2008-07-26, 11:41
Bannlyst
jag har fobi till mobiltelefoner är väl bara acceptera antar jag,
Citera
2008-07-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik_zap
jag har fobi till mobiltelefoner är väl bara acceptera antar jag,

eller träna bort rädslan gradvis
Citera
2008-07-26, 18:37
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ja, jag sitter här med ett för mig jävligt stort problem. Jag klarar verkligen inte av att befinna mig i en klädbutik med mycket folk. För det är ju nästan alltid mycket folk i en klädbutik. Och trångt som fan.

Hur som helst så får jag alltid en enorm ångest och panikkänslor som gör att jag måste lämna butiken omgående. Klarar helt enkelt inte av att trängas med folk och prova kläder. Känner mig alltid jätte ful och allmänt sunkig i alla kläder jag provar. Ingenting passar. Efter en liten stund börjar jag svettas, frisyren blir konstig och allt förvärras ytterligare.

Ofta slutar det hela med att jag i panik köper någonting som jag inte alls tycker om, bara för att jag känner stor ångest över att det i min garderob hemma inte finns någonting som jag gillar. Ännu ett plagg som bara kommer bli liggandes..

Försöker handla lite på internet ibland men ofta när jag får hem plagget så är jag missnöjd för att det inte är som jag tänkte mig. Att den är för stor, för liten eller liknande.

Finns det någon annan som känner lite av samma sak som kanske vill dela med sig lite av sina tankar..

Ja, jag får också panik i just klädbutiker. Visst är det kul att ha på sig snygga kläder, men att handla dem - yikes.

Kan utan problem gå på McDonalds, Clas Ohlson osv, men när jag är i klädaffärer så får jag ångest. Vet inte varför.
Citera
2008-07-27, 03:00
Medlem
Jag är en stor normal svensk man men jagg ommer knappt i klädern och gör jag det är det tält eller sitter helkonstigt.

Det är helt enkelt en nationalekonomisk fråga, alla vi som har såna här problem har man inte kalkylera som fördyrningar pga att vi behöver skräddare.

H&m har tex inte ens ett skärp som når runt min mage i de flesta fall, och nog är jag lite runt, men inte mer än att jag är stor.
Kineskläder, det är problemet, och då ser man ju ut som en korv, i bästa falll.

Dessutom så fattar jag inte vilken idiot som bestämmer storlekar för kvinnor. Hade jag en kedja skulle jag göra en 38 till en 34 just i min affär. Har man hadlat med en kvinna ser man omedelbart potentialen, med dessa kinakläder
Citera
2008-07-27, 03:05
Medlem
Thistles avatar
aaaaaaaaaah smärre shock. trodde det var Fascist som skrivit
Citera
2008-07-27, 05:00
Medlem
NormaJeans avatar
Hatar att VÄNTA därför hatar jag att prova kläder, fyfan för köer..brukar vara min anleding till extrem äcklig ångest.
Citera
2008-07-27, 07:25
Medlem
k0das avatar
gekås <3, dock att handla kläder med morsan var fan det västa jag visste, det blev heltplöttsligt 1000 gånger värre.

så glad att jag flyttat och känns mycket bättre och friare nu när man kan springa omkring naken istället /troll
Citera
2008-07-28, 05:25
Medlem
Framförallt skor och överdelar (ej jackor) går bra att handla på nätet, gör dig bara bekant med måtten så kommer du kunna bedöma om det kommer att passa. Jackor är värre, de måste man nästa prova för att se så de sitter bra över axlarna etc. Det går säkert utmärkt att handla byxor också om man inte är supernoga med passform. En stor fördel med internet är det stora utbudet.
Citera
2008-07-28, 06:00
Medlem
hade exakt likadana problem förut men regelbundna samtal med psykolog + zoloft "botade" mig
Citera
2008-07-28, 06:09
Bannlyst
Släng i dig en Xanor innan du går till affären
Citera
2008-07-29, 03:04
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Finns det någon annan som känner lite av samma sak som kanske vill dela med sig lite av sina tankar..
Inte bara lite, känner exakt som du, får otrolig ångest när jag bara tänker på att köpa kläder.
När jag sedan försöker göra ovanstående börjar börjar jag kallsvettas och känner mig smått paranoid, och löser det ofta precis som du genom att ta första bästa plagg som passar.
Citera
2008-07-30, 05:41
Bannlyst
Jag brukade känna sådär i klädbutiker.

Det handlar nog inte så mycket om social fobi som folk vill tro.
Snarare handlar det om kunskap och självkänsla.

En gång i tiden hade jag rätt dåligt självförtroende, speciellt när det gällde kläder. Jag insåg inte hur fult klädda de flesta andra egentligen var utan trodde bara att "de andra ungdomarna gjorde rätt". Att man helt enkelt var tvungen att kopiera deras stilar.
Besök i klädbutiker var ångestladdade historier, mest för att jag var rädd för det jag inte förstod. Det här med vad som är en bra stil, vad som känns rätt etc.

Sen upptäckte jag internetshopping, designermode och läste in mig på allting. Började återupptäcka högre stilideal som inte är vanligt förekommande bland skolungdomar. Skapade mig en modeidentitet baserad på kunnande, smak, personlighet och inspiration från kultur och en massa annat.
Idag kan jag med en hastig blick avgöra ungefär vad någon har på sig, hur bra kvalitet det är, vad som är vad, skilja mellan olika internationella storlekar i sömnen, veta vad som passar till vad etc etc.
Jag är otroligt säker och dessutom intresserad och har flera års erfarenhet av mode idag men filtrerar allt nytt jag kommer över och försöker att objektivt omvandla det till kunskap och erfarenhet.

Finns idag nästan ingen vars stil jag avundas eller känner mig osäker inför. Ingen klädbutik som stressar mig.
Intresse och kunskap är nyckeln, då kommer självkänslan.
Är medveten om att mina egna kvalitetskrav på kläder kan tyckas orealistiska, har en garderob för ca 300 000 kr, det mesta har jag köpt genom att bo hemma hos mamma och handla upp bidragen jag får.
Glädjen i att shoppa och göra sig själv fin är det enda jag lever för. Det enda som för tillfället gör mig lycklig.
Brukade även tycka om tv-spel och böcker och annat men verklighetens krav har mer och mer ersatt glädjen i ett bra tv-spel med en tung depression istället.
Mitt intresse för kläder kommer nog alltid att bestå däremot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in