2022-07-29, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gronalampan94
Är det någon som vet om dna finns säkrat från platsen?

Det finns, det var väl en av Mr Ps förhoppningar om att man en dag kan använda det DNA som fanns under Evas naglar.
Kanske började mördaren odla skägg efter mordet och har gjort så i omgångar genom livet.
Citera
2022-07-29, 12:33
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om dna finns säkrat från platsen?

Det senaste uttalandet om DNA:t gjorde Öhman i Allehanda 2021-04-04 : ”Det finns DNA från mördaren, men inte lika bra som från Brattås”.
Tidigare uttalande från släktforskningsexperten Peter Sjölund Allehanda 2019-03-14 : ”Finns bara dna kvar tar polisen mördaren”.

Man har gjort ”några tidigare försök” att framställa en DNA-profil, utan att lyckas.

Hur Kalla fall-gruppen och NFC ser på det där DNA-spåret i dagsläget ”det vete gudarna”?

Dessutom måste en lagändring komma till stånd ifall man ser det tvunget att använda sig av DNA-släktforskning. En lagändring som sannolikt kommer att ske.

Det blir inte lätt och många bitar måste falla på plats. Två framgångsfaktorer som ”definitivt” skulle kunna bidra till lösningen på mordet : en sökbar DNA- profil i kombination med att; Citat Öhman intervju för SVT :"Den som nu sitter inne med den där lilla biten som vi faktiskt skulle behöva, det är dags att ge sig till känna nu.”

Mordet är uppseendeväckande i flera avseenden. Jag tror inte för ett ögonblick att mördaren har lyckats dölja sin skuld för sin allra närmaste krets.
Senast redigerad av kramiklon 2022-07-29 kl. 12:41.
Citera
2022-07-29, 14:43
Medlem
Gronalampan94s avatar
Vilken typ av dna? Gäller det dna som fanns under Evas naglar?

Polisen har ett eget register de kan jämföra dna med, men det skulle som sagt underlätta att få jämföra med släktforskningsregistret.

Hade Eva mer familj än bara en syster? Har hört något om en broder
Citera
2022-07-29, 16:05
Avslutad
GN har iaf ett stort ärr på näsan.
Citera
2022-07-29, 19:38
Medlem
Citat:
Vilken typ av dna? Gäller det dna som fanns under Evas naglar?

Polisen har ett eget register de kan jämföra dna med, men det skulle som sagt underlätta att få jämföra med släktforskningsregistret.

Hade Eva mer familj än bara en syster? Har hört något om en broder

Det ska finnas någon gammal artikel som beskriver att polisen lyckades säkra hudavskrap från mördaren under Evas naglar. Men det finns även en artikel från Allehanda 2012 där man inte vill uppge vad materialet består av. Det finns många uppgifter runt det här fallet som i media "spretar och fladdrar" åt olika håll. Även polisen kan för all del ibland vara otydliga i sin kommunikation.

Jo det är sant, men det är inte säkert att alla finns med i polisens register.

Vad som har framkommit är att Eva hade en syster och en bror. Något annat känner jag inte till.
Citera
2022-07-29, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Det senaste uttalandet om DNA:t gjorde Öhman i Allehanda 2021-04-04 : ”Det finns DNA från mördaren, men inte lika bra som från Brattås”.
Tidigare uttalande från släktforskningsexperten Peter Sjölund Allehanda 2019-03-14 : ”Finns bara dna kvar tar polisen mördaren”.

Man har gjort ”några tidigare försök” att framställa en DNA-profil, utan att lyckas.

Hur Kalla fall-gruppen och NFC ser på det där DNA-spåret i dagsläget ”det vete gudarna”?

Dessutom måste en lagändring komma till stånd ifall man ser det tvunget att använda sig av DNA-släktforskning. En lagändring som sannolikt kommer att ske.

Det blir inte lätt och många bitar måste falla på plats. Två framgångsfaktorer som ”definitivt” skulle kunna bidra till lösningen på mordet : en sökbar DNA- profil i kombination med att; Citat Öhman intervju för SVT :"Den som nu sitter inne med den där lilla biten som vi faktiskt skulle behöva, det är dags att ge sig till känna nu.”

