2011-03-13, 16:38
Medlem
farbror Svens avatar
Jag minns att Kar de Mumma och hustrun Viola är med i en kort sekvens i Mannen som slutade röka. De är statister som tycks spela sig själva. Ett äldre, belevrat par som hälsar på Gösta Ekman som rusar fram på gatan.
Citera
2011-03-13, 17:39
Bannlyst
Kar de Mumma skrev väldigt fyndiga revymonologer och sketcher. Som dagstidningskåsör -c:a 60 år i SvD var han noga med att ligga rätt i tiden. Från att ha varit tyskvänlig blev han mer och mer englandsvän under andra världskriget. Och från att ha varit mycket Palmekritisk blev han mer positivt inställd när sonen Carl Z blev socialdemokrat.

Kar de Mumma var snabb i repliken. En historia som jag hörde från slutet av 60-talet är från en kungamiddag, då KdM och Olof Palme kom vid samma bord och frågan kom upp om Palme skulle kunna tänka sig att ställa upp som president om Sverige blev republik. KdM replikerade då: Ja, då skulle vi allt få en riktig Olof Skitkonung.
Citera
2011-03-13, 18:42
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag minns att Kar de Mumma och hustrun Viola är med i en kort sekvens i Mannen som slutade röka. De är statister som tycks spela sig själva. Ett äldre, belevrat par som hälsar på Gösta Ekman som rusar fram på gatan.

Kar de Mumma är även med i Äppelkriget som en man med en otroligt dåligt sydd kostym
Citera
2011-08-22, 01:45
Bannlyst
Nu tar vi och bumpar upp Kar de Mumma-tråden tycker jag

Rörliga bilder på Erik Harald Zetterström se 06.50 in i klippet, vilka böcker/kåserisamlingar av Kar de Mumma ska man läsa? Finns böcker om Kar de Mumma som kan vara läsvärda?
Senast redigerad av rokare 2011-08-22 kl. 02:23.
Citera
2011-08-22, 02:59
Bannlyst
Mer Kar de Mumma:

Expressen frågar kändisar vilka är den värsta julklappen ni har fått: Erik Zetterström, Kar de Mumma, skriftställare, Stockholm:
- Restskatten som de skickar ut lagom till jul är den värsta julklappen.

Kar de Mumma utsatt för renomésnyltning:
Källa: Expressen 961016.
Senast redigerad av rokare 2011-08-22 kl. 03:03.
Citera
2011-08-22, 12:05
Medlem
Geres avatar
Lite östermalmsskvaller:

Om en vacker dam gick förbi KdZ på gatan, så vände han sig om och starrbligade, helt oblygt.

Och detta i mycket hög ålder...
Citera
2011-08-22, 17:30
Medlem
KdM var tydligen även medlem i Kungliga Jaktklubben och uppträdde som sig bör i engelsk tweed och beväpnad med en Purdey sbs.

Här är en anekdot han själv illustrerade och återgav:

- Skriftställaren skjuter väl inte på löpande fågel ?

- Nej jag väntar tills den stannar.

Onekligen en dråplig historia för den som är insatt i fasanklappens comme il faut!
Citera
2011-12-06, 09:17
Medlem
Hans fru "Viola" har nu dött i en aktningsvärd ålder av 99 år.

http://www.svd.se/kultur/signaturen-...it_6687470.svd

Är det någon som vet hur pass länge hon var aktiv? Hade hon lika många järn i elden som sin man, som publicerade fram till bara någon vecka innan sin död?
Citera
2011-12-06, 12:44
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Hans fru "Viola" har nu dött i en aktningsvärd ålder av 99 år.

http://www.svd.se/kultur/signaturen-...it_6687470.svd

Är det någon som vet hur pass länge hon var aktiv? Hade hon lika många järn i elden som sin man, som publicerade fram till bara någon vecka innan sin död?

Hon slutade skriva först i mitten på 2000-talet enl DN, alltså när hon var långt över 90.
Ironiskt nog dog sonen till detta långlivade par, den rolige Carl Z, redan 2006.
Inte ens generna kan man lita på
Citera
2011-12-06, 12:59
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Må Gud vara med dem, allihopa, oavsett i vilken ålder de lämnat oss. Adieu Viola. Biss bald!
Citera
2011-12-06, 14:40
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Hon slutade skriva först i mitten på 2000-talet enl DN, alltså när hon var långt över 90.
Ironiskt nog dog sonen till detta långlivade par, den rolige Carl Z, redan 2006.
Inte ens generna kan man lita på

Tog bort inlägget-slarvläste-
Senast redigerad av farbror Sven 2011-12-06 kl. 14:43.
Citera
2011-12-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knorrings
Har hela Kar De Mummaklanen dött ut nu?

Hade de inte en dotter också ...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto