2008-07-26, 03:17
Medlem
Hej!

Orkar du inte läsa allt kan du gå direkt till frågan längst ner i inlägget.

Jag har inte lösenordet till en linux dator jag fått och personen som gav den till mig sa att han har glömt bort det, fråga inte hur. Datorn är flera år gammal och när jag fick den tror jag att en cd som tillhör den.

Till saken:
Jag talade med en datorkunnig som sa att jag skall formatera om datorn. Han sa att om jag använde en linux cd så skulle jag typ trycka 4-3-1-1, allt jag kommer ihåg, och att jag kan formatera med en Win 98 diskett.
Sammanfattning av vad som händer under vanlig uppstart:
Text:Packard Bell; Blå ruta med oset Gentoo Linux 2.4.26-r9; Massa text, noterbara saker: System failed to mount, error loading key mapping, tux.homenetwork Linux i686... Sen kommer tux.login och Password.

Hände med cd:n (onödigt)
Med cd:
ISOLINUX F1: Kernels F2:Options Enter:boot
När jag bootar kommer en svart ruta upp med pingvinen och direkt efter kommer en blå ruta med en hund på bilden och det står Gentoo och 2004.3. Inget händer; trycker escape- blå rutan med massa text t ex: booting senare Unsupported version 0 of verneed record och längst ner Kernel panic- not syncing: Attempted to kill Init!; Allt fryser sig
Startdiskett för win 98: på den står det A:\sys C: reboot datorn
1.Startar med cd stöd 2. St utan... 3: Visa hjälpfilen
i hjälpfiln stod det nåtot att om jag vill formatera skall skriva Format C: /s.
Jag tog alt 2 och skrev in Format C: /s, allt formaterades och nu står det A:\> Jag har också ett serienummer.

Vad skall jag göra nu? Jag har bara en diskett. När jag tar ut disketten och startar händer samma sak som hände i början.
Senast redigerad av PXK 2008-07-26 kl. 03:19.
Citera
2008-07-26, 06:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Då vill jag bara stilla min nyfikenhet med dessa frågor.

Varför med en Linuxdist när detta finns -> http://www.bootdisk.com/

Samt om nu personen har glömt lösenordet så finns det verktyg för detta.
Citera
2008-07-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Kan du skica en direktlänk för jag vet inte vad jag skall leta efter.
Citera
2008-07-26, 23:18
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Behövs inga verktyg. Gentoo använder väl LILO eller GRUB? Prova att trycka Esc direkt innan booten startar. Det ska ge en bootmenu där du bör kunna välja "single user mode" eller liknande. I SUM kan du byta lösenord på root-kontot och sedan vara glad igen.

För övrigt var din post mer eller mindre oläsbar och förvirrad, så jag ber om ursäkt om du inte blir hjälp av mitt svar.
Citera
2008-07-28, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
Behövs inga verktyg. Gentoo använder väl LILO eller GRUB? Prova att trycka Esc direkt innan booten startar. Det ska ge en bootmenu där du bör kunna välja "single user mode" eller liknande. I SUM kan du byta lösenord på root-kontot och sedan vara glad igen.

För övrigt var din post mer eller mindre oläsbar och förvirrad, så jag ber om ursäkt om du inte blir hjälp av mitt svar.

Jag ändrade 2 sorts lösenord till lol I Security men jag vet fortfarande inte vad tux_login är.
Citera
2008-08-01, 05:08
Medlem
bump
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här