Mordet är uppseendeväckande i flera avseenden. Jag tror inte för ett ögonblick att mördaren har lyckats dölja sin skuld för sin allra närmaste krets.

Som jag förstår är DNA spåret i detta fallet närmast värdelöst med dagens teknik. Det är antagligen bara hudavskrap.
Eva måste dock ha skrapat mannen rejält som gett ärr för livet, kanske på näsan :-)
Citera
2022-07-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Som jag förstår är DNA spåret i detta fallet närmast värdelöst med dagens teknik. Det är antagligen bara hudavskrap.
Eva måste dock ha skrapat mannen rejält som gett ärr för livet, kanske på näsan :-)

Så kan det vara att dagens teknik inte räcker till för framställa en sökbar DNA-profil från ett sånt här gammalt material som det är frågan om. Men tekniken utvecklas hela tiden, det visar inte minst framgången med Malin Lindström fallet. Bara under de senaste åren har utvecklingen tagit ordentlig fart.

Vad gäller Evas kläder förvaras dom förmodligen hos NFC, konstigt vore det annars. Men det finns andra beslag som polisen inte har offentliggjort, vad jag vet. Såvida man nu inte menar anteckningsblocket, eller den kam eller färgflagan som hittades på vägen.

Citat: Aftonbladet (bilaga) 2020-01-05: ”Det senaste man gjort i ärendet är att gå igenom det som finns och se över om något eventuellt kan skickas in på nytt till NFC, nationellt forensiskt centrum. Vissa beslag finns men inget dna”.

Allt eftersom kriminaltekniken går framåt desto lättare kommer man att upptäcka och analysera gamla besudlingar på föremål och kläder.

Om Eva hade skrapat mannen så rejält att det gett ett ärr är jag ganska övertygad om att man för länge sen hade lyckats med att framställa en sökbar DNA-profil.
Senast redigerad av kramiklon 2022-07-29 kl. 23:00.
Citera
2022-07-30, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Så kan det vara att dagens teknik inte räcker till för framställa en sökbar DNA-profil från ett sånt här gammalt material som det är frågan om. Men tekniken utvecklas hela tiden, det visar inte minst framgången med Malin Lindström fallet. Bara under de senaste åren har utvecklingen tagit ordentlig fart.

Vad gäller Evas kläder förvaras dom förmodligen hos NFC, konstigt vore det annars. Men det finns andra beslag som polisen inte har offentliggjort, vad jag vet. Såvida man nu inte menar anteckningsblocket, eller den kam eller färgflagan som hittades på vägen.

Citat: Aftonbladet (bilaga) 2020-01-05: ”Det senaste man gjort i ärendet är att gå igenom det som finns och se över om något eventuellt kan skickas in på nytt till NFC, nationellt forensiskt centrum. Vissa beslag finns men inget dna”.

Allt eftersom kriminaltekniken går framåt desto lättare kommer man att upptäcka och analysera gamla besudlingar på föremål och kläder.

Om Eva hade skrapat mannen så rejält att det gett ett ärr är jag ganska övertygad om att man för länge sen hade lyckats med att framställa en sökbar DNA-profil.

Mycket av DNA blev ju förstört i regnet.
Mycket av Evas blod försvann ju också, om hon nu mördades på platsen.
Om jag ska vara ärlig tycker jag att lägenhetsteorin är den bästa med BÅ som GMn som anfaller Eva när Mr P och Eva älskar med varandra. Det förklarar även knivhugget i nacken.
Likstelheten slår till när Mr P och BÅ dumpar kroppen och rullar in den i mattan, så att en arm pekar upp och en ned. En arm utanför mattan och den andra innanför.
GN blir vittne när BÅ och Mr P dumpar kroppen och cyklar dit i full fart var på han nästan krockar med hundvittnet UA.
Det förklarar även hans tatuering, PAB vill mina kusiner minnas.
Möjligen blev han lite av en medhjälpare.
Eller levde Eva när man dumpade kroppen, det uppstår panik när man drar ur kniven ur nacken och GMn fortsätter hugga besinningslöst mot Evas överkropp tills hon slutar skrika.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-07-30 kl. 01:11.
Citera
2022-07-31, 01:01
Medlem
Kan cykeln komma från motsatta riktningen? Alltså adress i färdriktning?
Citera
2022-07-31, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life

Som jag ser det måste mördaren ha kommit från Limstagatan eftersom denne nästan krokar med hundvittnet vid korsningen till Kontorsvägen.

