2025-01-26, 00:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktBotvid2311
Ja du har nog lyckats slagit hål på den där myten om Annelis 100% alibi.

Laban skällde ju utanför husknuten men föräldrarna sussade vidare utan att kolla upp hunden, så det är möjligt att Anneli först smög in hemma. Sedan kom hon på att det inte var så bra att hunden var kvar när Eva låg mördad, då Berith skjutsat Laban och Eva skulle det avslöja mördaren.

Så även Laban måste mördas och läggs då bredvid Eva som ett slags förlåt.

Rent hypotetiskt kan Laban ha dödats och placerats intill Eva's kropp i efterhand. Om Anneli = GM insåg hon att hunden också måste dödas, det fanns ingen annan utväg i det läget. Anneli var kanske t.o.m. den enda personen som kunde hålla i Laban och avliva honom.

En tanke: Var Laban rent av "nyckeln" för att kunna ta Eva av daga? När, hur och var skulle tillfället annars ges att döda Eva? Om mordet var planerat behövde GM "skapa" rätt förutsättningar, ett bra läge.
Eva hade ju egen bil som hon förflyttade sig med, hon promenerade nog inte ofta ensam längs bäckmörka ensliga vägar under sena kvällar. Dessutom skulle hon i dagarna flytta till Sundsvall. Läget var kanske "nu eller aldrig"?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-26 kl. 01:19.
Citera
2025-01-26, 01:16
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Rent hypotetiskt kan Laban ha dödats och placerats intill Eva's kropp i efterhand men då talar det mer för att mordet var oplanerat. Om Anneli = GM insåg hon att hunden också måste dödas, det fanns ingen annan utväg i det läget.
Dessutom var Anneli förmodligen den enda som kunde hålla i Laban och avliva honom.

En tanke: Var Laban rent av "nyckeln" för att kunna ta Eva av daga? När, hur och var skulle tillfället annars ges att döda Eva? Om mordet var planerat behövde GM "skapa" rätt förutsättningar, ett bra läge.
Eva hade ju egen bil som hon förflyttade sig med, hon promenerade nog inte ofta ensam längs bäckmörka ensliga vägar under sena kvällar. Dessutom skulle hon i dagarna flytta till Sundsvall. Läget var kanske "nu eller aldrig"?
Hur länge tänker du glömma att PAJ var ihop med Anneli i 3 år och mycket väl kan ha lockat till sig Laban?
Laban kände PAJ väl men det väljer du att glömma.
Har du något personligt hat mot Anneli eftersom du gärna vill peka ut henne som GM? FULT
Citera
2025-01-26, 01:32
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hur länge tänker du glömma att PAJ var ihop med Anneli i 3 år och mycket väl kan ha lockat till sig Laban?
Laban kände PAJ väl men det väljer du att glömma.
Har du något personligt hat mot Anneli eftersom du gärna vill peka ut henne som GM? FULT

Efter det brutala överfallet och övervåldet är det högst troligt att INGEN annan än AS kunde ha närmat sig Laban eller lockat honom till sig.
Men i din fantasi kunde en "tokgalen" PAJ i upplösningstillstånd utan problem ha lockat till sig den vettskrämda och extremt folkskygga hunden? Som dessitom hade flytt upp till föräldrahemmet efter mordet?
Det är BETYDLIGT mer troligt att Anneli, som bodde i huset, tog sig upp till bostaden efter mordet, gjorde det hon "skulle göra" med hunden och sen placerade honom intill Eva.
En annan möjlighet är att hon uppehöll sig i området kring skogsdungen och lyckades locka till sig Laban. MEN, det hade INGEN annan kunnat göra, inte i det läget, under rådande omständigheter.

I Timeout's fantasi är dock ALLT möjligt! (även allt omöjligt)

Du saknar helt förmåga att tänka utanför boxen, du är exeptionellt rigid och oflexibel i ditt s.k. "tänk". MEN, slående lik den "inkompetens" som körde fast stenhårt med det urbota korkade "Sture-spåret"
Jag ser dig som ett hopplöst fall, du är och förblir kvar i din egen villfarelse.

