2009-01-08, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Och reklamen betalar inte för flashbacks drift, som i sin tur leder till att främja diskussioner oavsett ämne/känslighet?

Jag har inget emot reklamen, jag bara konstaterade att forumet växer för att det som jag nämnde tidigare ska kunna främjas.
Citera
2009-06-22, 11:22
Medlem
epost72s avatar
Jag gillar STORA trådar, Tips: för att hantera stora trådar

*BUMP*

Eftersom många verkar ha en smått hatisk inställning till stora trådar så rekommenderar jag två sökfunktioner

http://img196.imageshack.us/img196/8959/sktips.jpg

1. Uppe till höger i alla trådar finns "sök i det här ämnet"
där kan man skriva lite olika sökfraser som berör det som man är intresserad av
sökresultatet visas i form av att en del av inlägget som innehåller sökfrasen visas.

2. nästan ännu bättre
Uppe till höger mellan "Nya inlägg" och "Snabblänkar" finns en funktion kallas "Sök"

där kan man skriva lite olika sökfraser som berör det som man är intresserad av

om man bockar i "Sök i detta ämne" samt "Visa inlägg" så visas resultatet i form av att hela inlägget som innehåller sökfrasen visas.

Fördelen med tips två är också att uppe i adessraden visas en adress till sökresultatet som man kan klistra in som länk om man känner för det.

Tips två ger ibland bättre resultat än avancerad sökning dessutom.

Via kontrollpanelen kan man dessutom ändra så att fler inlägg visas på varje sida det blir mer överskådligt då.
Senast redigerad av epost72 2009-06-22 kl. 11:43.
Citera
2009-06-22, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Ja, du hörde.

Det börjar bli dags att införa en regel som inte tillåter modsen att slå ihop för många och förstora trådar till en oöversiktlig och fullständigt obrukbar giganttråd.

Startas det många trådar med olika infallsvinklar men med samma "huvudämne"(som kan var nog så generellt om man ser på många ihopslagningar) så betyder det inget annat än att det behövs ett till, om än temporärt, underforum.

Enklast vore nog om det gick att göra så att modsen själva kunde starta underforum i sina egna forum.

Tack på förhand!

Håller verkligen med. Vissa trådar är så gigantiska att en inte har någon koll på vad som sagts var. Och eftersom trådar slås ihop, verkar dessa monster leva sitt egna liv. Ibland när ens egna tråd har blivit inknökad i en megatråd hittar man inte längre sina egna inlägg. Totalt hopplöst.
Citera
2009-06-23, 06:51
Medlem
R.Stotzkys avatar
Jag håller med! Pedofili-forumet är ett bra exempel på detta oskick, även om det är något bättre sedan det blev ett eget forum. Men "fråga pedofilen"-tråden är fortfarande alldeles för stor, och det är inte alltid helt lätt om man vill ställa en fråga och vara säker på att den inte redan besvarats.

Säg att någon vill fråga om pedofilen fortfarande är förälskad i ett barn när det når puberteten - men tänk då om tre personer tidigare frågat om de fortfarande är förälskade i barnen när de blir äldre, utan att använda ordet pubertet? Det finns otaliga sätt att formulera frågan på, och det går ju inte att söka på "pedofil", "barn" och liknande, eftersom de orden förekommer i varje inlägg.

Nej, fram för smalare trådar där man måste hålla sig till topic. Hur skulle det se ut om man i Politik utrikes skapade en tråd som hette "USAs utrikespolitik" där man skulle diskutera allt från frihetskriget till invasionen av Irak"?
Citera
2009-06-23, 07:12
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Långa trådar är ett otyg, sökfunktionen till trots. Klipp vid 500 inlägg. Arkivera eftersom.

Tycker detta är ett mycket bra förslag.

Någon form av begränsning på mastodonttrådarna borde helt klart införas.

Det är nästan så att till och med 500 inlägg är för mycket; hade varit mer lagom om mastodonttrådarna klipptes allt eftersom vid 250 eller 300 inlägg.

Vad gäller sökfunktionen så är det oerhört många som inte använder den, och/eller som inte vet hur den ska användas.

Vissa verkar överhuvudtaget inte ta notis om att det finns en sökfunktion.
Citera
2009-07-16, 21:20
Medlem
Khapis avatar
Skönt, då slapp jag starta en egen tråd...

Min kritik:

I fotbollsforumet finns det en enda klistrad tråd om "silly season", vilket kort och gott handlar om olika transfers eller transferrykten av spelare. En enda jävla tråd alltså, där hela världens fotbollspelares eventuella och faktiskt nya klubbar ska diskuteras. Det i sin tur borde vara ett underforum med hundratals om inte tusentals unika trådar om diverse olika transfers eller transferrykten. Att samla allt i en enda jävla tråd kan jag bara inte förstå varför.

