Var hos läkarn idag.
Läkaren: Hej
Jag: Hej
Läkaren: Du hade lite problem med sömnen ?
Jag: ja och en del ångest.
Läkaren: Du åt tryptisol förut men det ar ju en väldigt låg dos (25mg), ska vi pröva med 50mg ?
Jag: Jag blev så seg av den, det kanske vore bättre med något som jag kan ta vid behov?
Läkaren: Vi kommer under hösten att starta gruppcirklar här på vårdcentralen där man får lära sig att bearbeta sin ångest, är du intresserad av det?
Jag: Nej det känns inte aktuellt i dagsläget, har svårt och få tiden att räcka till idag, med barn och hus och sambo och allt.
Läkaren: ok. Hur är det med tobak och alkohol ?
Jag. Jag använder inte tobak, och är väldigt sparsam med alkohol.
Läkaren: Vad bra, kaffe då?
Jag: Endast på morgonen.
Läkaren:Ok för kaffe sent på eftermiddagen
/kvällen kan försvåra insommningen
Jag: Jag driker bara på morgonen.
Läkaren: Har du lätt för att gå upp i vikt?
Jag: Nej
Läkaren: Idag finns det massor av bra antidepressiva mediciner som är bra mot både sömn och ångest.
Jag: Det känns onödigt att äta något hela tiden fast jag inte har behov av det hela tiden.
Läkaren: Är du rädd för att bli beroende?
Jag: Nej.
Läkaren: Hur upplever du oxascanden?
Jag: när den verkar så tycker jag den funkar ok men det tar så lång tid tycker jag, det känns som en evighet när man har ångest.
Läkaren: mmm (hon kliar sig lite bakom örat)
Läkaren: Har du andats i fyrkant ?

(Jag: Ja det gör jag varje dag

(nej det sa jag inte))
Jag: Va ...... nej det har jag inte.
Läkaren: Om du vänder dig om och tittar mot dörrens nedre vänstra hörn och tar ett djupt andetag sedan följer du dörrkanten med blicken ända upp..... osv
Jag: Jag tror inte att det fungerar för mig.
Läkaren: Det är oxascand om vi skriver ut på den här vårdcentralen.
Jag: (försöker styra in samtalet mot sömnmedicin istället för ångest)
Läkaren: Var det någon tablett du hade funderat på ?
Jag: Njeä jag vet inte ... jag är ingen expert, (tystnad) kanske en lågdos stesolid skulle fungera?

Läkaren: (fingrar lite på fassen och musen, datormusen alltså) det är oxascand som vi skriver ut mot ångest.
Jag

k
Läkaren: Hur fungerade imovane?
Jag: Ibland somnar jag,ibland inte.
Läkaren: Vi kan pröva en annn tablett Stilnoct, den är ganska lik imovan men den kanske funkar bättre för dig, du kan ta den ihop med oxascand då kommer du garanterat att slockna, det kan jag lova dig.
Om det här inte fungerar så får du höra av dig.
Jag: Ok (Hon garanterade ju att det skulle fungera

)
Slutade med att jag fixk 10mg stil och 10mg oxascand.
Var väl ungefär som väntat.