Jag har givetvis inget personligt hat mot AS.
Att det råkar finnas mycket som pekar mot AS och PG är inget jag råder över, jag kan inte blunda för det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-26 kl. 02:32.
Citera
2025-01-26, 08:57
Avslutad
Citat:
Rent hypotetiskt kan Laban ha dödats och placerats intill Eva's kropp i efterhand. Om Anneli = GM insåg hon att hunden också måste dödas, det fanns ingen annan utväg i det läget. Anneli var kanske t.o.m. den enda personen som kunde hålla i Laban och avliva honom.

Det är märkligt att föräldrarna till Eva och AS inte släppte in Laban när denne stod på farstukvisten och skällde. Modern hade hört honom skälla vad jag förstår.
Men hon tänkte väl att någon av döttrarna släpper in honom.
Sen är det klart att även PAJ betett sig suspekt genom att ringa runt efter Eva.
Hade PAJ fog att tro att Evas liv kunde vara i fara?
Om förhållandena inte var så bra i det här gänget som det sägs vara.
Om PAJ vore smart hade han ju aldrig sagt att han var ute och letade Eva då ingen verkar ha sett honom på platsen. På den tiden kunde man ju inte heller se missade samtal som idag. Så varför erkänner han att han ringt runt. Det var inte så smart.
Varken BÅ eller Evas föräldrar svarade i telefonen när PAJ ringde, så det hade han inte behövt berätta. Inte heller att han var ute och körde 3 gånger vid området.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-26 kl. 09:17.
Citera
2025-01-26, 12:49
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Sen är det klart att även PAJ betett sig suspekt genom att ringa runt efter Eva.
Om PAJ vore smart hade han ju aldrig sagt att han var ute och letade Eva då ingen verkar ha sett honom på platsen. På den tiden kunde man ju inte heller se missade samtal som idag. Så varför erkänner han att han ringt runt. Det var inte så smart.

Om PAJ är oskyldig behövde han inte tänka på att "vara smart" under polisförhören.
Det är inte konstigt om PAJ kom att tänka på något inför morgondagen och ringde Eva ang. detta. Hade hon varit hemma hade hon svarat, PAJ tyckte det var konsigt att hon inte kommit hem och åkte ut. Det gör honom inte till mördare även om hans agerande kan tyckas vara suspekt.
Lägg till det att PAJ är noga utredd enligt Börje Ö och att han frivilligt har lämnat DNA.

Citat:
Varken BÅ eller Evas föräldrar svarade i telefonen när PAJ ringde, så det hade han inte behövt berätta. Inte heller att han var ute och körde 3 gånger vid området.

Som sagt, är PAJ oskyldig behövde han inte överväga vad han "kunde" berätta eller inte "borde" berätta för polisen.
Det är klart att Kalla Fall valde att fokusera på PAJ dom hade inget annat att gå på. Men det gör honom inte till mördare.
PAJ's förehavanden känner alla till men Eva's baneman och motivet kan vara dolt och svårt att "hitta", i synnerhet om GM är en mer "otänkbar" kandidat som har lyckats hålla sig under radarn.

Jag kan givetvis inte ta gift på att PAJ är oskyldig, men anser att det finns andra, mer troliga GM.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-26 kl. 13:40.
Citera
2025-01-26, 15:15
Avslutad
Citat:
Om PAJ är oskyldig behövde han inte tänka på att "vara smart" under polisförhören.
Det är inte konstigt om PAJ kom att tänka på något inför morgondagen och ringde Eva ang. detta. Hade hon varit hemma hade hon svarat, PAJ tyckte det var konsigt att hon inte kommit hem och åkte ut. Det gör honom inte till mördare även om hans agerande kan tyckas vara suspekt.
Lägg till det att PAJ är noga utredd enligt Börje Ö och att han frivilligt har lämnat DNA.

