2008-07-27, 06:24
Medlem
MrCheebas avatar
Jag har suttit och plöjt igenom en hel del dokumentärer/inslag om UFO på Google de senaste nätterna och mycket intressant har framkommit. Denna UFO-konferens såg jag under natten och den lämnar ett bestående intryck.

Jag har gapat och skrikit i en annan tråd om att bildbevis inte duger med dagens digitala möjligheter yada yada och jag skäms över detta så här i efterhand. Med allt det material som finns där ute, från vanliga bönner på fyllefest med en hand held till folk inom Nasa, militär och kommersiellt flyg till nån fattig svensson nere i Mexico city som riktar kameran emot skyarne och snappar upp någonting så är det ytterst långsökt att tänka sig att det skulle röra sig om pranksters.
Och några förlupna väderbalonger är det då rakt inte tal om.

Det finns helt enkelt för mycket.
Nere i latinamerika så kryllar det ju för fan av oidentiferade föremål som flyger omkring uppe i luften! Google-vidda så får ni se själva. Sök på UFO and knock yourselfs out. (Endast google resultat så får ni fullängsfilmerna).

I denna UFO konferens som jag länkar till här så finns det mycket gött att titta på och fundera kring men det som dyker upp i slutet i form av cropcircles fick mig verkligen att haja till. Jag skulle vilja ha kommentarer ifrån er rörande dessa och rimligheten i att de är skapade över en natt av några slags neofuturistiska stollekonstnärer som Team Satan eller andra sammanslutningar av bohemer med för mycket pengar och fritid.

Är det rimligt att de mer spektakulära varianterna av dessa fenomen skapas av ett gäng sådana snubbar som springer runt med snören och stampar ner vetet, bara "därför att" liksom? Verkar ju helt sjukt.
Och är det ens möjligt?
För gärna fram teorier om hur det går till.
Ni kanske vet?

Formationerna dyker upp ca 1:14 in i filmen.
Kolla precisionen! Kolla in ansiktet. Binär kod! Vad fan liksom?
Hur hade DU gjort?

Missa nu för allt i världen inte resten av filmen. Det finns rymdskepp galore, rymdisar nere på marken och fan och hans moster.

- Sune!(Hjort) Rulla bandet! *peka*

Edit: Jag hittade ytterligare en film, denna gången ifrån en konferens hållen år 2006 med samme man; Jamie Maussan. Första klippet är ifrån 2005. Jag har inte hunnit se detta andra ännu för jag skall crasha nu men jag slänger in det ändå innan jag lägger mig tänkte jag.

Senast redigerad av MrCheeba 2008-07-27 kl. 07:16.
Citera
2008-07-27, 12:41
Medlem
mischief_s avatar
Snygg alien som springer förbi vid 02.11. Ser dokumentären nu, verkar intressant.
Citera
2008-07-27, 13:07
Medlem
MrCheebas avatar
Jag håller på att kolla upp detta med crop circles lite närmare nu. Enligt uppgift så skapas dessa enorma designer av...
1. Engelsmannen John Lundberg och hans gäng av stooges som har Jason och Halloweenmasker på sig när de poserar vid photo ops. De gjorde ett jobb för Mitsubishi en gång där de formade en ful jävla bil ute i säden. Det tog 14 timmar, under dagtid och de tjaffsade med varandra hela tiden om små detaljer som hur måttbandet skulle användas osv.

2. Två engelska pensionärer som flängde land och rike runt under en natt och skapade femton mönster per natt med snöre och plankor.

Efterforskningarna går vidare!
Återkommer.
(Denna kollar jag på nu. Var del ett finns vet jag inte.)
Senast redigerad av MrCheeba 2008-07-27 kl. 13:19.
Citera
2008-07-27, 13:38
Medlem
Kan tipsa om en bra sammanställning av några av de vackraste korncirklar(?) som hittats;

http://www.youtube.com/watch?v=3W3xHRv7BJA

Och för er som vill hålla koll på fenomenet rekommenderar jag http://www.cropcircleconnector.com där det dyker upp nya formationer nästan dagligen
Citera
2008-07-27, 13:52
Medlem
MrCheebas avatar
Tack för det.

Jag är intresserad av att höra ifrån "skeptiker" rörande detta. Ett samtal kring vad som motiverar denna subkultur hos konstnärer världen över, vilka tekniker som används och hur det över huvud taget kan vara möjligt att skapa de mer spektakulära formerna över en natt skulle vara stimulerande.

Om man skiter i de tekniska aspekterna så är ju "orka!" det första som dyker upp i skallen.

