• 5
  • 6
2020-08-15, 14:49
Medlem
Antivalents avatar
Utöver tipsen ovan, låt gallret bli snorhett innan du lägger på maten. Då lossnar allt lättare när det är klart och du får fina grillrändee.
Citera
2020-08-15, 14:49
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag tar bred ungsfolie, lägger gallret på och sprutar på ungsrengörnig.
Lägger folie ovanpå och viker ihop kanterna så det blir tätt.
Dagen efter är det bara att skölja av gallret med vatten, blir som nytt.
En skvätt urin gör också susen.
Citera
2020-08-15, 14:54
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
En skvätt urin gör också susen.

Jaha, får prova att pissa på gallret nästa gång.
Inget man berättar för matgästerna
Citera
2020-08-15, 14:57
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jaha, får prova att pissa på gallret nästa gång.
Inget man berättar för matgästerna
Haha, urin är ju sterilt. Jag gör som du enda skillnaden är en liten dusch av min urin. Sedan ugnsrengöring på och göra ett paket av det. Blir en sorts kemisk reaktion som boostar rengöringsmedel.

Låter knäppt kanske men så funkar det också.
Citera
2020-08-15, 17:25
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
När du är klar med grillningen. Lägg gallret i gräset över natten. Kommer vara som nytt dagen efter. Vet inte hur det fungerar. Men jag glömde mitt i gräset en natt. Kom ut dagen därpå och trodde någon hade bytt ut mitt galler mot ett nytt

Det där funkar väldigt bra för mig också.
Citera
2020-08-15, 20:16
Medlem
Sculleys avatar
5-56 och varmt vatten funkade både för grillgaller och vapenvård i lumpen.
Citera
2020-08-15, 22:38
Medlem
zepofans avatar
Att hålla på och skura grillgaller med diverse fantasifulla metoder är bortkastat. Den enda, rätta, och minst krävande metoden har redovisats tidigare. Tänd grillen, lägg på gallret, borsta av efter en stund. Är du rädd för bakterier? Tänk på att grillkolen håller mellan 800 och 1000 grader, vill du vara bakterie i den miljön? Lite sot är det som ger grillsmak.
Citera
2020-08-16, 01:17
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vi har en kolbäddsgrill, med grillgaller som är som korrugerad plåt i rostfritt. Varje gång jag grillar fastnar maten, verkar kvitta om jag oljar in med rapsolja innan, har låg värme hög värme, och sen står man där dan efter och skrubbar skiten i en halvtimme för att den ska bli ren till nästa gång.

Finns det nåt mirakelmedel ni sprejar på som gör att det löser upp sig?

Vi använder Santa marias grillolja, den innehåller ju en del socker, så den kanske bör uteslutas?
vi brukar alltid borsta rent gallret när det är varmt, efter att vi grillat. Då släpper det lätt och är "rent" till nästa gång
Citera
2020-08-21, 13:44
Medlem
carminaburanas avatar
Vad använder ni för att skrubba med då? man vill väl inte få mikrorepor? Vi testade att ha gallret i gräset över natten, det funakde bra at sen skrubba med en grillsvamp, tog 10 min. Det är liknande den här typen av galler vi har. (fast inte alu)

https://www.homedepot.com/p/Clean-BB...2212/202533766
Citera
2020-09-04, 12:07
Medlem
Jag brukar som tidigare nämnts i tråden enbart göra rent gallret med en stålborste innan jag ska grilla när grillen är varm. Då och då så lägger jag in gallret i diskmaskinen och det blir skinande rent.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in