom sällan) Ibland somnar jag inte förrän vid 4tiden på morgonen, tröttsamt att gå och jobba kl 7.

Vad kan jag förvänta mig att få/få föreslaget för "medicin" ?
Vi har barn tillsammans, jag är över 30. Har kunnat "hantera" oxascanden utan att bli "beroende" dvs kastat i mig allt så fort jag fått burken utanför apoteket. Vågar jag hoppas på flunisar? eller prövar han med stilnoct först?

mvh
Citera
2008-07-28, 22:00
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fell
Har haft en del sömnproblem/ångest sedan hösten pga av sambos sjukdom(bipolär med svåra katatoniska symptom, psykoser, vaneföreställningar etc hon har varit inlagd under långa perioder+massor av ECT). Har fått oxascand 10mg från diverse familjeläkare(stafettläkare 5st vid fem olika tillfällen) + imovane 7,5 från sambos läkare när hon var inlagd.
Nu har mina sömnproblem dock blivit lite för jobbiga, ska till min ny och permanenta läkare på onsdag, har sagt att jag inte somnar på imovan (vilket jag oftast inte gör fast jag tar dom sällan) Ibland somnar jag inte förrän vid 4tiden på morgonen, tröttsamt att gå och jobba kl 7.

Vad kan jag förvänta mig att få/få föreslaget för "medicin" ?
Vi har barn tillsammans, jag är över 30. Har kunnat "hantera" oxascanden utan att bli "beroende" dvs kastat i mig allt så fort jag fått burken utanför apoteket. Vågar jag hoppas på flunisar? eller prövar han med stilnoct först?

mvh

roppar kan du nog glömma iaf, dom som säger att dom får det utskrivet första gången nu, dom flesta är troll.

Men visst kanske det händer, har problem med sömnen jag med, å har gått iväg en gång för det, men dom sa bara massa skit.
Så nu orkar jag inte klaga mer, kan inte ta några saker heller för mitt jobb.

vet inte varför jag inte kan sova, men sova kan jag inte iaf, har inte testa med någon benzo, men vet att jag sover som helvete om jag drar i mig några öl å en 2mg xanor.
Citera
2008-07-28, 22:23
Medlem
fells avatar
Finns det ngt man kan säga om för att påverka om jag vill ha tex stess? eller är det "tala är silver, tiga är guld" som gäller? (kan iofs vara väldigt olika beroende på vilken typ av läkare man har)
Citera
2008-07-28, 22:42
Bannlyst
Citat:
Finns det ngt man kan säga om för att påverka om jag vill ha tex stess? eller är det "tala är silver, tiga är guld" som gäller? (kan iofs vara väldigt olika beroende på vilken typ av läkare man har)
"tiga är guld" är det nog som gäller.
Citera
2008-07-28, 22:47
Medlem
glockengolds avatar
efter regn kommer solsken som man brukar säga...eller efter sobril kommer stesolid som det heter på psyk ..klaga på att oxarna inte funkar som dom ska längre, då är nog nästa steg stess om han inte skriver ut 25mg´arna först. läkaren kanske tycker du kan ta dom till kvällen för bättre insomning. ropparna kan du nog tyvärr glömma, och stilnoct är inte att förakta i brist på annan sömnmedicin.

men att tiga skulle vara guld är nog ingen regel. det är lätt att bli överkörd då. du ska ha "läst på" lite eftersom din flickvän är sjuk, men du ska absolut inte kunna FASS utantill. så det är lite av en balansgång som du själv får känna efter när du är hos doktorn.

kanske är lite luddigt svar, men hoppas det hjälper lite iaf, och lycka till!
Citera
2008-07-29, 00:40
Medlem
jag och många med mig skulle välja stilnoc före flunitrazepam iallafall när det kommer till sömn.
Citera
2008-07-29, 00:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sond
jag och många med mig skulle välja stilnoc före flunitrazepam iallafall när det kommer till sömn.

Aldrig i helvete. Visst kan Stilnoct fungera om man inte har något bättre, men att ta Stilnoct i stället för Flunitrazepam är som att cykla i stället för att åka Porsche. Vad menar du förresten med "i alla fall när det kommer till sömn"? Något annat är ju inte någon av dem bra för.
Citera
2008-07-29, 14:12
Medlem
fells avatar
Tack för alla svar.

Det verkar vara svårt att få flun utskrivet av vanliga landstingsläkare, får nog försöka och glömma dom för ett tag iaf.
Hur brukar läkare se på de ev skillnader som finns på imovan och stilnoct ?
Har läst en del om medecinerna, och det verkar ju inte vara någon jätteskillnad på dom (har en känsla av att imovane skrivs ut oftare än stil, stämmer det?) Iochmed att imovane inte har funkat för mig kanske han annser att stil inte heller kommer att funka? (är väl kanske olika från läkare till läkare, som allt annat).
Funderar på om jag skulle lägga allt krut på att försöka få stess, fick ju oxascand ursprungligen för ångest och inte för sömn. Har jag sömnproblem/insommningsproblem pga ångest och oxascand inte funkar (har tagit mer än 10mg och det har läkaren oxå "godkänt") känns det ju nästan som han "måste" skriva ut lite stess, eller?

