2008-07-26, 23:21
Medlem
Önskar att de en dag slutar skriva ut piller, så personerna som lider får lära sig att leva med sitt "problem", För inte fan ska man behöva äta piller för att leva, Går man inte ut och sköter det man ska göra i vardagen går det åt helvete, tids nog lär man sig att man måsta ta tag i skiten, det gjorde jag och äter inte några mediciner.
Senast redigerad av trovalla 2008-07-26 kl. 23:24.
Citera
2008-07-26, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tord_Ywel
I min kommun skrivs benso inte ut överhuvdtaget i öppenvården. Dom resonerar att om man är så pass dålig att man behöver benso så är man så pass dålig att man ska vara inlagd.
Jag hoppas du har missförstått någonting, att vägra patienter behandling alternativt kräva inläggning känns som ett uselt alternativ från alla möjliga perspektiv. Observera att jag skriver ”vägra behandling”, inte ”vägra knark”.
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Önskar att de en dag slutar skriva ut piller, så personerna som lider får lära sig att leva med sitt "problem", För inte fan ska man behöva äta piller för att leva, Går man inte ut och sköter det man ska göra i vardagen går det åt helvete, tids nog lär man sig att man måsta ta tag i skiten, det gjorde jag och äter inte några mediciner.
Önskar man kunde sluta skriva ut antibiotika, tids nog ska väll immunförsvaret lära sig att besegra livshotande bakterier.
Citera
2008-07-26, 23:33
Medlem
petters avatar
Hoppas de slutar skriva ut haldol åt de med allvarligare psykiska problem också. De får lära sig att hantera sin schizofreni eller sin psykos.
Citera
2008-07-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knifeingutsout
Jag hoppas du har missförstått någonting, att vägra patienter behandling alternativt kräva inläggning känns som ett uselt alternativ från alla möjliga perspektiv. Observera att jag skriver ”vägra behandling”, inte ”vägra knark”.Önskar man kunde sluta skriva ut antibiotika, tids nog ska väll immunförsvaret lära sig att besegra livshotande bakterier.

För personer som inte blivit berikad med en hyffsat normal intelligenskvot så syftade jag på psykiska mediciner, så som Ångestdämpande,sömn. Lär man sig på egen hand att sover man inte så somnar man tillslut, har man ångest över att t.ex. gå ut så blir inte livet långt, ju tidigare man inser att man inte överlever om man inte vågar sig ut så destofortare går de över.

Petter: Läs detta inlägg så förstår du jag inte menade schizofreni.
Citera
2008-07-26, 23:44
Medlem
petters avatar
trovalla: Jag var ironisk. Menar att det finns de som har så svåra problem, t.ex panikångest, mot vilket det bara finns ett hjälpmedel och det är benso. De har en svår sjukdom precis som de med schizofreni.

Men sen finns det ju lallegubbar som älskar sina benso och gör allt för att ljuga och trixa sig till piller vilket gör att de med riktiga besvär knappt får ut sin medicin. Lallegubbarna borde köpa illegalt istället för att göra livet jobbigare för de som har riktiga problem.
Citera
2008-07-26, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter
trovalla: Jag var ironisk. Menar att det finns de som har så svåra problem, t.ex panikångest, mot vilket det bara finns ett hjälpmedel och det är benso. De har en svår sjukdom precis som de med schizofreni.

Men sen finns det ju lallegubbar som älskar sina benso och gör allt för att ljuga och trixa sig till piller vilket gör att de med riktiga besvär knappt får ut sin medicin. Lallegubbarna borde köpa illegalt istället för att göra livet jobbigare för de som har riktiga problem.

Håller med, har man riktiga problem så bör man blivit erbjuden den högsta hjälp man kan få innan medicin, eventuellt få klara sig bäst man kan utan medicin och uppföljningar innan man fattar beslutat att skriva ut.
Citera
2008-07-27, 01:45
Medlem
ijans avatar
jag tog en sväng till psykakuten och resultatet blev några omeoprazol och sonata till läkarbesöket. gick hem och sov 6 timmar direkt, förbannat skönt.
Citera
2008-07-27, 04:22
Medlem
SinCitys avatar
När jag hade mitt mini-recept på Stesolid samt lite Imovane...Skulle bara tas vid behov samt att 25st 5mg's Stesolid skulle räcka 30 dagar och 15st Imovane med likadant intervall så funkade jag iaf som människa. Jag kunde jobba eftersom jag fick sova ut ett par nätter i veckan. Jag kunde närvara vid för mig jobbiga situationer såsom styrelsemöten mm. pga Stesoliden... Jag blev dock av med dessa mediciner pga några misstag och felbedömningar jag gjorde, en del rätt allvarliga iof, men som det är nu så är jag utstraffad ur vården och chansen att få adekvat medicinering. Fixar det själv numer, men det känns inte bra liksom ändå... Hellre på recept än en lapp med böter liksom.