Jag tog upp kritiken mot det tidigare, och fick då höra att t.ex Zlatan och Ronaldo har egna trådar där man kan diskutera just deras transfers. Men alla andra då? Och inte ens det är tillfredsställande tycker jag. Man ska kunna diskutera Zlatans transferrrykten i en tråd, vilket är ett stort ämne i sig, och man ska kunna starta trådar som fokuserar endast på andra särskilda aspekter av Zlatan och hans liv. Det är inte rimligt att starta en ny Zlatan-tråd för varje klubb som budar på honom, men det är rimligt att det finns en tråd för transferrykten, och en tråd för diskussioner om hans privatliv (i annat forum), en tråd som berör ett par andra ämnen också. Utöver det finns en generell Zlatan-tråd som allt smått och gott som inte hör till de andra trådarna kan samlas i.

Anledningen till detta är för att det helt enkelt inte går att diskutera ett ämne som är för brett i en enda tråd. Prova själv och se om fildelning som enskilt ämne kan diskuteras i en enda tråd. Eller låt oss säga två, en om moraliska aspekter och en om hur man praktiskt går tillväga. Det går inte, och det förstår även ni. Fildelningsforumet har idag runt 25.000 trådar.

Jag kan t.ex inte läsa Michael Jackson-tråden då den helt enkelt är för stor. Den borde självklart ha delats upp i en del som rör hans musik, en del om hans privatliv, och en del om hans död. Det är inte för mycket begärt. Som det är nu så skriver man kanske något men får inget svar alls, och skulle man söka efter något visst ämne så hittar man det 50 sidor bakåt i tråden och där den som postade det omöjligt kan hitta min respons.

Alla stora trådar brukar dessutom bara bli pannkaka då de till slut blir laidbackmaterial oavsett vad. Det går inte att hålla strikt kontroll över en allt för stor tråd. Så att det på något sätt skulle höja kvaliteten att ha stora sammanfogade trådar köper jag inte. Och varför skulle det leda till mer arbete för moderatorer egentligen, om MJ hade 3-4 trådar istället för bara 1?

Inspirationen till att ta upp det här fick jag då någon moderator hade låst tråden om Anders Eklunds nya flickvän. Att han inte ens kunde bemöda sig att sammanfoga ämnet med tråden han hänvisade till gjorde väl det än värre. Att låsa en tråd är endast vettigt om den är urspårad eller bryter mot regler. Utöver det så borde allt vara öppet, och om de inte passar in i forumet eller liknande så flytta eller sammanfoga den till rätt tråd. Men varför kan man inte ha enskilda trådar för varje enskilt ämne? Anders Eklunds flickvän är ett enskilt ämne.

Säkert knasigt formulerat nu, men jag vill säga vad jag tycker och se vad ni har att säga.
Citera
2009-07-18, 01:29
Medlem
Ful Fisks avatar
I vissa fall som just silly season (och andra trådar som växer löjligt fort och under lång tid) kan jag hålla med folk här men i allmänna fall är det mycket bättre med sammanslagna trådar. Det är omåttligt irriterande att söka efter trådar och hitta 10 st som man måste gå igenom för att kolla om ens fundering har blivit försvarad. För oss som söker och inte bara slänger ut en fråga som ställts 50 gånger innan så är det bra med stora trådar i många fall.
Citera
2009-07-18, 20:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
I vissa fall som just silly season (och andra trådar som växer löjligt fort och under lång tid) kan jag hålla med folk här men i allmänna fall är det mycket bättre med sammanslagna trådar. Det är omåttligt irriterande att söka efter trådar och hitta 10 st som man måste gå igenom för att kolla om ens fundering har blivit försvarad. För oss som söker och inte bara slänger ut en fråga som ställts 50 gånger innan så är det bra med stora trådar i många fall.

Precis så.
Kunde bara folk lära sig att använda "Sök i det här ämnet" som finns uppe till höger så hade mycket merjobb för era utsjasade mods kunnat undvikas.
Problemet är som sagt med nya medlemmar som startar en ny tråd om en sak som debatterats in absurdum, får den låst och får en länk till rätt tråd, vilken då innehåller 40 000 inlägg...jag kan visst förstå att man känner en viss uppgivenhet, men till stor del beror vårt handlande på att det är enda sättet att få sökfunktionen att fungera på ett vettigt sätt.

Om vi hade tillåtit 80 trådar om Wow t ex - vilket är VÄLDIGT populärt att som ny medlem starta en tråd om - så hade ingen hittat någonting till slut.

Bästa sättet att få ett snabbt svar är
a) Sök! Titta efter vilken tråd som har flest inlägg och som helst har postats i samma dag.
b) Sök i tråden efter din specifika frågeställning. Chansen är nämligen mycket stor att hur ensam du än känner dig om problemet så har det troligtvis diskuterats några hundra gånger tidigare här...
Citera
2009-07-18, 21:28
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Precis så.
Kunde bara folk lära sig att använda "Sök i det här ämnet" som finns uppe till höger så hade mycket merjobb för era utsjasade mods kunnat undvikas.
Problemet är som sagt med nya medlemmar som startar en ny tråd om en sak som debatterats in absurdum, får den låst och får en länk till rätt tråd, vilken då innehåller 40 000 inlägg...jag kan visst förstå att man känner en viss uppgivenhet, men till stor del beror vårt handlande på att det är enda sättet att få sökfunktionen att fungera på ett vettigt sätt.