Som sagt, är PAJ oskyldig behövde han inte överväga vad han "kunde" berätta eller inte "borde" berätta för polisen.
Det är klart att Kalla Fall valde att fokusera på PAJ dom hade inget annat att gå på. Men det gör honom inte till mördare.
PAJ's förehavanden känner alla till men Eva's baneman och motivet kan vara dolt och svårt att "hitta", i synnerhet om GM är en mer "otänkbar" kandidat som har lyckats hålla sig under radarn.

Jag kan givetvis inte ta gift på att PAJ är oskyldig, men anser att det finns andra, mer troliga GM.

Visst endast mördaren kan vara säker på sin sak, om hen nu inte har förträngt händelsen genom droger och annan medicinering samt genom psykiatrisk behandling under årens lopp.

Jag skulle ändå säga att det är ovanligt att mördaren bor kvar på orten och där passar även hästpojken in.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-26 kl. 15:41.
Citera
2025-01-26, 15:15
Medlem
Timeout har rätt i att det som är känt i fallet skrevs redan 2016-08-21, 02:02 av theblackdahlia.

Timeout
Citat:
Inlägg från 2016-08-21 som skrevs innan programmet Svenska fall för FBI sändes 27 oktober 2116 och det säger ju en del om det som är känt i fallet och som inte går att ändra på hur gärna dom som fabulerar än vill.
Lite info/rykten som jag har:
* Morgonen efter ska pojkvännen ha ringt hennes föräldrar och frågat OM hon kommit hem. Inte "Hej, kan jag få prata med Eva?", vilket jag tycker är märkligt.
* En polisfru har i princip pekat ut pojkvännen som GM på Facebook.
Jag tycker än idag att pojkvännen är en skum typ. Har ryst de få gånger jag sett honom. Han jobbar som brevbärare, intresserad av hästar (såg att nån skrivit om en hästhage i närheten av mordplatsen tidigare). Han är väl lite av en kuf, men accepterad i samhället.
theblackdahlia skrev att det är info/rykten som hen har.

Vilken källskrift hänvisar theblackdahlia till det som är känt i fallet 2016-08-21, 02:02?

2016-08-20, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av theblackdahlia
Som det hörs kommer Eva-mordet tas upp i nästa säsong av "Svenska fall för FBI". Är inte helt säker på att det är just det programmet men jag vet att det utretts på nytt ganska nyligen.

Jag har hela tiden varit relativt säker på att cykelmannen inte är mördaren. Jag tror (baserat både på info, rykten och känsla) att det var hennes pojkvän/ex som mördade henne. Har en del info/rykten som inte nämts tidigare i denna tråd.

Källskriften från theblackdahlia som är känt i fallet 2016-08-21, 02:02 är med andra ord tro, info, rykten och känsla.

I ett senare inlägg preciserar theblackdahlia vad hen menar med info, rykten och känsla.

2016-08-25, 18:46
Citat:
Ursprungligen postat av theblackdahlia
Här händer det grejer! Har varit borta på resa några dagar.

Ryktesspridning vet jag inte. Detta är som sagt Flashback och om du missat det så spekuleras det en hel på denna sida. Både när det gäller det ena och det andra. Jag skrev att det var info/rykten. Vissa saker är bekräftat sanna medan andra inte är det. Jag skriver bara det jag vet/hört.

Pratar vi ens om samma person? Han har ju visst varit misstänkt. Inte ovanligt med tanke på att mördaren ofta finns "nära" offret.

Jag tycker i alla fall att pojkvännen är lite av en kuf. Eller jävligt skum åtminstone. Nu är det väldigt längesedan jag stötte på honom men har alltid tyckt han är konstig. [HIGHLIGHT/2Men det är vad jag tycker.[/highlight]

Idag är han i 60-års åldern nånstans. Tror han varit skötsam sen dess. Har inte hört något annat i alla fall. Vet ej vad han jobbade med under tiden för mordet. Ej heller om han är en svartsjuk person då jag inte känner honom. Kan inte säga så mycket mer om honom då jag aldrig träffat honom mer än att jag sett och hört saker om honom.

