2008-07-29, 12:35
Medlem
Han blev ofta utsedd till sveriges bäst klädde man eller nåt i den stilen. Det var annat än dagens slackers som kallas välklädda i fjantreportage.

Ligger bakom Stig Järrel/Fibbans replik:

"Ja vill ha smör ost och sill - så pervers e ja!"
Citera
2008-07-29, 12:43
Bannlyst
Kardemumma var en stark AIK-anhängare och när han fyllde 70 sommaren 1974 inträffade märkligt nog något som sannerligen inte sker ofta. AIK ledde allsvenskan. Av sina vänner fick han då en t-shirt med den allsvenska tabellen upptryckt.

Han anställdes som ung vid någon skånetidning (jag tror det var Sydsvenskan) och fick som första uppdrag bevaka matchen IFK Malmö - AIK. Artikeln bar en enda stor hyllning till det fantastiska AIK-spelet. Det olyckliga var bara det att IFK Malmö vann med 6-0. Den anställningen tog snart slut!
Citera
2008-07-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
När hände det?

Carl Zetterström, född 23 juni 1950 i Stockholm, död 31 oktober 2005 i Stockholm, var en svensk författare, skribent, kåsör och konstnär. Son till Erik ("Kar de Mumma") och Marianne Zetterström ("Viola"). Zetterström var själv verksam under signaturen Carl Z.

Zetterström debuterade som författare 1968 med Varför lagar ni inte ert tak, Klosterhage?. Han var verksam som revyförfattare samt kåserade i flera tidningar.

Zetterström har en dotter, scenografen Hanna Z Gradin, med skådespelerskan Birgitta Andersson som han länge levde ihop med. Från äktenskapet med juristen Christina Gummesson har han sonen Gustav och dottern Carolina.
Citera
2008-07-29, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Carl Zetterström, född 23 juni 1950 i Stockholm, död 31 oktober 2005 i Stockholm, var en svensk författare, skribent, kåsör och konstnär. Son till Erik ("Kar de Mumma") och Marianne Zetterström ("Viola"). Zetterström var själv verksam under signaturen Carl Z.

Zetterström debuterade som författare 1968 med Varför lagar ni inte ert tak, Klosterhage?. Han var verksam som revyförfattare samt kåserade i flera tidningar.

Zetterström har en dotter, scenografen Hanna Z Gradin, med skådespelerskan Birgitta Andersson som han länge levde ihop med. Från äktenskapet med juristen Christina Gummesson har han sonen Gustav och dottern Carolina.

Ok, måste ha blandat ihop honom med Calle Z? Han som gör satirteckningar.
Citera
2008-07-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
Ok, måste ha blandat ihop honom med Calle Z? Han som gör satirteckningar.

http://www.carlz.nu/
Citera
2008-07-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Kar De Mumma ägde under många år dåtidens mest kända bil i Sverige, en 1951 års Rolls Royce. Finns numera att bese på bilmuseet i Motala.

Han krävde väl dessutom under många år ljussignaler i en gatukorsning i Stockholm?

Japp, korsningen Valhallavägen/Sturegatan-Lidingövägen. Svårt att tro idag att den var oreglerad fram inpå 70-talet.
Citera
2008-07-29, 15:38
Medlem
Hans Rolls-Royce var ljus fast inte vit och jag har för mig den var högerstyrd. KdM var även intresserad av hästar och hästkapplöpningar (inte trav).
Citera
2008-07-29, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Hans Rolls-Royce var ljus fast inte vit och jag har för mig den var högerstyrd. KdM var även intresserad av hästar och hästkapplöpningar (inte trav).

Hans Rolls-Royce var svart med monogrammet KdM på dörren.
Jag hade en studiekamrat vars pappa putsade upp bilen i ett garage nära Sveaplan.
Carl Z brukade låna sin pappas bil ibland till skolan (Palmgrenska skolan på Kommendörsgatan 13 nuvarande franska ambassaden).

Något mer du behöver veta ...?
Citera
2008-07-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Han krävde väl dessutom under många år ljussignaler i en gatukorsning i Stockholm?

Du har rätt!
Kar de Mumma hade länge ivrat för trafikljus i korsningen Valhallavägen-Lidingövägen utanför Stadion.
Citera
2008-07-29, 16:41
Medlem
OT: Det var Leif Zetterling jag tänkte på........
Citera
2008-07-29, 17:27
Medlem
Knullkungens avatar
Det finns en sångkör som heter Kördemumma
Citera
2008-07-29, 19:20
Medlem
plumba69s avatar
Det har tidigare nämnts men det är värt att nämnas igen. Kaddis kåserier i SvD var den enda anledningen som fanns att läsa just den tidningen när jag var ung. Helt lysande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in