2016-12-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyBladeIsSharp
Alla knivhugg var genom kläderna. Enligt Mark Safarik OCH enligt dagens publicerade reportage

2.49 in i http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hela-marken-forsvann

Mark frågar om några knivhugg var genom kläderna och får svaret ja, men det framgår inte att det var alla. Jag har inte sett någon uppgift om att några knivhugg var i ryggen förutom i det nya reportaget, vi får kanske lita på att reportern fått uppgifterna från BÖ. Om alla knivhugg gick genom jackan känns ju ett sexuellt motiv som väldigt främmande...
Senast redigerad av echoesofglory 2016-12-12 kl. 15:58.
Citera
2016-12-12, 15:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Mark frågar om några knivhugg var genom kläderna och får svaret ja, men det framgår inte att det var alla. Jag har inte sett någon uppgift om att några knivhugg var i ryggen förutom i det nya reportaget, vi får kanske lita på att reportern fått uppgifterna från BÖ.
Jag har alltid utgått från att några av knivhuggen var i ryggen. Det nämndes nog i FBI-programmet.
Citera
2016-12-12, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har alltid utgått från att några av knivhuggen var i ryggen. Det nämndes nog i FBI-programmet.

Möjligen har du rätt, jag kollade igen på programmet men hittar inget om ryggen. Obduktionsprotokollet är ju hemligt så BÖ är väl nästan enda källan, någon kanske kan mejla.
Citera
2016-12-12, 16:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja, jag är av samma uppfattning.
Citera
2016-12-12, 16:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Möjligen har du rätt, jag kollade igen på programmet men hittar inget om ryggen. Obduktionsprotokollet är ju hemligt så BÖ är väl nästan enda källan, någon kanske kan mejla.

Det vore bra om det gick att bringa klarhet i detta, det känns som en viktig pusselbit.
Citera
2016-12-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det finns en stor anledning att misstänka att förhörsledaren har pressat Sture mycket hårt och att vissa medgivanden från honom därmed inte alls stämmer. Polisen har till vilket pris som helst försökt att få fram ett erkännande från Sture och försöker därför under förhöret att placera in honom där dom vill att han ska "vara" som t.e.x. att det var han som cyklade förbi vittnet Sven på Limstagatan endast 5 min före mordet. Jag finner detta som högst osannolikt. Däremot kan Sture givetvis ha varit på Domus under mordkvällen men det är väl inget konstigt med att han sågs där?

Sture bodde ju i närheten av brottsplatsen, vilket även Sven gjorde, så det är ju inte konstigt om de någon gång passerade varandra.
Citera
2016-12-12, 16:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Alla knivhugg var genom kläderna. Enligt Mark Safarik OCH enligt dagens publicerade reportage

2.49 in i http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hela-marken-forsvann
Av dagens reportage framgår inte att alla knivhugg var genom jackan:

"Eva har huggits i blint raseri, både bakifrån och framifrån, elva gånger med ett tveeggat vapen, genom kläderna, som till största delen ligger bredvid henne."

T.ex. syftar väl "kläderna" här även på T-shirten som hon fortfarande hade på sig.
Citera
2016-12-12, 16:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Ett tveeggat vapen kan väl vara bajonett eller möjligtvis en del typer av jaktkniv?
Citera
2016-12-12, 16:13
Medlem
MyBladeIsSharps avatar
Citat:
Mark frågar om några knivhugg var genom kläderna och får svaret ja, men det framgår inte att det var alla. Jag har inte sett någon uppgift om att några knivhugg var i ryggen förutom i det nya reportaget, vi får kanske lita på att reportern fått uppgifterna från BÖ. Om alla knivhugg gick genom jackan känns ju ett sexuellt motiv som väldigt främmande...

När det gäller Mark Safarik, måste jag rätta mig själv: I programmet säger han alltså att huggen i ryggen gick genom kläderna(jeanjacket).

Sedan säger han:

"But interestingly enough, once Eva's down on the ground, and she is being stabbed from the front, many of the stabwounds also goes trough her tshirt, especially at the top and through her jeanjacket..."

Och ja, hon knivhöggs både bakifrån och framifrån enligt programmet.

Sålunda: lite osäkert om ALLA knivhugg gick igenom kläderna...
Citera
2016-12-12, 16:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ett tveeggat vapen kan väl vara bajonett eller möjligtvis en del typer av jaktkniv?
Ja, det finns sådana knivar som används vid jakt för att "sticka" större villebråd. Slaktare har väl också sådana knivar. Och så finns det ju sådana där "combat-knivar":
https://en.wikipedia.org/wiki/Dagger#Modern_.281815_to_2000s.29
Citera
2016-12-12, 16:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
När det gäller Mark Safarik, måste jag rätta mig själv: I programmet säger han alltså att huggen i ryggen gick genom kläderna(jeanjacket).

Sedan säger han:

"But interestingly enough, once Eva's down on the ground, and she is being stabbed from the front, many of the stabwounds also goes trough her tshirt, especially at the top and through her jeanjacket..."

Och ja, hon knivhöggs både bakifrån och framifrån enligt programmet.

Sålunda: lite osäkert om ALLA knivhugg gick igenom kläderna...

Låter lite knepigt. Hen måste huggt i konstig vinkel eller väldigt klent om det inste skulle gått igenom. Alternativt, om det är så att det finns huggrevor i jacka som inte motsvaras av sår på motsvarande ställe på kroppen, är om hen huggt i jackan efter att den är avtagen? Men varför isåfall? Ilska efter hen konstaterat hon är död?
Citera
2016-12-12, 16:28
Medlem
habets avatar
Citat:
Man kan ju också tänka sig att huggen bakifrån mest var avsedda att ha en lugnande effekt, för att få kontroll över offret, och att det var huggen framifrån som sedan var de direkt dödande.

Fast jag har ändå svårt att tro at man hugger någon i ryggen med en kniv utan att mena att allvarligt skada. Tänker nog ändå att anledningen var att hon försvann bort ifrån förövaren och GM sprang ikapp henne och högg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in