Känslan som theblackdahlia vet/hört är att pojkvännen är lite av en kuf. Eller jävligt skum åtminstone.

Det som Timeout hänvisar till som är känt i fallet baseras på ryktesspridningen theblackdahlia tror på (info, rykten och känsla) fastän hen aldrig träffat pojkvännen mer än att hen sett och hört saker om honom innan Svenska fall för FBI sändes 27 oktober 2016.

Detta säger mer om Timeout än vad som är känt i fallet sedan 2016-08-21, 02:02.
Senast redigerad av Tramsout 2025-01-26 kl. 15:45.
Citera
2025-01-26, 17:04
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Det är märkligt att föräldrarna till Eva och AS inte släppte in Laban när denne stod på farstukvisten och skällde. Modern hade hört honom skälla vad jag förstår.
Men hon tänkte väl att någon av döttrarna släpper in honom.
Hade PAJ fog att tro att Evas liv kunde vara i fara?
Om förhållandena inte var så bra i det här gänget som det sägs vara.
Nej PAJ hade inget fog för att tro att Eva var i fara men däremot är han känd för att vara svartsjuk.
PAJ bredde på för att göra sig intressant men han fattade inte att han blev misstänkt i stället.
Allt hans ringande och körande stämmer inte.

Du kanske skulle ta och se programmet och intervjun med PAJ.
https://www.tv4play.se/program/a8390ec8c18effa91f84/svenska-fall-for-fbi

PAJ har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem.
(I telefon i programmet säger han en gång, inte mer).

OJ då... ljög PAJ när han beskrev dom 3 ggr han körde på platsen
Citera
2025-01-26, 18:40
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Nej PAJ hade inget fog för att tro att Eva var i fara men däremot är han känd för att vara svartsjuk.

Hur vet du med 100% säkerhet att PAJ är "känd" för att vara svartsjuk? Är du synsk?
Anneli (själv potentiell GM) --> har sagt det till PG --> som sa det till Bo Åström i Kalla Fall-avsnittet.
Låter mer som theblackdahlia-skvaller i mina öron, här finns det även risk för vilseledning.

Citat:

PAJ bredde på för att göra sig intressant men han fattade inte att han blev misstänkt i stället.
Allt hans ringande och körande stämmer inte.

PAJ har ALDRIG varit misstänkt enligt Börje Ö, han är noggrant utredd och har frivilligt lämnat DNA.

Det är Anneli och PG som ligger bakom Kalla Fall-avsnittets "nya" misstankar mot PAJ, genom stark påverkan på Bo Åström. Supersnuten tyckte AS och PG's utpekande lät bra å svalde allt med hull och hår för att göra TV4 underhållning.

Citat:

Du kanske skulle ta och se programmet och intervjun med PAJ.
https://www.tv4play.se/program/a8390ec8c18effa91f84/svenska-fall-for-fbi

Hur skulle du själv låta om DU som oskyldig blev uppringd av TV4's Bo Åström och utpekad offentligt för ett bestialiskt mord som du inte begått?

Citat:

PAJ har uppgett att han under tiden 00.30-1.30 körde 3 gånger för att se om Eva kommit hem.
(I telefon i programmet säger han en gång, inte mer).

En mördare kommer ihåg sina lögner från förhören, håller den linjen och ändrar inte sin "story".
PAJ har uppenbarligen inte haft nån anledning att ordagrant lägga på minnet vad han sa i förhör för 30 år sedan.

Citat:

OJ då... ljög PAJ när han beskrev dom 3 ggr han körde på platsen

Nej, är PAJ oskyldig hade han ingen anledning att ljuga.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2025-01-26 kl. 19:05.
Citera
2025-01-26, 19:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsout
Timeout har rätt i att det som är känt i fallet skrevs redan 2016-08-21, 02:02 av theblackdahlia.

