2008-07-27, 14:54
Medlem
Auf_gurres avatar
Allåå, har sökt lite smått men ny som jag är så är jag inge vidare på det så därför lägger jag denna fråga här där jag tycker det blir bra. Flytta ifall det inte passar här.

Nu till frågan:

Igår var jag på en fest och drack en ganska "lagom" mängd alkohol (helt olika från person till person). Jag drack 2 Stark Öl (50cl) och 4 7.0 (50cl). Känner mig inte ett dugg seg såhär dagen efter, men jag undrar om jag är kapabel till att ta farsans bil och åka iväg och bada. Jag svepte det sissta glaset runt 24:00. Jag är 1, 79 cm lång och väger runt 68-70 kg. Jag vet att det är bättre att ta det säkra före det osäkra att inte köra bil dagen efter. Men eftersom jag känner mig pigg så känns det som att det skulle kunna fungera att köra ändå. Hur tycker ni att jag ska göra? Har haft körkort i en månad, och brukar ha oddsen emot mig. Skulle inte vara så trevligt att fastna i polisens nykterhetskontroll.

/gurra
Citera
2008-07-27, 15:06
Medlem
Vingels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auf_gurre

Har haft körkort i en månad, och brukar ha oddsen emot mig. Skulle inte vara så trevligt att fastna i polisens nykterhetskontroll.

/gurra

Där har du nog ditt svar också.
Citera
2008-07-27, 15:10
Medlem
Soffpotatisens avatar
Kolla på nätet

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=959&a=4455

Eller åk ändå, chansen att du åker dit är minimal.
Citera
2008-07-27, 15:19
Medlem
Auf_gurres avatar
Jadu vingel, eftersom jag e ny både på vägen och FB så har jag inte mitt svar där

Någon annan som tycker till?

btw, tack för länken. Ska kika in där nu
Citera
2008-07-27, 15:40
Medlem
Ettan1s avatar
Äh, köp en alkoholmätare själv som du kan använda just dagen efter! Helt perfekt. Jag skulle åka om jag var du, är ju kanon väder!
Citera
2008-07-27, 16:06
Medlem
dartagnas avatar
Jag tror du förbränner 2 cl alkohol/h. Matematiken kan du ju lösa själv.
Den här länken borde svara på din fråga:

http://www.cirkeln.org/2007/03/alkoh...bilkrning.html
Citera
2008-07-27, 16:17
Medlem
doublejohns avatar
Det spelar väl ingen roll om han haft körkortet en månad eller fyra år, lagen är ju lika inför alla. Skillnaden är att om du skulle förlora körkortet underprövotiden så måste du genomgå nytt teori- och körprov för att få tillbaka det.
Citera
2008-07-27, 16:20
Medlem
Auf_gurres avatar
Att köpa en alkohol mätare är nog inte aktuellt för stunden då jag fortfarande snyltar på päronens bil. Men värt att tänka på

Och ja, med hjälp av diverse sidor på nätet så har jag konstaterat att jag skippar bil åkandet då enligt en utav dom så hade jag 1,7 promille i blodet och att jag var körduglig kring 22.00 ikväll då den skulle vara nere på 0,2.

Tack för all hjälp och tråden kan låsas/tas bort. Eller hur det nu går till
Citera
2008-07-27, 16:45
Medlem
F.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auf_gurre
Att köpa en alkohol mätare är nog inte aktuellt för stunden då jag fortfarande snyltar på päronens bil. Men värt att tänka på

Och ja, med hjälp av diverse sidor på nätet så har jag konstaterat att jag skippar bil åkandet då enligt en utav dom så hade jag 1,7 promille i blodet och att jag var körduglig kring 22.00 ikväll då den skulle vara nere på 0,2.

Tack för all hjälp och tråden kan låsas/tas bort. Eller hur det nu går till

Tror inte han menade en alkoholmätare du installerar i bilen utan en såndär behändig sak som du kan hålla i handen.

Sen att du skulle ha 1.7 promille dagen efter är nog inte möjligt.
Citera
2008-07-27, 17:08
Medlem
Stormorfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatisen
Kolla på nätet

http://www.iform.se/Crosslink.jsp?d=959&a=4455

Eller åk ändå, chansen att du åker dit är minimal.
Tror inte att den stämmer speciellt bra, jag var ute och drack från 18:00-02:00 igår och enligt räknaren skulle jag ha 4.9 promille klockan 02:00
Citera
2008-07-27, 17:17
Medlem
Auf_gurres avatar
Det är nog sant, vid lite närmare eftertanke så låter... ja 1,7 promille förvånansvärt högt såhär lång tid efter sissta glaset med

Förstod att han menade en såndär liten behändig sak, ja.
Men då jag inte har tillgång till en bil regelbundet så skippar jag att slösa mina ören på en sådan makapär, oavsett pris

fast frågan är väll då, finns det någon sida där man enkelt kan se hur snabbt/långsamt vissa typer samt mängder av alkohol förbränns av kroppen och sakta men säkert försvinner ur? Såg tidigare någon länk om hur det gick till med själva förbränningen men den sidan gjorde mig inte till någon smartare person då jag förmodligen ligger på en förlåg nivå för att fatta ett smack av vad som stod där.

Skulle vara fint med en hemsida där man kan skriva in exakt den mängden man proppade i sig och sedan få visat hur mycket promillen sjunker i timmen förutsagt att man inte fyller på med sprit ofc.
Citera
2008-07-27, 23:31
Bannlyst
Ganska onödigt att ta risken.. Gestapo har ju nolltolerans mot bilkörning - alkoholintag.. skippa om du vill behålla körkortet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in