- Då tar vi ett steg till pöjkar, och trycker ner planka. Osså ett steg till! Kör på gubbar! Carlos! Dra in måttbandet fem decimeter för vi kommer till en sväng här nu! *skrika*
- Roger that! *skrika*
Senast redigerad av MrCheeba 2008-07-27 kl. 13:56.
Citera
2008-07-27, 15:16
Bannlyst
Är det inte lite intressant att Jamie Maussan hävdar att senare hälften av Maj till slutet av Augusti tydligen är de stora "Hot Spot"-månaderna då de flesta av dessa formationer upptäcks (vilket också kan bekräftas om man kollar på statistiken över de senast upptäckta formationerna på cropcircleconnector.com)?

Sammanträffande? Knappast.

Dessa månader är i den största delen av världen de stora semestermånaderna, då folk verkligen har tid över till att skapa dessa formationer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Är det rimligt att de mer spektakulära varianterna av dessa fenomen skapas av ett gäng sådana snubbar som springer runt med snören och stampar ner vetet, bara "därför att" liksom? Verkar ju helt sjukt.
Och är det ens möjligt?
För gärna fram teorier om hur det går till.
Ni kanske vet?

Frågan kring "varför" har säkerligen många svar. Kanske är det enklaste svaret en form av inbördes ära och berömmelse. Med tanke på den uppmärksamhet som fenomenen får i både New Age-, och UFO-kretsar så kan skapandet av både större och mer avancerade formationer fungera som en liten kick och katalysator för skaparna. Som en jämförelse - om än kanske lite långsökt sådan - kan nämnas graffitikonsten, där ungefär samma katalysatorer ligger bakom drivet att skapa större och mer avancerade konstverk, och där skaparna även i det fallet är anonyma (åtminstone för den breda massan).

När fenomenet blev populärt och massmedialt uppmärksammat under senare hälften av 1980-talet, så var formationerna inte direkt avancerade. De mer avancerade mönsterna (som t.ex ansiktet och cirkeln med binärkod) kom flera år senare; under andra hälften 90-talet och början av 2000. Detta är åtminstone enligt mig ett tecken på att tekniken för att skapa dessa mönster gradvis har finslipats och förbättrats, samt att mer tid numera läggs på planerande och beräkningar, än på själva skapandeprocessen.

Hurvida det ens är möjligt att manuellt skapa dessa avancerade formationer, så tror jag att svaret på den frågan tveklöst är "Ja". Det finns inget som säger att dessa formationer tvunget skapas på nätterna; de mer avancerade kan ha skapats under dagtid. För att återknyta till månaderna då de flesta formationer dyker upp, så bör det dessutom tilläggas att sommarnätterna oftast är ljusare än vinternätter, samt att gryningsljuset kommer tidigare. Dessa faktorer spelar tveklöst en stor roll när det gäller skapandet av avancerade formationer även under de sena småtimmarna på dygnet.

Hur det går till att skapa formationerna rent praktiskt har jag dock inte den blekaste aning om. Har tidigare i en annan tråd nämnt den intressanta och sevärda Discovery Science-dokumentären "Crop Circles: Mysteries in the Fields", där en metod presenteras. Säkerligen finns det dock flera olika varianter av metoder, beroende på vilka redskap och hjälpmedel som finns tillgängliga.

Tillägg:

Angående formationen som visar utomjordingen och cirkeln med binärkod, så hittade jag nyss följande intressanta information på en hemsida som verkar bekräfta att den skapades manuellt:

Jag citerar:

Citat:
[...]

As with the infamous 'face' formation of last year, 2002 ends with yet another set piece that attempts to take our attention away from the real prize, so to speak. Using an imaging technique familiar to the printing industry, this 'alien holding a disc' is a clever use of a medium to good visual effect. During my original interview, the farmer said he'd had no former knowledge of the design, yet the story that emerged a day later concludes that the 'alien' design was constructed over the course of three days. This is substantiated by pilots who flew over the site and saw the outline of the design already in place before the figure was added. Ground evidence also showed much damage to the crop, heavily compacted soil around the centre of the disc, marker lines under the wheat, and the backfilling of positioning holes; I was also able to find a small electronic device with an LED display, possibly used as a location or communications device between the vandals.

The design appears to be a left-over from a national advertising campaign promoting tv shows, which commissioned the hoaxers Team Satan/circlemakers (amazing how these people make more money each year than the researchers); these designs use identical construction techniques but feature the shows' presenters instead; they were also created in more remote parts of the British Isles lest the makers be caught. One therefore assumes that the team decided to create the alien as extracurricular fun at the expense of crop circles enthusiasts.

[...]
Källa: http://home.clara.net/lovely/crop_ci...istory02c.html

You be the judge...
Senast redigerad av UrbanResident 2008-07-27 kl. 15:56.
Citera
2008-07-27, 18:53
Medlem
MrCheebas avatar
Mycket intressant, även om just Team Satan framstod som ett gäng klåpare då jag först läste om dem. Men man kan ju bli bättre med övning så klart.
Har du föresten någonting som går in i detalj rörande hur de som säger sig stå för dessa landkonstverk går tillväga rent tekniskt? För mig verkar det vara ett jävla arbete, speciellt då de inbördes formelementen ligger så utspridda och tycks sakna gemensam referenspunkt. En enkel cirkelformation med någon liten påbyggnad vid sidan om torde väl vem som helst kunna skapa, men om man nu skall omsätta en "skiss" till dessa gigantiska format där man inte har någon överblick förutom matematiska beräkningar vad gäller rörelserna man måste utföra så måste ju väldig koordination inom teamet vara nödvändigt.