Timeout
Lite info/rykten som jag har:
* Morgonen efter ska pojkvännen ha ringt hennes föräldrar och frågat OM hon kommit hem. Inte "Hej, kan jag få prata med Eva?", vilket jag tycker är märkligt.
* En polisfru har i princip pekat ut pojkvännen som GM på Facebook.
Jag tycker än idag att pojkvännen är en skum typ. Har ryst de få gånger jag sett honom. Han jobbar som brevbärare, intresserad av hästar (såg att nån skrivit om en hästhage i närheten av mordplatsen tidigare). Han är väl lite av en kuf, men accepterad i samhället.
theblackdahlia skrev att det är info/rykten som hen har.

Vilken källskrift hänvisar theblackdahlia till det som är känt i fallet 2016-08-21, 02:02?

2016-08-20, 22:03

Källskriften från theblackdahlia som är känt i fallet 2016-08-21, 02:02 är med andra ord tro, info, rykten och känsla.

I ett senare inlägg preciserar theblackdahlia vad hen menar med info, rykten och känsla.

2016-08-25, 18:46

Känslan som theblackdahlia vet/hört är att pojkvännen är lite av en kuf. Eller jävligt skum åtminstone.

Det som Timeout hänvisar till som är känt i fallet baseras på ryktesspridningen theblackdahlia tror på (info, rykten och känsla) fastän hen aldrig träffat pojkvännen mer än att hen sett och hört saker om honom innan Svenska fall för FBI sändes 27 oktober 2016.

Detta säger mer om Timeout än vad som är känt i fallet sedan 2016-08-21, 02:02.
Pojkvännen är en kuf och om du tror att jag är klar med inlägg från 2016 så tror du fel, det finns massor senare och jag håller på att gå igenom tråden.
Du ska inte kasta sten i glashus. Du är väl den som sprider mest skit här, påhittade andra GM
Citera
2025-01-26, 19:59
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Hur vet du med 100% säkerhet att PAJ är "känd" för att vara svartsjuk? Är du synsk?
Anneli (själv potentiell GM) --> har sagt det till PG --> som sa det till Bo Åström i Kalla Fall-avsnittet.
Låter mer som theblackdahlia-skvaller i mina öron, här finns det även risk för vilseledning.

PAJ har ALDRIG varit misstänkt enligt Börje Ö, han är noggrant utredd och har frivilligt lämnat DNA.

Det är Anneli och PG som ligger bakom Kalla Fall-avsnittets "nya" misstankar mot PAJ, genom stark påverkan på Bo Åström. Supersnuten tyckte AS och PG's utpekande lät bra å svalde allt med hull och hår för att göra TV4 underhållning.

Hur skulle du själv låta om DU som oskyldig blev uppringd av TV4's Bo Åström och utpekad offentligt för ett bestialiskt mord som du inte begått?

En mördare kommer ihåg sina lögner från förhören, håller den linjen och ändrar inte sin "story".
PAJ har uppenbarligen inte haft nån anledning att ordagrant lägga på minnet vad han sa i förhör för 30 år sedan.

Nej, är PAJ oskyldig hade han ingen anledning att ljuga.
Du skriver så oändligt med skit i tråden så jag väljer att bara besvara vissa saker.
Du har väl möjligtvis hört talas om att en GM berättar en historia och sedan ändrar den gång på gång och då blir den inte trovärdig för GM ljuger.

Var PAJ dement 2016 vid intervjun då han inte kom ihåg sina lögner om att han körde 3 gånger?
Minns man inte vad man gjorde vid ett sånt uppmärksammat mord då är det illa och hans svar att han körde bara 1 gång stämmer ju inte med att han sa att han körde 3 gånger.

