Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-15, 12:26
Medlem
Skit i att göra rent gallret efter grillning. Gör rent det när du ska grilla istället. Lägg på gallret när grillen är tänd och låt det bli riktigt varmt. Då är det enkelt att skrapa av med en grillborste med ståltrådar.
Citera
2020-08-15, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vi har en kolbäddsgrill, med grillgaller som är som korrugerad plåt i rostfritt. Varje gång jag grillar fastnar maten, verkar kvitta om jag oljar in med rapsolja innan, har låg värme hög värme, och sen står man där dan efter och skrubbar skiten i en halvtimme för att den ska bli ren till nästa gång.

Finns det nåt mirakelmedel ni sprejar på som gör att det löser upp sig?

Vi använder Santa marias grillolja, den innehåller ju en del socker, så den kanske bör uteslutas?
När du smörjer in med rapsolja, gör du det precis innan, eller har du behandlat det som med stekpannor, genom "seasoning"?
Citera
2020-08-15, 12:47
Medlem
När du är klar med grillningen. Lägg gallret i gräset över natten. Kommer vara som nytt dagen efter. Vet inte hur det fungerar. Men jag glömde mitt i gräset en natt. Kom ut dagen därpå och trodde någon hade bytt ut mitt galler mot ett nytt
Citera
2020-08-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
När du är klar med grillningen. Lägg gallret i gräset över natten. Kommer vara som nytt dagen efter. Vet inte hur det fungerar. Men jag glömde mitt i gräset en natt. Kom ut dagen därpå och trodde någon hade bytt ut mitt galler mot ett nytt

Provade detta, hittade grillgallret med gräsklipparen. men det verkade inte renare. Skröna?
Citera
2020-08-15, 12:59
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Vi har en kolbäddsgrill, med grillgaller som är som korrugerad plåt i rostfritt. Varje gång jag grillar fastnar maten, verkar kvitta om jag oljar in med rapsolja innan, har låg värme hög värme, och sen står man där dan efter och skrubbar skiten i en halvtimme för att den ska bli ren till nästa gång.

Finns det nåt mirakelmedel ni sprejar på som gör att det löser upp sig?

Vi använder Santa marias grillolja, den innehåller ju en del socker, så den kanske bör uteslutas?

Ugnrengöringsmedel borde fungera, denna sort: https://apohem.se/mr-muscle-ugn-aerosol-300-ml?gclid=CjwKCAjwj975BRBUEiwA4whRB7NZAZp__YMkRN-NjCxkRLqKFvbqPqTb1E6DWTQ3- jmn-PJQLn9AnRoCFDwQAvD_BwE

Låt stå över natten, använd sedan stålull.
Citera
2020-08-15, 13:02
Medlem
Gör rent när du grillat klart och det fortfarande är varmt.
Citera
2020-08-15, 13:02
Medlem
Skit i att skrubba med vatten och rengöringsmedel.

Låt vara till nästa grillning och lägg gallret på kolen och elda bort skiten. Borsta, gå över med fuktat papper, klart.
Citera
2020-08-15, 14:01
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Som många skriver. Grilla, ät och njut.
Rengöringen av gallret gör man när man tänt upp grillen och det är riktigt varmt, bara att ta en grillborste och dra av det och sen pensla med lite olja efter så inte köttet fastnar. Kött lossnar när värmen är rätt.
Citera
2020-08-15, 14:05
Medlem
Om du rengör det efter varje grillning så kommer det hålla sig rent, enkelt! problemet är att folk brukar rengöra gallret efter 50 grillningar, då är det kört.
Citera
2020-08-15, 14:06
Moderator
evilhoneys avatar
Visst kan man göra en djuprengöring någon gång då och då om man känner för det men annars instämmer jag i vad många andra här säger; lägg på gallret när du dragit igång grillen och borsta rent med en grillborste. Det räcker bra.
Citera
2020-08-15, 14:41
Medlem
MacEbolas avatar
Som flera skriver, rengör gallret när det är varmt. Låt bränslet bli riktigt varmt, lägg på gallret, vänta några minuter, borsta rent.

När du se’n grillar, ha is i magen. Lyft försiktigt på köttet och kolla om det släpper lätt från gallret, annars får du vänta en stund till. Maillardreaktionen måste få ta sin tid och då blir där inte så mycket att borsta bort.
Citera
2020-08-15, 14:47
Medlem
Tamborinos avatar
Jag tar bred ungsfolie, lägger gallret på och sprutar på ungsrengörnig.
Lägger folie ovanpå och viker ihop kanterna så det blir tätt.
Dagen efter är det bara att skölja av gallret med vatten, blir som nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in