Fick från början ut atarax, vilket ju inte funkade sådär jättebra.
När jag sedan tryckte på och sa att min sambo började må sämre och bli orolig, (hon var nyss hemkommen efter 4veckor på psyk) pga av att jag var orolig och hade ångest (vilket oxå stämde, då). så fick jag oxascand direkt över telefon trots att jag inte träffat den läkaren.
Kanske ska jag köra samma "vals" till den här läkaren (+att jag förstärker lite)?
Citera
2008-07-29, 14:33
Medlem
Jedis avatar
Citat:

Kanske ska jag köra samma "vals" till den här läkaren (+att jag förstärker lite)?

Va fan. Om tjejen -dvs barnens mamma, mår så pass dåligt att hon åker in och ut på psyket, ska du som pappa till dessa barn då springa hos läkaren och hoppas på att komma hem med en burk roppar/stessar? Visst verkar du vara i behov av att lindra din ångest och allmänt dåliga känslotillstånd jag kan tro du befinner dig i.
Men stila dig och ryck dig i kragen för f-n. Ta hand om ungarna på bästa sätt ist (kanske du gör redan, inte sagt att du inte gör det) dom lär ju inte må sådär tipptopp över vart mamma försvinner då och då när hon är inlagd plus att barn fattar så mycket mer än man tror så när hon är hemma lär dom fatta att alla bestick inte ligger i lådan...
Tror inte dom behöver en pappa som har hela känslolivet nedstängt för att han vill (som jag uppfattar det) käka benso.
Jag är inte den som är den -mår man kasst och det finns lindrinde meds så varför inte använda sig av dom? Men tänk på att hela föräldrarollen ligger vid dina fötter tills mamman mår bättre!
Ska du äta piller så gör det med måtta när kiddsen somnat. Sätter vad som hellst på att barnen märker skillnad på dig om du plötsligt börjar äta tunga mediciner, vilket benso i alla dess former är.

Lycka till med allt, det kommer ordna sig ska du se.
Mvh
/Jedi.
Citera
2008-07-29, 15:00
Nä, Flunitrazepam tror jag inte du kommer att få. Kanske Nitrazepam. Jag fick Imovane när jag var 16, sen klagade jag på att de inte funkade, då fick jag Stilnoct.

Sen kom jag tillbaka till psykiatrin när jag var 21 o då frågade jag om bl.a Nitrazepam, men fick Theralen istället.
Citera
2008-07-29, 16:50
Medlem
fells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi
Va fan. Om tjejen -dvs barnens mamma, mår så pass dåligt att hon åker in och ut på psyket, ska du som pappa till dessa barn då springa hos läkaren och hoppas på att komma hem med en burk roppar/stessar? Visst verkar du vara i behov av att lindra din ångest och allmänt dåliga känslotillstånd jag kan tro du befinner dig i.
Men stila dig och ryck dig i kragen för f-n. Ta hand om ungarna på bästa sätt ist (kanske du gör redan, inte sagt att du inte gör det) dom lär ju inte må sådär tipptopp över vart mamma försvinner då och då när hon är inlagd plus att barn fattar så mycket mer än man tror så när hon är hemma lär dom fatta att alla bestick inte ligger i lådan...
Tror inte dom behöver en pappa som har hela känslolivet nedstängt för att han vill (som jag uppfattar det) käka benso.
Jag är inte den som är den -mår man kasst och det finns lindrinde meds så varför inte använda sig av dom? Men tänk på att hela föräldrarollen ligger vid dina fötter tills mamman mår bättre!
Ska du äta piller så gör det med måtta när kiddsen somnat. Sätter vad som hellst på att barnen märker skillnad på dig om du plötsligt börjar äta tunga mediciner, vilket benso i alla dess former är.

Lycka till med allt, det kommer ordna sig ska du se.
Mvh
/Jedi.

Generellt sett så ogillar jag moralpredikningar, dock har jag viss förståelse att dessa uppkommer efter hur mitt/mina inlägg är formulerade samt att den info jag gett om min familjesituation är knapphändig (det finns dock ingen anledning att jag ska sitta och göra låååånga utlägg om min familjsituation och försöka få någon slags förståelse för att få benzo utskrivet, jag ville ha svar på vad jag kunde förvänta mig för läkemedel).