Hade jag inte rökt cannabis och erkänt det för en sköterska eller tagit till Phenazepam så hade nog läget varit lugnt, men det blev raka spåret till beroendecentrum där jag inte riktigt visste vad de ville...Läkaren där skrev iaf ut mer Stesolid åt mig, men så slutade han och det var kört.

Hade jag istället för mina psykiska åkommor varit fet med diabetes och misskött kosten så hade de då förvägrat mig insulin? Hade jag haft lungcancer och rökt tobak ändå, hade de förvägrat mig vård då? Möjligen hade jag hamnat sist på transplantationslistan, men jag hade nog fått vård och inte behövt köpt cellgifter på gatan liksom. Eller har jag fel här?

De jag känner för är de inom Subutex samt Metadon-programmen. Där krävs det endast ett misstag, man kanske tar en Valium eller nåt vid ett tillfälle och vips så åker man ut på gatan och blir hänvisad till banan. Inte konstigt att folk skjuter skallen av sig i trapphusen till dessa kliniker... Dessutom kommer man inte på tal för ev. behandling om man inte har dokumenterat missbruk i två/tre år...det är bara att gå ut igen och gå ner sig ett tag så kanske man kommer in med tiden när man fått än mer svårt att sluta...

Jag är för en restrektiv förskrivning, men jag är inte för en så snål förskrivning att den är dumdristig och skadar mer än den hjälper. Harm reduction är vägen att gå. Och skall man äta benso så skall det vara för att man behöver det, inte för att flumma på, det finns det betydligt bättre substanser för...En del till och med lagliga, en del ofarliga(relativt) medans andra är rena giftet. Detta hade dock kunnat lösas via en legaliserad och kontrollerad marknad...usch, det blev mycket utopier denna tidiga morgon...
Citera
2008-07-27, 04:36
Jag fick Sobril utskrivet när jag var 16. O sedan 5 år tillbaka har jag fått hur mycket Iktorivil jag bett om (ja, nästan iaf. Håller mig till förskriven dos).

Men det var lite lustigt, vid 22 års ålder så missbrukade jag benzo och opioider. Höll på i ca 3 månader. Blev inlagd för avgiftning, men när jag inte pallade mera så skrev läkaren ut 100 mg Sobril dagligen, vilket snabbt byttes ut mot 6 mg Xanor dagligen. O senare byttes det ut mot Iktorivil.
Citera
2008-07-27, 17:32
Medlem
Syltkakans avatar
Citat:
För personer som inte blivit berikad med en hyffsat normal intelligenskvot så syftade jag på psykiska mediciner, så som Ångestdämpande,sömn. Lär man sig på egen hand att sover man inte så somnar man tillslut, har man ångest över att t.ex. gå ut så blir inte livet långt, ju tidigare man inser att man inte överlever om man inte vågar sig ut så destofortare går de över.

du kan inte ha mått riktigt dåligt... ok. du kommer säkert hävda det men... nä, för då hade du fattat att i vissa lägen i livet så går det inte att bara vänta ut skiten. Sömn är dessutom en ganska komplex sak och sömnlöshet i sig kan stressa kroppen i den grad att den faktiskt inte kan sova normalt.
Sömnbrist i sin tur kan dessutom bidra en depression.
Citera
2008-07-27, 22:17
Medlem
Citat:

Ja tråden handlar om psykofarmaka, varför i helvete skulle jag tro att vi diskutera något annat? Jag var ironisk.

Att du blev bättre utan mediciner betyder ingenting, det som är sant på mikronivå kan inte överföras till makronivå, och tvärt om. Kraftiga ångesttillstånd kan och bör behandlas, på samma sätt som flertalet infektionssjukdomar kan och bör behandlas.
Citera
2008-07-28, 14:58
Medlem
Onass avatar
Citat:

Man äter oftast medecin för att man är sjuk eller lider av depression. Inse att alla tänker inte som du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in