Tänk dig själv att stå ute i ett vetefält och platta upp den första cirkeln och sedan med endast...vad? Stegmåttande? ...börja bygga ut formationen helt perfekt då man traskar runt med sina plankor och grejer ute bland axen. Mäkta imponerande, to say the least.

Jag kan inte få huvudet runt hur fan de bär sig åt för att skapa tex ansiktena, och ascii-kodsekvensen med sina jämna mellanrum? Hur håller de rak kurs då de går runt i svängar och vinklar och allt vad det är?

Släng in länken om du har något rörande själva tekniken. Det borde väl finnas någonting tycker man, eftersom det är ett sådant utspritt fenomen, och många personer torde vara inblandade. Det är ju inte illuminati vi snackar här precis, och jag har faktiskt svårt att tro att det endast handlar om en slags ungdomens graffiti battles här, och att de inblandade skulle vara nöjda med denna tävlan.

Jag skall forska vidare jag.
Senast redigerad av MrCheeba 2008-07-27 kl. 19:00.
Citera
2008-07-27, 19:09
Medlem
MrCheebas avatar
Hur fan skapar man ansiktet, kodsekvensen och de andra mer spektakulära mönstren med denna tekniken liksom? Det verkar ju helt omöjligt.

circle creating groups and proponents of the man-made hypothesis state that it is possible to create a complex design by marking radii and angles with rope, and to enter and to move about a field using landscape features and tractor trails in order to avoid leaving other marks.
Citera
2008-07-27, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Släng in länken om du har något rörande själva tekniken. Det borde väl finnas någonting tycker man, eftersom det är ett sådant utspritt fenomen, och många personer torde vara inblandade. Det är ju inte illuminati vi snackar här precis, och jag har faktiskt svårt att tro att det endast handlar om en slags ungdomens graffiti battles här, och att de inblandade skulle vara nöjda med denna tävlan.

Jag skall forska vidare jag.

Tyvärr har jag inga sådana länkar på lut, men ska försöka jaga ifatt mer information kring just tekniken bakom skapandet. I citatet jag gav nämndes dock intressanta antydningar till några av de hjälpmedel som skaparna använder sig av:

Citat:
Ground evidence also showed much damage to the crop, heavily compacted soil around the centre of the disc, marker lines under the wheat, and the backfilling of positioning holes; I was also able to find a small electronic device with an LED display, possibly used as a location or communications device between the vandals

Vad den där apparaten skulle kunna vara för någonting har jag ingen aning om, men man kan nog anta att det rör sig om en stegräknare, eller någon form av distanskalkylator för andra måttenheter än steg - t.ex någon form av apparat av denna typen.
Citera
2008-07-27, 19:43
Medlem
mMss avatar
Är det inte numera allmänt känt att dessa "Crop circles" är skapade av grupper av människor på nätterna med några slags gräsklippare, och inte alls utav utomjordingar som vissa tror.. har för mig att jag t.o.m sett någon slags dokumentär eller liknande på typ Discovery där dom intervjuar en man som påstår sig vara med i en sån slags grupp som gör såna här cropcircles och han berättar hur dom går tillväga osv..
Citera
2008-07-27, 19:51
Medlem
MrCheebas avatar
Jag sitter och googlar lite här nu med söktermer som +"Crop circles" +Techniques tex och det är ganska frustrerande. Antingen snackas det om gammal skit som de två pensionärsgubbarna i england och deras rep och planka. Jaha. Då var det förklarat. Hoax.
Eller så börjas det direkt snackas om hur sädesslagen har böjts. Värmeskador, järnapartiklar i jorden och liknande ointressant skit.

Jag vill veta hur man bär sig åt för att natt eller dagtid skapa de oerhört komplexa mönstren med endast gemometri, tillplattningsverktyg och digitala stegmätare.

Jakten går vidare.
Citera
2008-07-27, 19:56
Medlem
MrCheebas avatar
Jag menar wtf?

http://www.dudeman.net/siriusly/cc/kaleido1.jpg
http://www.dudeman.net/siriusly/cc/kaleido2.jpg
http://www.dudeman.net/siriusly/cc/david2.jpg

Edit: Enligt denna researcher så skall Team Satan/Circlemakers ligga bakom dessa designs.
Jävla hårdrockare!
http://home.clara.net/lovely/crop_ci...istory04a.html
Senast redigerad av MrCheeba 2008-07-27 kl. 20:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in