Det logiska är att mördaren SER Eva komma ut ur bilen, eller det han tror är AS och Laban.

Det är bara några hus på den vägen där man kan se Eva stiga ur bilen och hinna genskjuta henne.

Skulle verkligen Mr P cykla genom hela Kramfors med risken att bli upptäckt ?
Om mördaren kom från området så var risken minimal att bli upptäckt.

Tänk också på att mördaren hämtar cykeln under natten, så antagligen var det inte långt till brottsplatsen.
Citera
2022-07-31, 13:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life

Jag tror mördarens väg såg ut så här:
http://www.bilddump.se/bilder/20220731132144-217.208.237.7.jpg

Mördaren kom i full fart från Limstabacken.

Krockar nästan med hundvittnet vid Kontorsvägs korsningen, dit är det bara 600m, enligt Google earth, max 1 minut med cykel i hög fart.

Det är också logiskt att cyklisten cyklar i full fart då han ville ha fart uppför mot Bruket området för att hinna före Eva.

Om man kollar Google Maps så är det bara ett hus som hade uppsikt mot Långbacken, Herrgårdsvägen idag. Alltså är det bara en person som kan ha sett Eva stiga av.
Dom flesta var nog inomhus i det dåliga vädret.

Dom som bor längre bort i området hade inte sett Eva komma gåendes.

Slutsats
1. Antingen visste mördaren att Eva var på väg hem.
2. Eller så såg mördaren Eva komma.

Då finns det enligt mig och Pudelfrillan två alternativ

1. Mr P, AS, PG och BÅ visste att Eva var på väg hem.
Vilket gör alla 4 till misstänkta.
2. GN såg Eva/AS komma med Laban.
Vilket gör honom till misstänkt.

Alternativ nr 1 passar också ihop med ett beställningsjobb, att mördaren visste att Eva var på väg hem och att någon ringer till någon i området för att genomföra mordet. Vilket känns osannolikt.
10.000kr tipset känns inte trovärdigt, det var vilseledande information.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-07-31 kl. 13:42.
Citera
2022-07-31, 14:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Jag tror mördarens väg såg ut så här:
http://www.bilddump.se/bilder/20220731132144-217.208.237.7.jpg

Mördaren kom i full fart från Limstabacken.

Krockar nästan med hundvittnet vid Kontorsvägs korsningen, dit är det bara 600m, enligt Google earth, max 1 minut med cykel i hög fart.

Det är också logiskt att cyklisten cyklar i full fart då han ville ha fart uppför mot Bruket området för att hinna före Eva.

Om man kollar Google Maps så är det bara ett hus som hade uppsikt mot Långbacken, Herrgårdsvägen idag. Alltså är det bara en person som kan ha sett Eva stiga av.
Dom flesta var nog inomhus i det dåliga vädret.

Dom som bor längre bort i området hade inte sett Eva komma gåendes.

Slutsats
1. Antingen visste mördaren att Eva var på väg hem.
2. Eller så såg mördaren Eva komma.

Då finns det enligt mig och Pudelfrillan två alternativ

1. Mr P, AS, PG och BÅ visste att Eva var på väg hem.
Vilket gör alla 4 till misstänkta.
2. GN såg Eva/AS komma med Laban.
Vilket gör honom till misstänkt.

Alternativ nr 1 passar också ihop med ett beställningsjobb, att mördaren visste att Eva var på väg hem och att någon ringer till någon i området för att genomföra mordet. Vilket känns osannolikt.
10.000kr tipset känns inte trovärdigt, det var vilseledande information.

PG var dock inte i Mr P's lägenhet den aktuella kvällen.

Glöm inte att även "hundvittnet" (UA?) kan vara mördaren. Han har själv placerat sig i närheten av mordplatsen i sin vittnesutsaga och han var i närområdet när mordet skedde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in