Om vi hade tillåtit 80 trådar om Wow t ex - vilket är VÄLDIGT populärt att som ny medlem starta en tråd om - så hade ingen hittat någonting till slut.

Bästa sättet att få ett snabbt svar är
a) Sök! Titta efter vilken tråd som har flest inlägg och som helst har postats i samma dag.
b) Sök i tråden efter din specifika frågeställning. Chansen är nämligen mycket stor att hur ensam du än känner dig om problemet så har det troligtvis diskuterats några hundra gånger tidigare här...

Det blir merjobb även för andra, istället för att skriva och besvara en och samma fråga i 10 -15 olika trådar så svarar en person en gång i den stora tråden.

Många prenumererar på stora trådar och upptäcker då snabbt nya inlägg tråden och besvarar sedan om man kan svaret.

Dock finns det ett litet problem med exempelvis request-trådar och det är att efterlysningar drunknar pga många förfrågningar, men hellre det än att hela forumdelen lusas ned med requesttrådar.

Stora trådar har diskuterats massor av gånger här på flashback, det finns åsikter för och emot. (Kan det vara läge för en sammanslagning )

Jag är för stora trådar pga man sammanför folks åsikter/erfarenheter/kunskaper om ett ämne till en tråd.

Det kan kanske finnas fall där det inte passar men jag kan inte komma på något, och även det löser många genom att helt enkelt skapa nya trådar som antingen blir låsta, papperskorgade sammanfogade, eller får vara kvar,

För att inte tala om den kvalitésänkning som det blir med 10 - 15 olika trådar som rör samma ämne/fundering/frågeställning.

EDIT

Stora trådar
Sammanslagna
Sammanfogade
Flertalet av dessa sökningar resulterar i trådar som jag och många andra skrivit i om samma ämne i Forumdelen Flashback
Senast redigerad av epost72 2009-07-18 kl. 21:42.
Citera
2009-07-19, 00:02
Medlem
b0gfettos avatar
Jag som ändå (enligt mig) är en hyffsad sökare tycker att det kan bli lite mycket i dom stora trådarna när man väl behöver nåt, äldre inlägg med länkar som inte är aktiva längre osv. Tyvärr så vet jag ingen lösning på problemet då så många likadana frågor återkommer (för att ta ett fora MondoBizarro moddar i); "Hörde en låt?!?!?!?!?!!" resten av inlägget lyder "I en reklam för en bil, vilken låt var det?!?!?!".
Där räcker det med "Vilken låt?"-tråden, men vissa stora trådar funkar inte bl.a. eftersom folk inte kan söka i en tråd (två klick med musen är fett jobbigt...), samt att många av tipsen är inaktuella.
Citera
2009-08-01, 00:47
Medlem
Balthazaer-s avatar
Att stora sammanslagna trådar underlättar sökning kan jag köpa, men det dödar ju totalt diskussioner. Detta är ju trots allt ett diskussionsforum, inte ett uppslagsverk.

Antingen får man ingen respons för ens diskussionsunderlag försvinner i mängden, eller så hittar man inte responsen för den i sin tur försvinner i mängden. Hjälper inte att prenumerera heller.

Istället för en enda monstertråd så passar det väl sig alldeles utmärkt med ett underforum för ämnet (där kan man ju även använda "Sök i detta forum").

Finns det överhuvudtaget någon, förutom moderatorerna, som vill ha dessa monstertrådar?
Citera
2009-08-01, 15:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Att stora sammanslagna trådar underlättar sökning kan jag köpa, men det dödar ju totalt diskussioner. Detta är ju trots allt ett diskussionsforum, inte ett uppslagsverk.

Antingen får man ingen respons för ens diskussionsunderlag försvinner i mängden, eller så hittar man inte responsen för den i sin tur försvinner i mängden. Hjälper inte att prenumerera heller.

Istället för en enda monstertråd så passar det väl sig alldeles utmärkt med ett underforum för ämnet (där kan man ju även använda "Sök i detta forum").

Finns det överhuvudtaget någon, förutom moderatorerna, som vill ha dessa monstertrådar?

Jag är för stora trådar pga man sammanför folks åsikter/erfarenheter/kunskaper om ett ämne till en tråd.
Betydligt mer givande än att det ska finnas 10 olika trådar som rör samma fråga.

EDIT
Ett tips som jag brukar föreslå just ner det handlar om stora trådar, det är att ändra inställningen så att fler inlägg visas, jag vet inte vad som är default idag men jag har ändrat till 40 inlägg per sida.
Man får mycket bättre överblick med fler inlägg per sida, och jag skulle gärna se att ännu fler inlägg kunde visas per sida.

Inställningar för detta ändras i Snabblänkar-> Redigera alternativ
Senast redigerad av epost72 2009-08-01 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in