• 4
  • 5
2008-07-29, 12:50
Medlem
Deliras avatar
När min grabb var yngre kunde jag ge honom olika former av handikapp. Exempelvis i minigolf så fick han ett handikapp motsvarande vår ålderskillnad. Det gjorde att det blev jämna matcher samtidigt som jag inte behövde lägga mig för att han skulle vinna, vilket han gjorde "av egen kraft" vid några tillfällen. Nu vid elva års ålder får han inga handikapp, i TV-spel har han övertaget i fotbollsspel och liknande. I bilspel är det fortfaranade pappa som vinner. I fightingspel är det jämt. Klart man ska "härda" dem lite, samtidigt behöver man ju inte köra över dem fullständigt.

Jag tror gott att man kan ge dem en seger emellanåt för att de inte ska tappa lusten samt att man är uppmuntrande när de förlorar. Detta vid yngre åldrar, styrketävlingar kan de gott förlora i, det tycker de oftast är roligt, att exempelvis försöka rubba sin farsa med hela sin kroppstyngd hängande i armarna när man bryter arm fick då min pojk att kikna av skratt.
Citera
2008-07-29, 19:12
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag tror inte riktigt på att det skulle vara bra för barn att föräldern lägger sig. Det är ett beteende som barnen kanske märker och får sämre tankar om päronen än vad de förtjänar. Dessutom tänkte jag många gånger som 5-6-åring att min mamma var ganska dålig eftersom hon inte ens kunde vinna över mig. Bättre isåfall att inte spela spel där man behöver lägga sig (kunskaps- eller fysiska spel) förrän barnen har möjlighet att vinna för egen maskin.

Jag minns att det var en skön känsla första gången jag slog morfar i schack, t ex. Min grundinställning är att man ska anpassa spelen efter åldern och aldrig lägga sig - vad vinner barnen på det? (Därmed inte sagt att man inte kan göra det jämt för att hålla dem kvar på banan.)
Citera
2008-08-05, 23:15
Medlem
Är 18, men har en yngre bror på 9. Fysiskt är jag starkare så klart, men när det kommer till tv-spel så är han riktigt duktig. Spöar alla mina polare med hästlängder.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in