• 1
  • 2
2008-07-28, 13:07
Medlem
Hylands avatar
Något snaskigt om denna gamla get? Jag fick en samling signerade böcker med honom men om det visar sig att han i själva verket var pedofil så ger jag fan i att läsa dem. Han verkar iaf så här utifrån sett ha haft en rätt skev personlighet.
Citera
2008-07-28, 15:15
Medlem
z2joiss avatar
han var en sur gammal östermalmsgnet. Brukade "muta" cafeer med lite skämtteckningar för att få fika gratis. När jag var liten pöjk gick en film då och då på Svt, baserad på en av hans böcker, Två år i varja klass. Det var då en av mina favoritfilmer i alla fall.
Citera
2008-07-28, 15:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
han var en sur gammal östermalmsgnet. Brukade "muta" cafeer med lite skämtteckningar för att få fika gratis. När jag var liten pöjk gick en film då och då på Svt, baserad på en av hans böcker, Två år i varja klass. Det var då en av mina favoritfilmer i alla fall.

Som kuriosa kan nämnas att han hatade den filmen och blev sjuk av ilska i samband med premiären. Bla är det en kärlekshistoria med som inte finns i boken. Boken är kanon. Läs!
Citera
2008-07-28, 16:56
Medlem
Som barn trodde jag han hette "Kalle Mumma".

Citera
2008-07-28, 17:59
Medlem
Månsans avatar
Kar de Mumma skrev utmärkta kåserier i SvD i min ungdom. Han var helt enkelt en stor humorist och en lysande skribent/författare.
Citera
2008-07-28, 18:02
Medlem
Knullkungens avatar
Han var gift med viola zetterström också kåsör och hans son Carl z är också kåsör.
Citera
2008-07-28, 19:05
Medlem
Vi satt vid bordet bredvid på en Östermalmspub och han drack 1 glass rött + 1 snaps vodka. Det var hans udda kombo.
Citera
2008-07-28, 21:03
Medlem
Sonen Calle Z var en trevlig prick som tyvärr gick bort i en alltför ung ålder. R.I.P
Citera
2008-07-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Sonen Calle Z var en trevlig prick som tyvärr gick bort i en alltför ung ålder. R.I.P

När hände det?
Citera
2008-07-29, 07:27
Bannlyst
Kar de Mumma var ingen pedofil. Han var först gift med operettsångerskan Margit Rosengren som tragiskt avled i unga år och senare med Margareta Zetterström, signaturen Viola i SvD. De hade som tidigare sagts sonen Carl Z, kåsör i DN, och som i unga år gifte sig med den betydligt äldre revyartisten Birgitta Andersson. KdM i sin tur var son till kåsören Hasse Z, också i SvD.

Att döma av veckotidningsartiklar var han lite överklassdumdryg men han var en härlig stilist som skrev bra kåserier och inte minst revysketscher. Han hade dock en liten svaghet för att i kåserierna anpassa sig i tiden för de rådande värderingarna. Jag tror att det var Stig Ahlgren som anklagade honom för att stryka tyskarna medhårs under inledningen av kriget. Som djupt borgerlig och Östermalmsbo var han högerman men när det började gå bra för centern på 70-talet blev han alltmer centerlik och när sedan sonen Carl som nog var socialdemokrat började skriva positivt om Olof Palme svängde även pappans inställning mot Palme. Annars finns det en rolig episod från en finare middag där KdM blev sittande snett emot Palme och någon sade till Palme att han borde avskaffa monarkin och att han själv borde bli en lämplig förste president i Sverige. Då sade KdM: "Ja, då finge vi en riktig Olof Skitkonong!"
Citera
2008-07-29, 08:44
Medlem
Min brors kusins avatar
Kar De Mumma ägde under många år dåtidens mest kända bil i Sverige, en 1951 års Rolls Royce. Finns numera att bese på bilmuseet i Motala.

Han krävde väl dessutom under många år ljussignaler i en gatukorsning i Stockholm?
Citera
2008-07-29, 11:04
Medlem
Kingen_kings avatar
Han myntade det klassiska uttrycket: "Jag förstår inte dom som orkar vara otrogna, jag orkar ju inte ens vara trogen..."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in