Vi har varit tillsammans i 13 år, våra gemensamma barn är 5 och 7 år, Vi har båda jobb med "bra" inkomster (alltså inga ekonomiska problem som kan förvärra situationen), min sambo är mkt framgångsrik i sitt arbete(har till förmodligen till viss del att göra med de hypomana symptom som hon har i samband med sjukdomens "positiva" perioder), hon är endast oförmögen att jobba när hon är inlagd (naturligtvis). Vi har ett bra stöd iform av främst släkt och vänner när hon insjuknar. Jag har aldrig tagit några mediciner och kommer inte att göra det heller (annat än tryptisol + oxascand och imovane) då jag har tagit hand om barnen själv.
Jag har stålsatt mig själv under de veckor då det varit som jobbigast, förmodligen omedvetet för barnens skull, har dock mått dåligt samt minskat mkt i vikt. Paradoxalt nog så tror jag att jag har klarat de påfrstningarna pga att jag inte fick annat än atarax den första gången som oxå var jobbigast.
Dock så är det så med ångest att det kan komma långt efteråt när "allt" är bra , och då har jag också möjlighet ta "annat" utan att det skulle påverka min familj. Det finns massor av tillfällen då man är själv utan barn som man kan "lyxa" till tillvaron utan att riskera något.
Nu kommer man osökt in på andra frågor om beroende samt risk att hamna i det. Jag för egendel skulle aldrig riskera att använda dessa "droger" mer än vad jag klarar av utan att bli beroende. Lätt att skriva svårare att leva upp till i verkligheten? Tja har man läst inläggen här dagligen under några års tid så förstår man att det flesta här har det. För mig är det iallafall inga problem.

Tack för omtanken (OBS ej ironi). Dock är det så med manodepressiv sjukdom att man aldrig blir frisk och att tiden mellan skoven bara blir kortare och kortare. Dom blir också värre ch värre för varje gång.
Senast redigerad av fell 2008-07-29 kl. 17:25.
Citera
2008-07-30, 14:25
Medlem
fells avatar
Var hos läkarn idag.

Läkaren: Hej
Jag: Hej
Läkaren: Du hade lite problem med sömnen ?
Jag: ja och en del ångest.
Läkaren: Du åt tryptisol förut men det ar ju en väldigt låg dos (25mg), ska vi pröva med 50mg ?
Jag: Jag blev så seg av den, det kanske vore bättre med något som jag kan ta vid behov?
Läkaren: Vi kommer under hösten att starta gruppcirklar här på vårdcentralen där man får lära sig att bearbeta sin ångest, är du intresserad av det?
Jag: Nej det känns inte aktuellt i dagsläget, har svårt och få tiden att räcka till idag, med barn och hus och sambo och allt.
Läkaren: ok. Hur är det med tobak och alkohol ?
Jag. Jag använder inte tobak, och är väldigt sparsam med alkohol.
Läkaren: Vad bra, kaffe då?
Jag: Endast på morgonen.
Läkaren:Ok för kaffe sent på eftermiddagen
/kvällen kan försvåra insommningen
Jag: Jag driker bara på morgonen.
Läkaren: Har du lätt för att gå upp i vikt?
Jag: Nej
Läkaren: Idag finns det massor av bra antidepressiva mediciner som är bra mot både sömn och ångest.
Jag: Det känns onödigt att äta något hela tiden fast jag inte har behov av det hela tiden.
Läkaren: Är du rädd för att bli beroende?
Jag: Nej.
Läkaren: Hur upplever du oxascanden?
Jag: när den verkar så tycker jag den funkar ok men det tar så lång tid tycker jag, det känns som en evighet när man har ångest.
Läkaren: mmm (hon kliar sig lite bakom örat)
Läkaren: Har du andats i fyrkant ?
(Jag: Ja det gör jag varje dag (nej det sa jag inte))
Jag: Va ...... nej det har jag inte.
Läkaren: Om du vänder dig om och tittar mot dörrens nedre vänstra hörn och tar ett djupt andetag sedan följer du dörrkanten med blicken ända upp..... osv
Jag: Jag tror inte att det fungerar för mig.
Läkaren: Det är oxascand om vi skriver ut på den här vårdcentralen.
Jag: (försöker styra in samtalet mot sömnmedicin istället för ångest)
Läkaren: Var det någon tablett du hade funderat på ?
Jag: Njeä jag vet inte ... jag är ingen expert, (tystnad) kanske en lågdos stesolid skulle fungera?
Läkaren: (fingrar lite på fassen och musen, datormusen alltså) det är oxascand som vi skriver ut mot ångest.
Jagk
Läkaren: Hur fungerade imovane?
Jag: Ibland somnar jag,ibland inte.
Läkaren: Vi kan pröva en annn tablett Stilnoct, den är ganska lik imovan men den kanske funkar bättre för dig, du kan ta den ihop med oxascand då kommer du garanterat att slockna, det kan jag lova dig.
Om det här inte fungerar så får du höra av dig.
Jag: Ok (Hon garanterade ju att det skulle fungera )

Slutade med att jag fixk 10mg stil och 10mg oxascand.
Var väl ungefär som väntat.
Senast redigerad av fell 2008-07-30 kl. 15:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in