2004-04-02, 08:40
Medlem
Fet-Everts avatar
Det händer med jämna mellanrum att våra hårt arbetande moderatorer slår samman två eller flera trådar till en. I vissa fall är det befogat. Det kan vara liknande trådar som postats i olika forum, eller till och med två trådar i samma forum som belyser exakt samma fråga, men trådskaparen har inte uppmärksammat att en nästan likadan tråd skapats några timmar tidigare. Detta sistnämnda fenomen förekommer vanligen när dagsaktuella ämnen diskuteras.

De trådsammanslagningar jag reagerar mot är när moderatorer slår ihop nya färska trådar med lite äldre trådar (1-3 månader gamla). Jag förstår tanken bakom detta, men det för med sig olägenheter. Här är vi mitt uppe i en seriös diskussion och så slås tråden samman med en annan tråd. Mina främsta argument mot detta är:

1. Plötsligt kan vi ha en tråd bestående av hundratals poster

2. Ingen ny besökare orkar läsa igenom tråden tills de dagsfärska inläggen kommer

Själv postar jag sällan i trådar bestående av 50-60 poster, då få orkar läsa tråden från början till slut. Inläggen försvinner i mängden och trådarna har vid den kvantiteten en viss förmåga att spåra ur.

Jag är alltså inte motståndare till trådsammanslagningar, men jag anser att försiktighet bör iaktas när nya färska trådar slås samman med äldre dito.
Citera
2004-04-02, 09:32
Inaktiv Administrator
admin2s avatar
En fundering

Är det från och med datumet då tråden skapades eller från och med sista inlägget i tråden som man bör räkna från för att avgöra om tråden är gammal?
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
...........................
2. Ingen ny besökare orkar läsa igenom tråden tills de dagsfärska inläggen kommer
...........................
Jag är alltså inte motståndare till trådsammanslagningar, men jag anser att försiktighet bör iaktas när nya färska trådar slås samman med äldre dito.
Citera
2004-04-02, 09:42
Medlem
Fonuss avatar
Jag föreslår sista inlägget. En tråd kan ju ha skapats för länge sedan men "leva" alltså ständigt få nya poster.
Citera
2004-04-02, 09:53
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Jag brukar vara ganska bra på att slå ihop trådar. Jag gör det av flera skäl:

1. Tio trådar med förfrågningar om vem som knullade i Big Brother skräpar ned forumet. Eftersom dom handlar om samma sak kan man gott och väl samla dom.
2. Diskussioner om ett ämne kan vara intressant ur flera olika aspekter. Dom som är intresserade av en sak i Big Brother brukar tycka att andra samtalsämnen runt BB är lika intressanta. En diskussion runt ett ämne med flera olika utgångspunkter höjer intresset för ämnet som sådant.
3. En lång tråd "lever" på ett helt annat sätt än en kort. Efter en viss tröskelnivå så får trådarna eget liv.
4. Jag har ställt in flashback att visa senaste inlägget först, men även när jag hade det tvärtom, senaste inlägget sist, gick jag alltid till sista sidan först för att kolla senaste inlägget.

Det finns naturligtvis både för- och nackdelar med att slå ihop trådar, och det blir ju alltid en avvägning när dom är befogade. Man kan inte alltid göra alla glada samtidigt, och som systemet ser ut så är det upp till den ansvarige moderatorns goda omdöme att ordna saker och ting på bästa möjliga vis. Jag kan bara svara för mig själv, och om det är någon som har nåt problem med hur jag modererar trådar så är konstruktiv kritik alltid välkommet, är det nån som har nåt specifikt i tanken så säg till så ska jag se om jag kan göra något åt det.
Citera
2004-04-02, 09:58
Medlem
tattoosandbeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Jag brukar vara ganska bra på att slå ihop trådar. Jag gör det av flera skäl:

1. Tio trådar med förfrågningar om vem som knullade i Big Brother skräpar ned forumet. Eftersom dom handlar om samma sak kan man gott och väl samla dom.
2. Diskussioner om ett ämne kan vara intressant ur flera olika aspekter. Dom som är intresserade av en sak i Big Brother brukar tycka att andra samtalsämnen runt BB är lika intressanta. En diskussion runt ett ämne med flera olika utgångspunkter höjer intresset för ämnet som sådant.
3. En lång tråd "lever" på ett helt annat sätt än en kort. Efter en viss tröskelnivå så får trådarna eget liv.
4. Jag har ställt in flashback att visa senaste inlägget först, men även när jag hade det tvärtom, senaste inlägget sist, gick jag alltid till sista sidan först för att kolla senaste inlägget.

Det finns naturligtvis både för- och nackdelar med att slå ihop trådar, och det blir ju alltid en avvägning när dom är befogade. Man kan inte alltid göra alla glada samtidigt, och som systemet ser ut så är det upp till den ansvarige moderatorns goda omdöme att ordna saker och ting på bästa möjliga vis. Jag kan bara svara för mig själv, och om det är någon som har nåt problem med hur jag modererar trådar så är konstruktiv kritik alltid välkommet, är det nån som har nåt specifikt i tanken så säg till så ska jag se om jag kan göra något åt det.

Håller Helt med dig!!! Tack för att du är en av dom få moderatorer som gör ett bra jobb!
Citera
2004-04-02, 12:25
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin2
En fundering

Är det från och med datumet då tråden skapades eller från och med sista inlägget i tråden som man bör räkna från för att avgöra om tråden är gammal?
Jag glömde bort att redovisa en så viktig detalj . Enligt min subjektiva bedömning, bör en tråd där sista inlägget är tre till fyra veckor gammalt gå till handlingarna då sökfunktion finns. Sedan är det givetvis upp till respektive moderator att göra en bedömning, då det vore dumt att låsa sig vid en fast gräns för om trådar ska få slås ihop eller inte.

