• 1
  • 2
2008-07-25, 02:30
Bannlyst
Ja, Olskroksmotet var ju idiotiskt utformat redan från början. Lite bättring har det ju blivit under tidens gång, men det är en sak jag inte fattar:

Hur kan man ens haft tanken att placera trafikljus inom trafikplatsen? Det borde ju liksom vara prio 1 när man planerade...

Teorier?

-------------------------
Tingstadsmotet (tror det heter så, där E6 och 155 korsas på andra sidan älven) är ju också dåligt utformat. Men nu när det är sån trafik där kan nog en ombyggnad aldrig bli av. Tänkte främst på trafikljuset E6söder ---> 155öst samt de kraftiga kurvorna.
Citera
2008-07-25, 02:59
Medlem
Megaforces avatar
Ljussignalerna har bara funnits i något år och kom till i samband med att man byggde om för att minska köerna mot kungsbackaleden. Så numera är det längre köer mot alingsåsleden från hisingen än mot kungsbackaleden.

I övrigt så planerades och byggdes olskroksmotet på den tiden då det var vänstertrafik. Efter högeromläggningen så blev de flesta påfarter väldigt korta och avfarterna långa..
Citera
2008-07-25, 03:11
Medlem
En fruktpizzas avatar
...

Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Ja, Olskroksmotet var ju idiotiskt utformat redan från början. Lite bättring har det ju blivit under tidens gång, men det är en sak jag inte fattar:

Hur kan man ens haft tanken att placera trafikljus inom trafikplatsen? Det borde ju liksom vara prio 1 när man planerade...

Teorier?

Tingstadsmotet (tror det heter så, där E6 och 155 korsas på andra sidan älven) är ju också dåligt utformat. Men nu när det är sån trafik där kan nog en ombyggnad aldrig bli av. Tänkte främst på trafikljuset E6söder ---> 155öst samt de kraftiga kurvorna.

Vilka kloka teorier och lösningar på problem inom Göteborgstrafiken du än kommer på, så kommer du sannolikt aldrig att få några vettiga svar från ansvariga inom de olika områdena. Jag har själv försökt utan att ha lyckats - och utan att bli någon bitter rättshaverist - försökt att få välmotiverade och kloka svar på bland annat:
  • Varför har man fyllt staden med olika undermåliga trafiksignaler som antingen stoppar upp trafiken i onödan, eller som inte ens är nödvändiga för ändamålet.
  • Varför kan man inte släcka eller låta signalerna blinka gult vid trafiktomma platser nattetid, istället för att låta bilar stå och invänta grönt ljus i över en minut innan skiten ger grönt ljus - när det inte finns några korsande fordon.
  • Varför har man övergångsställen på exempelvis Korsvägen som dels stoppar upp trafiken, men som även ger gång- och cykeltrafikanter en stor risk att bli påkörda.
  • Varför har man hysteri på gatustädning flera dagar i veckan inom vissa områden, men på andra närliggande ställen aldrig.
  • Hur kan man motivera att hela kvarter skall flytta sina bilar tre nätter i veckan, för att små dyra gula traktorer skall sopa redan nästintill kliniskt rena gator - när kommunens till synes hårt ansträngda ekonomi inte ens tillåter att stadens pensionärer får en kaka till efterrätt på våra äldreboenden och vårdinrättningar.
  • Varför har man en massa bilar som i rader står parkerade efter varandra i gatans färdriktning, istället för att skapa snedställda platser som ger många fler chansen att finna en parkeringsplats utan att behöva cirkulera runt runt i onödan (sedan så "packas" bilarna aldrig ihop då det ofta är tre-metersluckor som inga normala bilar ändå kan få plats i - vilket fasta målade snedställda rutor skull eliminera).

Logik och intelligens är en stor bristvara hos många ansvariga inom trafikkontorets personalstyrka. Se bara på den relativt sett nyanlagda Korsvägen med sina livsfarliga och icke-planskilda gång- och cykelöverfarter bland barn och turister som skall till och från Liseberg... Eller alla skräpsignaler som bara förvärrar trafiksituationen och irriterar alla de trafikanter som tvingas leva med eländet i sin stad. För att inte tala om extremt stelbenta och svårmotiverade bestämmelser för städningen av gator.

