2008-07-23, 20:09
Medlem
Ja, jag sitter här med ett för mig jävligt stort problem. Jag klarar verkligen inte av att befinna mig i en klädbutik med mycket folk. För det är ju nästan alltid mycket folk i en klädbutik. Och trångt som fan.

Hur som helst så får jag alltid en enorm ångest och panikkänslor som gör att jag måste lämna butiken omgående. Klarar helt enkelt inte av att trängas med folk och prova kläder. Känner mig alltid jätte ful och allmänt sunkig i alla kläder jag provar. Ingenting passar. Efter en liten stund börjar jag svettas, frisyren blir konstig och allt förvärras ytterligare.

Ofta slutar det hela med att jag i panik köper någonting som jag inte alls tycker om, bara för att jag känner stor ångest över att det i min garderob hemma inte finns någonting som jag gillar. Ännu ett plagg som bara kommer bli liggandes..

Försöker handla lite på internet ibland men ofta när jag får hem plagget så är jag missnöjd för att det inte är som jag tänkte mig. Att den är för stor, för liten eller liknande.

Finns det någon annan som känner lite av samma sak som kanske vill dela med sig lite av sina tankar..
Senast redigerad av mysen 2008-07-23 kl. 20:12.
Citera
2008-07-23, 20:19
Medlem
mr.demons avatar
Det verkar helt enkelt som att du har panikångest.
Citera
2008-07-23, 21:22
Medlem
MaynardsDicks avatar
Lider precis av samma sak! Särskilt förut.

Som ovan skribent sade så är det helt enkelt panikångest...
Och det blir ju sedan inte bättre av att idioter utanför provrummet ( -som nästan alltid uteslutande är på en halv kvadratmeter - ) suckar högt och står och trängs utanför och allmänt bara väsnas.

Liksom när svetten tar fart, frillan blir sabbad, och när den hårda spegeln verkligen förklarar på ett brutalt sätt att man verkligen just vid tillfället inte är en snygging direkt, utan snarare en sunkig trång dinosaurie på fel plats...
Citera
2008-07-23, 21:47
Medlem
Mmm...vet du vad du är ute efter eller letar du slumpvis efter något som skulle kunna rädda din garderob? Om det är det senare, se om det inte går bättre att handla mer målmedvetet. Jag hittar aldrig kläder om jag inte vet vad jag ska ha, och det leder till att jag känner mig besvärad.
Citera
2008-07-23, 21:57
Medlem
Khapis avatar
Du borde prova att handla på större klädvaruhus. Det är inte så påfrestande, då det är stora ytor där man kan gå fritt för sig själv. Oftast slipper man också påstridiga expediter som frågar om man vill ha hjälp trots att man är kapabel att be om det själv om det nu skulle behövas.

Off-topic: Din avatar är exakt likadan som en annan användare på forumet ("Fascist"). Det blir lite förvirrande.
Citera
2008-07-23, 22:18
Medlem
Handla på Ge-Kås i Ullared, där är alla andra också trånga dinosaurier

(trång dinosaurie var lätt veckans härligaste uttryck)
Citera
2008-07-23, 23:33
Medlem
Rakiis avatar
Som tidigare användare har skrivit är det panikångest som är spöket i dramat, och möjligtvis en sväng torgskräck om man vågar sträcka sig så långt att konstatera detta. Jag har liksom du haft denna typen av panikångest tidigare i livet då jag var i ett kritiskt läge, klarade inte av helt enkelt att vistas ute bland folk, och än mindre i större gallerior eller butiker. Som tur var gick jag redan i terapi då detta pågick så jag kunde få utlopp för mina farhågor genom samtalsterapi och en egen form av KBT-behandling där jag sakta men säkert började med att vistas på platser med mindre folk och gick sedan över till större.

Däremot tror jag att du, liksom de flesta med denna typen av ångest, eller panikattacker gör bäst i att uppsöka proffessionell hjälp, annars leder det bara att symptomen förvärras och man börjar sakta isolera sig innanför hemmets trygga väggar.
Citera
2008-07-24, 23:43
Medlem
Jag känner igen mig, och jepp, det är panikångest. Även all musik som är i klädesaffärer gör mig stressad och vill bara ut så jag slipper höra på skiten (hiphop, mtv-hiphop), tål det helt enkelt inte. Förstår inte hur man kan gilla det, blir så grymt irriterad och arg på människor som lyssnar på det.

Dock vet jag redan innan jag ska handla kläder vad jag vill ha så det går rätt fort, ut i en butik, in i en annan, så har man letat bland hela stadens sortiment och inte hittat ett skvatt. Tål inte vara bland folk, tror att alla koncentrerar sig på mig, vad jag gör, hur jag ser ut (det handlar iofs nästan om allt när man är bland folk). Det gör att jag får svettattacker något grymt mycket (sticker i kroppen, utbrister i svettattacker, även kallad "kärringhetta" vad jag vet folk i 40+ lider av. :P), tål inte värme. I vissa speglar får jag bra självförtroende, i andra inte. Jag hatar specifikt speglarna i provrum. Skulle kunna skriva ganska mycket om mina problem men det hör inte hit riktigt.

Har gått till en psykolog men det hjälpte ej. Är 21 år.
Citera
2008-07-25, 02:09
Medlem
Jag hade lite problem med det också innan jag hittade "min butik", där jag går in, får bra service av personalen och verkligen får känna efter själv i lugn och ro och för en diskussion med personen som hjälper mig hitta saker och ting. Underbar känsla.
Citera
2008-07-25, 02:38
Bannlyst
Stanna hemma så slipper vi se mer människor i trånga kläder.
Citera
2008-07-25, 21:45
Medlem
undefs avatar
Några funderingar...

Om du går in i en tom butik, känns det inte värre då? Jag menar, personalen står och stirrar på dig och du förväntas handla något. Se allt folk som en möjlighet att bli en i mängden istället.

Om du tar med en god vän, då har du någon att fråga om smakråd och fästa uppmärksamheten på. Kanske funkar?
Citera
2008-07-26, 02:50
Medlem
Aloeveras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av undef
Några funderingar...

Om du går in i en tom butik, känns det inte värre då? Jag menar, personalen står och stirrar på dig och du förväntas handla något. Se allt folk som en möjlighet att bli en i mängden istället.

Om du tar med en god vän, då har du någon att fråga om smakråd och fästa uppmärksamheten på. Kanske funkar?

Håller med! Du är en i mängden, dom är fan inte intresserade om du svettas framför spegeln med den tightaste tröjan. Ta det bara lugnt och jobba på ditt självförtroende, så kommer det bli bättre. Det går att ändra tankesätt, men det tar sin tid. :en som vet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in