2008-07-26, 20:29
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jo jag håller med!

En fråga: när man väl sammanfogat trådar, går det då för en moderator att se vad de ursprungliga hette, och isåfall återställa dem till ursprungsskick?

Nej, det går inte att återställa dem.
Citera
2008-07-26, 20:33
Medlem
Ett Hunds avatar
Även jag håller med. Jag försöker att låta bli att sammanfoga trådar ifall trådarna tar upp olika saker inom samma ämne. Blir det inte ett stort problem med allt för många trådar så ser jag ingen anledning att sammanfoga dem heller.
Citera
2008-07-26, 21:04
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Nej, det går inte att återställa dem.

Är det inte möjligt för er att bryta ut valda inlägg från en tråd och skapa en ny däremot?
Citera
2008-07-26, 21:06
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Är det inte möjligt för er att bryta ut valda inlägg från en tråd och skapa en ny däremot?

Jodå, visst, det går.
Citera
2008-07-27, 01:04
Medlem
Zwerchstands avatar
Nacksidan är att den nya tråden väl får nytt ID-nummer, vilket kan bli kaiko för gamla prenumeranter.
Citera
2009-01-06, 20:15
Medlem
Lutass avatar
Jag hatar stora trådar, slut opp!

Ja, du hörde.

Det börjar bli dags att införa en regel som inte tillåter modsen att slå ihop för många och förstora trådar till en oöversiktlig och fullständigt obrukbar giganttråd.

Startas det många trådar med olika infallsvinklar men med samma "huvudämne"(som kan var nog så generellt om man ser på många ihopslagningar) så betyder det inget annat än att det behövs ett till, om än temporärt, underforum.

Enklast vore nog om det gick att göra så att modsen själva kunde starta underforum i sina egna forum.

Tack på förhand!
Citera
2009-01-06, 20:37
Medlem
Förkastlig Tants avatar
Jag håller med i din synpunkt till fullo; det är fantastiskt svårt att veta om ens en 15 sidor lång tråd innehåller ens egen frågeställning, men för att man inte ska verka oförskämd blir man illa tvungen att läsa igenom hela.

Dock är din lösning skit. Det kommer inte fungera av flera skäl. Jag behåller hellre det vi har idag. Kanske ett bättre söksystem skulle funka?
Citera
2009-01-06, 20:38
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förkastlig Tant
Jag håller med i din synpunkt till fullo; det är fantastiskt svårt att veta om ens en 15 sidor lång tråd innehåller ens egen frågeställning, men för att man inte ska verka oförskämd blir man illa tvungen att läsa igenom hela.

Dock är din lösning skit. Det kommer inte fungera av flera skäl. Jag behåller hellre det vi har idag. Kanske ett bättre söksystem skulle funka?
Berätta varför din förkastliga gamla tant!
Citera
2009-01-06, 20:44
Medlem
EliasAlucards avatar
Jag håller med om att det inte bör finnas gigantiska mastodonttrådar. Man måste tillåtas diskutera likartade ämnen med olika frågeställningar, olika topic, olika diskussionsunderlag och detta trots att ämnet som sådant kan påminna om ett tidigare debatterat ämne. Det är inte kul att starta en ny fräsch tråd med bra frågeställningar och dylikt, för att sedan se den slås ihop med en generisk skittråd som redan innehåller 2000+ inlägg.

Visst bör det inte finnas 100 aktiva trådar som diskuterar samma sak, men inte heller bör det finnas en enda tråd per ämne som innehåller tusentals inlägg.

Personligen har jag inget emot att en tråd innehåller tusentals inlägg; det är helt okej, men då förutsatt att det har varit högkvalitativa On Topic diskussioner större delen av tråden.
Citera
2009-01-06, 20:48
Medlem
honken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förkastlig Tant

Ett söksystem som kategoriserar upp diskussioner inom trådar? Det skulle verkligen vara något, men med tanke på hur söksystemet fungerat/fungerar idag ska vi nog inte belasta teknikerna med det.

OT:

Lutas, en ypperlig tanke och åsikt, om jag får säga det själv. Kan även ha råkat göra det i andra trådar.

Man ska inte vara rädd för att strukturera upp forumet på ett sätt som gynnar diskussion för de viktiga grupperna, nämligen läsarna och debattörerna. Det är dessa grupper som är Flashback.

Detta leder till ökat intresse och trafik, bättre försäljning av reklam och flashback kan leva vidare med bibehållen eller ökad kvalitet. Åsiktsmoderering och dålig struktur leder enbart till sotdöden, då ingen orkar debattera längre.

win-win-win...
Citera
2009-01-06, 21:18
Medlem
BlueStars avatar
Fler underforum, i t.ex. PI och PU, skulle nog lösa mycket av den här problematiken, det har ju många, även jag, föreslagit tidigare, men än så länge har inget hänt. Tillåter man alltför många trådar som diskuterar ungefär samma ämne, som t.ex. den nu aktuella konflikten i Gaza, så blir PU svårt att överblicka. Självklart ska man använda sökfunktionen, åtskilliga medlemmar är alldeles för dåliga på det, men tillåts 20-30 olika trådar om t.ex. Gazakonflikten där olika delar av konflikten avhandlas så blir det så att om någon vill starta en ny tråd i PU om ett helt annat ämne så finns risken att TS inte använder sökfunktionen eller ser vad som skrivits där de senaste dagarna, utan startar bara en ny tråd rätt upp och ned, trots att någon redan startade en liknande tråd för bara ett par dagar sedan.
Citera
2009-01-06, 21:23
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lutas
Det börjar bli dags att införa en regel som inte tillåter modsen att slå ihop för många och förstora trådar till en oöversiktlig och fullständigt obrukbar giganttråd.

Jag vet inte hur många sådana där mastodonttrådar det finns på FB, men det finns en, en som gör att jag, och säkert många fler med mig, nästan helt har slutat besöka den just nu så omtalade UE-avdelningen. Tråden som heter Gångar i Göteborg och som för närvarande är på hela 257 sidor är rena döden. Det går ju inte ens att söka fram någonting ifrån den där typen av trådar! Skulle man händelsevis hitta någonting intressant som råkar ha blivit inbakat i dessa formidabla ginnungagap så kan man med lite otur vara tvungen att leta sig igenom kanske tio sidor för att sedan med lite tur KANSKE få läsa fortsättningen eller svaren på det man letade efter.

Det finns ju massor av exempel på dessa trådar som slukar allt, och ett annat är den om kriminella gäng i Göteborg. Inte för att jag brukar besöka den, men jag vet att det finns små guldkorn bland de kriminella som har kastats in i den och... ja, helt enkelt ätits upp av vanlig gangsta-dynga och rövarhistorier om träningsoverallskillar i Nordstan.

Kort sagt så kan man säga att jag förstår jag vad du menar.
Senast redigerad av Truxa 2009-01-06 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in