Du kommer inte att få några vettiga svar. Inte annat än mallskrivna och politisktkorrekta svar som inte säger ett jota av det du undrar över. Man pratar som om man inte ens har uppfattat din fråga...

Skönt att få lätta sin pung..sitt HJÄRTA, menar jag!

.
Citera
2008-07-25, 22:31
Bannlyst
Hehe, liksom att man inte kan bygga fler GENOMGÅENDE filer på motorvägar. Se bara på E6söder vid Kallebäcksmotet. Där går fil 3 och 4 av för att sedan komma tillbaka efter trafikplatsen (då kommer 1 fil tillbaka.) Om man låtit en av dessa finnas kvar för den genomgående trafiken på E6 hade läget blivit mycket bättre.

Sedan har vi ju enkelriktade gator med vänstersväng förbjuden, ologiska bussfiler, ologisk skyltning med mera.

Det jag stör mig mest på är att man vägrar ge väg E6.20 ett eget nummer. Den består av västerleden, söderleden, älvsborgsbron, hisingsleden, norrleden, angeredsbron och angeredsleden.
Citera
2008-07-26, 00:47
Medlem
BluesBross avatar
Vv:s lösningar i götet tillhör de mest efterblivna påhitten i Sverige anser jag. Körde budbil under 2 år i gbg och kom till slut underfund med hur trafiklösningarna var tänkta. Nu 10 år senare är allting förändrat igen
Citera
2008-07-26, 04:07
Medlem
Krafses avatar
Vi bodde i Olskroken ett tag och jag minns alkisarna som låg däckade i buskage och på gatorna. Konstigt nog var det ingen som snodde bärsen för dem! Angående gatorna så minns jag de förskräckliga gatukanterna, de vid gång/cykelbanor. Fan vad höga de var! Jag kom knappt över när jag kom på min lilla cykel.
Citera
2008-07-26, 22:52
Bannlyst
Citat:
Hehe, liksom att man inte kan bygga fler GENOMGÅENDE filer på motorvägar. Se bara på E6söder vid Kallebäcksmotet. Där går fil 3 och 4 av för att sedan komma tillbaka efter trafikplatsen (då kommer 1 fil tillbaka.) Om man låtit en av dessa finnas kvar för den genomgående trafiken på E6 hade läget blivit mycket bättre.
Ingen som kan förklara hur vägverket tänker? Finns det planer på att bygga om detta?
Citera
2008-07-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller

Teorier?

Funkar ju finfint där
Citera
2008-07-27, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
Funkar ju finfint där
Finfint?
Säkert en stockholmare som nyss kommit hem från Essingeleden
Citera
2008-07-27, 19:14
Bannlyst
Sorry för bump, men tråden har ju redan sjunkit ner...

Citat:

Ingen som kan förklara hur vägverket tänker? Eller finns det kanske planer på att bygga om detta?
Citera
2008-07-27, 21:23
Medlem
marimekkos avatar
Lösningen på Göteborgs trafikproblem: http://www.gt.se/nyheter/1.1115696/j...-trafikproblem

Såklart tycker politikerna i Gbg att det är en korkad idé. Men så har dom och VV också fått bestämma hittils och det har ju gått himla bra.
Citera
2008-07-27, 21:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Lösningen på Göteborgs trafikproblem: http://www.gt.se/nyheter/1.1115696/j...-trafikproblem

Såklart tycker politikerna i Gbg att det är en korkad idé. Men så har dom och VV också fått bestämma hittils och det har ju gått himla bra.
Just det projektet tror jag inte skulle bli så lyckat. Men det är helt klart ett sådant som skulle skapa stor internationell uppmärksamhet, som tex planerna med 4 höghus vid Hedens varje hörn med ett tak spänt över och att måla om Gasklockan till en jättelik Cola-burk.

Men med just denna "jätterondell" är ju problemet att den är just enkelriktad (eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in