Jag menar att det inte bör vara något självändamål med långa trådar. Mitt motstånd mot sammanslagningar bygger således på mitt motstånd mot långa trådar.

* Om jag varit borta några dagar, så läser jag sällan trådar som uppnår hundra inlägg eller fler

* Chansen att kärnfrågan som startade tråden forfarande diskuteras efter så många inlägg är minimal

* Ett bra forum är även till för besökare som inte deltar i debatten, även sporadiska sådana. Orkar de läsa igenom trådar på hundra inlägg?

* Många trådar når av egen kraft upp till hundra inlägg eller fler. Låt oss inte göra dem fler genom onödiga sammaslagningar

Tippi har några kloka synpunkter ovan.
Citat:
Jag håller med. Big Brother är ett fenomen och kan med fördel diskuteras enhetligt. Programmet sänds säsongsvis och en tråd "Vem knullar vem?" lämpar sig nog bäst som en enhet över säsongen

Citat:
Jag håller med. Det är upp till varje moderator att avgöra. I vissa forum och vissa ämnen kan en sammanslagning vara en fördel. I andra sammanhang passar det sig inte lika bra. I vissa forum är deltagarna diciplinerade och följer ämnet för tråden, medan de gärna spårar ur i andra forum. Jag är således inte en fanatisk motståndare till trådsammanslagningar. Mitt syfte med denna tråd var att få igång en förutsättningslös diskussion kring ämnet och pejla stämningen lite ifall det är fler som tycker som jag.

Om nu någon tror något annat, vill jag klargöra att jag anser att våra moderatorer på sin fritid gör ett alldeles fantastiskt arbete här på Flashback Forum (gäller även trådsammanslagningsfacisten Tippi ). Det ska ni ha heder av.

Mitt syfte var som jag nämnde att få till stånd en diskussion, så om det är någon som har synpunkter på när en tråd ska slås samman med en annan eller när det bör undvikas, så tag chansen och säg er åsikt nu!

PS: Tippi! Jag noterar att du även delat trådar (Knutbytråden)
Citera
2008-04-18, 11:58
Medlem
Sälklubbarns avatar
Info om borttagna/sammanslagna trådar?

Skulle leta reda på en gammal tråd och fick följande meddelande:

Inget Ämne specifierat. Om du följde en giltig länk var vänlig och meddela den administratören.

Jag antar att tråden blivit borttagen eller har slagits ihop med nån annan, men kunde man inte få ett felmeddelande som säger just det: "Tråden borttagen" eller "Tråden har slagits ihop med [länk till tråd]"?

Framför allt spårbarheten vid sammanslagning vore en trevlig feature.
Citera
2008-04-18, 12:27
Medlem
Macke91s avatar
Och kanske slå ihop det med "Du har inte tillgång.... blablabla"

Eller det kanske inte är så smart ändå

Håller med Sälklubbarn!
Citera
2008-04-18, 13:01
Medlem
El Zorros avatar
Fast om den slås ihop så pekar länken på den nya tråden, är jag rätt säker på, så den bör alltså vara raderad.
Citera
2008-04-18, 13:25
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Fast om den slås ihop så pekar länken på den nya tråden, är jag rätt säker på, så den bör alltså vara raderad.

Njae, det stämmer faktiskt inte längre. Förr var det så, men sedan en tid tillbaka (några månader?) så har beng trixat till det så att det blir felmeddelande på alla ihopslagna trådars länkar förutom "huvudtråden".

Ett exempel. Flera trådar i Humor handlade om en kvinna som liftat bort sig i Turkiet. Huvudtråden finns här och fungerar.
http://www.flashback.org/showthread.php?t=657450
I den ser man att en annan tråd som hette "Offer för sin egna politiska korrekthet/naivitet" har sammanfogats. Den hade länken http://www.flashback.org/showthread.php?t=659530 vilket inte längre fungerar.
Googles cache visar fortfarande den tråden innan den slogs ihop med huvudtråden.
Senast redigerad av impieteer 2008-04-18 kl. 13:32.
Citera
2008-07-26, 17:28
Medlem
clayfurs avatar
Sammanslagna trådar

Under den korta tid som jag har varit medlem på Flashback så har jag märkt att det är populärt att slå ihop trådar till en enda. Exempel på sammanslagna trådar olika typer av efterfrågningar. Jag önskar att man från moderatorshåll drog ned på den trenden för få saker är så oattraktiva som sammanslagna trådar med flera hundra inlägg där man diskuterar 50 olika ting men en gemensam nämnare.

Jag efterfrågade tidigare en programledare i en sammanslagen tråd, valde att prenumerera på tråden och fick ett stort antal e-brev av vilka ingen innehöll svaret på min fråga. Ett annat problem med den här typen av företeelser är att det är väldigt svårt att söka information i dem, och råkar man till sist hitta ett relevant inlägg så blir det ännu svårare att hänga med i diskussionen. Ibland måste man skutta två-tre sidor fram innan nästa eftersökta inlägg dyker upp det är minst sagt tidskrävande.

Är en tråd populär så är det bättre att skapa ett sub-forum, typ preteen-forumet eller vad det nu heter. Då störs inte de andra Flashback-besökarna och de intresserade kan hitta det de söker mycket lättare. Visst blir det mer utrymmeskrävande, men samtidigt underlättar det för vidare diskussioner och det tycker jag är ett tungt argument.
Senast redigerad av clayfur 2008-07-26 kl. 18:24.
Citera
2008-07-26, 20:28
Bannlyst
Jo jag håller med!

En fråga: när man väl sammanfogat trådar, går det då för en moderator att se vad de ursprungliga hette, och isåfall återställa dem till ursprungsskick?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in