Jag minns att Kar de Mumma och hustrun Viola är med i en kort sekvens i Mannen som slutade röka. De är statister som tycks spela sig själva. Ett äldre, belevrat par som hälsar på Gösta Ekman som rusar fram på gatan.
Kar de Mumma skrev väldigt fyndiga revymonologer och sketcher. Som dagstidningskåsör -c:a 60 år i SvD var han noga med att ligga rätt i tiden. Från att ha varit tyskvänlig blev han mer och mer englandsvän under andra världskriget. Och från att ha varit mycket Palmekritisk blev han mer positivt inställd när sonen Carl Z blev socialdemokrat.
Kar de Mumma var snabb i repliken. En historia som jag hörde från slutet av 60-talet är från en kungamiddag, då KdM och Olof Palme kom vid samma bord och frågan kom upp om Palme skulle kunna tänka sig att ställa upp som president om Sverige blev republik. KdM replikerade då: Ja, då skulle vi allt få en riktig Olof Skitkonung.
Jag minns att Kar de Mumma och hustrun Viola är med i en kort sekvens i Mannen som slutade röka. De är statister som tycks spela sig själva. Ett äldre, belevrat par som hälsar på Gösta Ekman som rusar fram på gatan.
Kar de Mumma är även med i Äppelkriget som en man med en otroligt dåligt sydd kostym
Nu tar vi och bumpar upp Kar de Mumma-tråden tycker jag
Rörliga bilder på Erik Harald Zetterström se 06.50 in i klippet, vilka böcker/kåserisamlingar av Kar de Mumma ska man läsa? Finns böcker om Kar de Mumma som kan vara läsvärda?
Senast redigerad av rokare 2011-08-22 kl. 02:23.
Expressen frågar kändisar vilka är den värsta julklappen ni har fått: Erik Zetterström, Kar de Mumma, skriftställare, Stockholm:
- Restskatten som de skickar ut lagom till jul är den värsta julklappen.
Kar de Mumma utsatt för renomésnyltning:
Citat:
"Kar de Mumma rasar mot Car de mumma
Skriftställaren Erik "Kar de Mumma" Zetterström, 92, är arg:
- Jag vill inte ha min signatur i tröjor och kalsonger! Sånt kan Björn
Borg syssla med, men inte jag.
En klädfirma i Borås vill kalla sig "Car de Mumma".
Namnstriden började i maj hos patent- och registreringsverket. Ulf
Högfeldt, som basar för klädfirman , ville ha ett snärtigt namn på
klädetiketterna.
Vi bestämde oss för "Car de Mumma", en kul och pigg signatur. Inte kunde
vi drömma om att Erik Zetterström skulle ha någonting emot det. Vi stavar
ju namnet på ett annat sätt.(....).
Patent- och registreringsverket gav preliminärt tillstånd, under
förutsättning att ingen protesterade.
Erik Zetterström skickade in en rungande protestskrivelse till verket i
somras. Skriftställaren undrar:
- Vad är det för papperskvarnar som mal där på patentverket månad efter
månad? Saken är väl helt klar. Jag har skrivit under signaturen "Kar de
Mumma" i 75 år.(....).
Klädimportören Ulf Högfeldt framhåller att han trodde tillståndet var
klart redan i maj:
- Jag tryckte upp 20 000 klädetiketter. Det kostade mig 20 000 kronor. Ska
jag behöva elda upp allihop nu?
Erik Zetterström:
- Om det blir nödvändigt tar jag hjälp av advokat Henning Sjöström. Min
signatur ska inte missbrukas."
Källa: Expressen 961016.
Senast redigerad av rokare 2011-08-22 kl. 03:03.
Är det någon som vet hur pass länge hon var aktiv? Hade hon lika många järn i elden som sin man, som publicerade fram till bara någon vecka innan sin död?
Är det någon som vet hur pass länge hon var aktiv? Hade hon lika många järn i elden som sin man, som publicerade fram till bara någon vecka innan sin död?
Hon slutade skriva först i mitten på 2000-talet enl DN, alltså när hon var långt över 90.
Ironiskt nog dog sonen till detta långlivade par, den rolige Carl Z, redan 2006.
Inte ens generna kan man lita på
Hon slutade skriva först i mitten på 2000-talet enl DN, alltså när hon var långt över 90.
Ironiskt nog dog sonen till detta långlivade par, den rolige Carl Z, redan 2006.
Inte ens generna kan man lita på
Tog bort inlägget-slarvläste-
Senast redigerad av farbror Sven 2011-12-06 kl. 14:43.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!