• 1
  • 2
2008-07-27, 22:56
Medlem
marimekkos avatar
Ja den är enkelriktad. Kammaren har en jättefin film som förklarar det hela men den finns inte att se på nätet längre (?). Skulle nog fungera utmärkt, men det är en rätt dyr lösning. Det är å andra sidan rätt dyrt att strukturera om hela det befintliga transportsystemet i Göteborg också. Det man skulle behöva göra är att börja på helt ny kula, enda möjligheten att göra det finns under jord. Men 30 miljarder är nog en rätt optimistisk siffra, Göteborgs berggrund är väl inte av särskilt hög kvalitet om jag inte missminner mig.
Citera
2008-07-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Ja den är enkelriktad. Kammaren har en jättefin film som förklarar det hela men den finns inte att se på nätet längre (?). Skulle nog fungera utmärkt, men det är en rätt dyr lösning. Det är å andra sidan rätt dyrt att strukturera om hela det befintliga transportsystemet i Göteborg också. Det man skulle behöva göra är att börja på helt ny kula, enda möjligheten att göra det finns under jord. Men 30 miljarder är nog en rätt optimistisk siffra, Göteborgs berggrund är väl inte av särskilt hög kvalitet om jag inte missminner mig.

Göteborg (inom vallgraven garanterat i alla fall) står på 500 år gamla trästockar nedhamrade i dyn. Det är och förblir ett träsk. Det finns bara en lösning på trafikproblemen och det är att kontraktera logistiker i stället för cyklande V-människor som tycker det är alldeles utmärkt att (alla andra som inte är politiker och tjänar fett med pengar skall) åka buss med alkisar, pundare, snoriga ungar och jobbiga ungdomar hos vilka amygdala fortfarande styr.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-07-28 kl. 08:00.
Citera
2008-07-28, 10:49
Bannlyst
Jag tycker att dem hellre skulle satsa på en form av tunnelbana: en stadsbana med förortsbanorna över jord och de centrala sträckorna under jord.
Så har man ju i många tyska städer samt delvis i Stockholm.

Om man nu ända ska bygga tunnel...
Citera
2008-07-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jag tycker att dem hellre skulle satsa på en form av tunnelbana: en stadsbana med förortsbanorna över jord och de centrala sträckorna under jord.
Så har man ju i många tyska städer samt delvis i Stockholm.

Om man nu ända ska bygga tunnel...

Jaaaa? Varför inte? Kan man åka till månen kan man väl borra sig genom en hallandsås?...
Citera
2008-07-28, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Jaaaa? Varför inte? Kan man åka till månen kan man väl borra sig genom en hallandsås?...
Jo men så sitter ju stockholmarna på slantarna också...

Angående leran..
Här är en karta över vart det finns lera: http://www.postimage.org/image.php?v=gx8n6yo9 Man borde ju kunna gå utanför denna på de flesta ställen förutom Hisingen (när det gäller rondellen då).

Jag tycker iallafall att man hellre borde bygga några underjordiska trafikplatser än en rondell. Tänk er om man fick bort Olskroksmotet och Gullbergsmotet och istället kunde bygga nått annat där! Då kan man ju också "bygga bort" vissa kapacitetsproblem.
Citera
2008-07-28, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jo men så sitter ju stockholmarna på slantarna också...

Angående leran..
Här är en karta över vart det finns lera: http://www.postimage.org/image.php?v=gx8n6yo9 Man borde ju kunna gå utanför denna på de flesta ställen förutom Hisingen (när det gäller rondellen då).

Jag tycker iallafall att man hellre borde bygga några underjordiska trafikplatser än en rondell. Tänk er om man fick bort Olskroksmotet och Gullbergsmotet och istället kunde bygga nått annat där! Då kan man ju också "bygga bort" vissa kapacitetsproblem.

Det där var en intressant karta, tackar! Angående underjordiska byggnationer... fråga några av de verkligt kunniga på området i UE-forat. Vad jag vet så finns det både en och annan gång under staden som behövs i händelse av krig. Tror inte politikerna vill att dessa kommer i dagen.
Säga vad man vill om trafiken i göteborg men inte är göteborg en storstad och de gator och vägar som finns är fullt tillräckliga om planeringen sköttes bättre med ex.vis kunniga logistiker vid rodret och inte de sedvanliga politiskt-nepotistiskt tillsatta broilerklappmongona.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2008-07-28 kl. 19:31.
Citera
2008-07-28, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Det där var en intressant karta, tackar! Angående underjordiska byggnationer... fråga några av de verkligt kunniga på området i UE-forat. Vad jag vet så finns det både en och annan gång under staden som behövs i händelse av krig. Tror inte politikerna vill att dessa kommer i dagen.
Säga vad man vill om trafiken i göteborg men inte är göteborg en storstad och de gator och vägar som finns är fullt tillräckliga om planeringen sköttes bättre med ex.vis kunniga logistiker vid rodret och inte de sedvanliga politiskt-nepotistiskt tillsatta broilerklappmongona.
Jo jag hänger en del i UE-forumet så känner till dessa tunnlar

Om jag lyckas få till ett stadsplaneringsforum så startar man kanske en tråd om det där, se https://www.flashback.org/showthread.php?t=705711

Om du är intresserad så kommer kartan härifrån: http://www.sparvagssallskapet.se/for...ic.php?t=15564
Där ser man hur dem tänkte sig tunnelbanan på 60- och 70-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in