2016-11-22, 00:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Sperman och hårstrån är nog bara gissningar från tidningarnas sida eftersom polisen höll inne med fakta. Artikeln om hudavskrapet är från 1994 tror jag, sedan är det tyst om vad spåren bestod av.
Ja, det är svårt att veta. Å andra sidan skulle man ju sluta tala om ett eventuellt fynd av sperma och hårstrån i samma stund som det visade sig matcha pojkvännens DNA. Då hade man ju sedan bara hudavskrapet kvar att hoppas på när det gällde att binda Sture vid brottet.
Citera
2016-11-22, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det låter som att det skulle kunna vara Mr P. men skulle han verkligen våga spela så högt att han frivilligt lämnade ett DNA-prov? å andra sidan är han ju ingen "bekant" till offret utan "pojkvän" enligt sig själv och polisen.

"DNA-proven från två män har jämförts med sperma och hårstrån på Eva Söderström's kropp" Stämmer verkligen den här uppgiften?

Fast hur menar du med att "spela högt?". Tidigare i tråden har det ju pratats friskt om att allt annat än att tillmötesgå polisen och media om man är oskyldig vore oklokt och att tex säga att man inte minns detaljer av kvällen som mr P har gjort får honom att framstå som misstänkt. Om då P frivilligt har lämnat ett DNA-prov i ett led i att rentvå sig borde det ju tala till hans fördel, inte vara något som får dig att se det som att han "spelar högt".
Citera
2016-11-22, 13:54
Medlem
Felpost
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-22 kl. 14:13.
Citera
2016-11-22, 17:42
Medlem
Kramfors, oktober-november 1987

14 oktober. Den legendariske utredaren Willy Svensk har anlänt till Kramfors och ger sin syn på saken.

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/willy01_zpsstpecmjk.jpg.html
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/willy02_zpswsk4uk5j.jpg.html

Rikspolisens inblandning innebär att Sture eller Cykelmannen grips, andra spår åsidosätts. Cykelmannen förnekar all inblandning i Eva Söderströms död.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/sture%20oktober_zpsutkptrbx.jpg.html

En åklagare, Lennart Lindelöw kallas in, hans teori är att Eva blivit ofredad och känt igen gärningsmannen. Sture släpps efter fem dagar.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/LL_zps05k9ixez.jpg.html

17 november 1987. Willy Svensk lämnar Kramfors och Rikskrim trappar ner spaningarna. Mördaren går fortfarande fri.
http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Swensk_zpst5dz7qbh.jpg.html
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-22 kl. 18:40.
Citera
2016-11-22, 18:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Fast hur menar du med att "spela högt?". Tidigare i tråden har det ju pratats friskt om att allt annat än att tillmötesgå polisen och media om man är oskyldig vore oklokt och att tex säga att man inte minns detaljer av kvällen som mr P har gjort får honom att framstå som misstänkt. Om då P frivilligt har lämnat ett DNA-prov i ett led i att rentvå sig borde det ju tala till hans fördel, inte vara något som får dig att se det som att han "spelar högt".

Jag funderade bara lite kring om Mr P. kunde vara den "bekant" till Eva som frivilligt hade lämnat ett DNA-prov? Men i sådant fall är han ju snarare en komplett idiot än någon som "spelar högt", jag uttryckte mig i för milda termer.

Så vitt jag kan förstå så han man aldrig tagit något DNA-prov på Mr P.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2016-11-22 kl. 18:35.
Citera
2016-11-22, 19:06
Medlem
habets avatar
Det jag skriver i spoilern kan kanske vara frånstötande för anhöriga till Eva så jag väljer att dölja det så.
Jag tror inte att det fanns någon sperma, annars skulle DNA-spåret varit hetare d.v.s. det skulle ha varit mycket större skriverier om det.
Citera
2016-11-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Det jag skriver i spoilern kan kanske vara frånstötande för anhöriga till Eva så jag väljer att dölja det så.
Jag tror inte att det fanns någon sperma, annars skulle DNA-spåret varit hetare d.v.s. det skulle ha varit mycket större skriverier om det.

Brottsplatsen var arrangerad, det finns ingen sperma, hårstrån eller blod, bara hudavskrap.
Citera
2016-11-22, 19:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Brottsplatsen var arrangerad, det finns ingen sperma, hårstrån eller blod, bara hudavskrap.
Vet du säkert att uppgiften i Expressen om sperma och hårstrån är felaktig?
Citera
2016-11-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet du säkert att uppgiften i Expressen om sperma och hårstrån är felaktig?

Det framgår i andra artiklar att journalisterna bara spekulerar om vad för organiskt material man har, tex
Expressen 23 januari 1990:

Citat:
"Av allt att döma är det helt andra fynd som i första hand är intressanta:
Rester av sperma från mördaren.
-Fynd av hårstrån"

http://s1033.photobucket.com/user/daCosta_arkivet/media/Ovrigt/Ovriga%20brottsfall/Eva%20Soderstrom%201987/Doc%20-%202016-07-12%2014-58%202_zps4qgqdvvv.jpg.html

Det är alltså bara journalisten som gör en tolkning/gissning som sedan blivit en "sanning" i ett par felaktiga artiklar. Om man haft sperma och hårstrån från mördaren hade fallet varit löst, eller väldigt omskrivet.
Senast redigerad av echoesofglory 2016-11-22 kl. 19:59.
Citera
2016-11-22, 20:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om man haft sperma och hårstrån från mördaren hade fallet varit löst.
Det kan ju också vara så att de här fynden (om de nu fanns alltså) visade sig ha pojkvännens DNA, och därför ansågs sakna betydelse för mordutredningen. Om så var fallet ansåg man sig knappast ha anledning att gå ut med detta.

Edit: Du har rätt, det ser ut att vara lösa spekulationer det där om sperma och hårstrån.
Senast redigerad av Draifos 2016-11-22 kl. 20:05.
Citera
2016-11-22, 20:04
Medlem
habets avatar
Citat:

Nej så tror jag också att det är.

Jag funderar lite på hudavskrapet, hur vet man att det kommer från gärningsmannen? Om det är så lite att man inte kan använda det till DNA-test skulle det inte kunna vara att offret t.ex. bara har kliat sig själv? Nu har jag absolut ingen aning om vilka mängder man talar om när det inte räcker till ett test, det kanske är ganska "stora" mängder där det inte är någon tvekan om att hudavskrapet har skapat rivsår. Men man får ju onekligen uppfattningen att det är endast några hudflager som man lyckats få fram. Det kanske är så att man måste ner i läderhuden vid klösningen för att det skall finnas någon DNA som går att testa? Riktiga rivsår bör väl ha uppmärksammats (om det är någon i Evas närhet tänker jag), det kan ju inte finnas så många ställen de kan ha gjorts på, ansiktet, händerna eller halsen. Är det endast ett litet rivsår behöver man ju inte ens tänka på det i och för sig.
Citera
2016-11-22, 20:11
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan ju också vara så att de här fynden (om de nu fanns alltså) visade sig ha pojkvännens DNA, och därför ansågs sakna betydelse för mordutredningen. Om så var fallet ansåg man sig knappast ha anledning att gå ut med detta.

Det fetade:
Vi får väl verkligen inte hoppas att man hade den ingången om man hade hittat sperma och hårstrån på brottsplatsen. Då vill jag nog tro att LGWP hade kallat denna utredning för den sämsta han någonsin sett!
Men nu ska vi inte glömma att vi har med åtalens stjärna vad gäller misslyckanden CwdK att göra så allt är möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in