Vid förhör finns det 2 regler. Kan du inte berätta sanningen så håll käften, minns inte, inga kommentarer.
Berätta sanningen för den kommer du alltid ihåg.
Lögner snärjer du bara in dig i för det är svårt att komma ihåg lögnerna, speciellt som det har gått så många år efter mordet på Eva. Stor tabbe!!!

Det visste en man född 35.
En lögnare måste ha gott minne. Marcus Fabius Quintilianus
Om man talar sanning behöver man inte anstränga sig efteråt att komma ihåg vad man sagt. Mark Twain

Sen din mening "Det är Anneli och PG som ligger bakom Kalla Fall-avsnittets "nya" misstankar".
Nej det är det inte. Det är Svenska fall för FBI:s utredning som ligger bakom misstankarna och dom är inte nya.
Misstankarna mot "pojkvännen" har funnits där hela tiden.

Du lägger även till att Börje Ö påstår "han är noggrant utredd och har frivilligt lämnat DNA."
Hur fan kan du ens dra upp vad klåparen Börje påstår
Något DNA har han inte lämnat vad vi vet och utredd är han absolut inte annat än av Svenska fall för FBI.

Svenska fall för FBI gjordes i 2 säsonger med 8 avsnitt i varje säsong. 16 avsnitt och du påstår något så löjligt att anhöriga och vänner skulle ha kommit med nya misstankar.
Nej dom har funnits hela tiden men Börje, Seppo och Kvasten är välkända klåpare och det borde du veta.
PAJ är inte ens utredd för allt koncentrerades kring "cykelmannen".
1996, nio år efter mordet, avskrevs han definitivt som misstänkt för Eva-mordet i Kramfors.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/arkiv-cykelmannen-intervjuas-i-svt-mittnytt

Experterna Bo Åström och Mark Safarik tar sig an åtta ouppklarade svenska mordfall. De besöker brottsplatser, träffar anhöriga och vittnen samt de poliser som arbetade när utredningarna pågick för att med nya ögon hitta infallsvinklar, teorier och spår som leder framåt. Mark Safarik är före detta mordutredare på FBI och Bo Åström en av Sveriges mest legendariska kriminalkommissarier.
Deras slutsats efter utredningen var att mr P var GM.

Hoppas verkligen att dom snart kan analyser det DNA som finns så kräket äntligen åker dit

Hur fan ska du ha det? Du skriver till mig.
"Du saknar helt förmåga att tänka utanför boxen, du är exeptionellt rigid och oflexibel i ditt s.k. "tänk". MEN, slående lik den "inkompetens" som körde fast stenhårt med det urbota korkade "Sture-spåret"
Jaha nu blev det personangrepp och helt plötsligt är Börje Ö " den "inkompetens" som körde fast stenhårt med det urbota korkade "Sture-spåret"
För dom som inte har läst tråden så är Sture cykelmannen.

Det finns ett fall som är försvunnet som man inte kan se längre men det är löst och mördaren är fälld.
Avsnitt 2, Säsong 1
Bo och Mark utreder mordet på Malin Lindström. Den 23 november 1996 försvann Malin i samband med en bussresa till Husum och den 22 maj 1997 hittades hon mördad på Fårön. En ung man från Husum misstänktes för dådet då mycket pekade på honom.
Senast redigerad av Timeout 2025-01-26 kl. 20:40.
Citera
2025-01-26, 21:25
Avslutad
Sture var antagligen inte cykelmannen i Eva mordet, mer troligt att det var GN eller Lampan.
Dock passar ju faktiskt Börje Öhman väldigt bra in på beskrivningen av cyklisten
Spot on!

Men det var väl Anneli som pekade ut Sture, då hon sett honom på Domus den morgonen hon arbetade. Det kanske gav mördaren 9 års försprång. 1997 var mordet preskriberat så då behövde man inte tänka mer på det.

Det kanske var Börje som tyckte att Kramfors behövde ett mord att utreda då så lite hände, ungefär som filmen Cops.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-26 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in