2012-10-17, 13:32
Medlem
Exoduses avatar
Ok hur gick det för dig då?
Hur lång tid gick det för att du fick brev, tid, möte, allt.

Kan du förklara hur allt gick? Tack!!
Citera
2012-10-17, 17:47
Medlem
Cellmates avatar
Du har alltså blivit haffad när du körde bil? Låter konstigt att Transportstyrelsen har blandat sig i annars..
Citera
2012-10-18, 14:43
Medlem
Exoduses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellmate
Du har alltså blivit haffad när du körde bil? Låter konstigt att Transportstyrelsen har blandat sig i annars..

Precis, men blev inte tagen för drograttfylla, bara ringa. andra ringen......
Citera
2012-10-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cellmate

det spelar ingen roll. Om du vistas i trafiken, å sen visar positivt på drogtest, så kommer dem klart att undra om du är lämplig att ha körkort.
känner många som blivit av med kortet, å få gå å pissa i typ ett år innan dem får tillbaks kortet.

(alltså, socialstyrelsen gör en utredning å sen är det någon på transportstyrelsen som fattar beslutet om man får behålla körkortet eller inte, om man nu inte får detta, så får man göra upp en plan tillsammans med socialstyrelsen om hur du ska återfå det, om du ska komma å lämna drogtester eller liknande).

själv torskade jag en gång för ringa narkotika brott(rökte på gatan), då fick jag genomgå precis samma grej. Var skitnära att bli av med kortet, men fick behålla det, då en kompis morsa (som jobbade inom soialstyrelsen) kunde lägga ett gott ord för mig.

Nu har jag dock torskat igen, fast för andra saker, men har tagit drogtest, å kommer med största sannolikhet att visa positivt. Så den här gången blir jag nog av med mitt kära körkort, även om jag kommer erbjuda dem allt som går för att få ha kvar det... it sucks!!!
Citera
2012-10-20, 17:01
Medlem
Cellmates avatar
Mina erfarenheter av detta är att om du haft körkort i mindre än 2 år så ryker det om du visar positivt på thc.

Sen om man har haft körkort i mer än 2 år så måste man lämna urinprov, i vissa fall får man tillbaka körkortet men oftast lär du ta om det efter du lämnat några rena prover.

Har dock varit med om folk som har skyllt på passiv rökning och klarar sig från böter och indraget körkort.
Då hade polisen endast tagit blodprov och det visade väldigt små mängder.
Citera
2012-10-21, 02:25
Medlem
Blir jag av med körkortet?

Hej! Vet ej om detta ligger i rätt ämne eller om det var onödigt att skapa en ny tråd, är relavtivt ny här så ber om ursäkt för ev fel.

Idag blev jag stoppad av civilpolisen, de var mycket trevliga och hjälpsamma, de säger att de mätte mig till 180 km/h på en 90 väg (ni behöver inte påpeka hur efterbliven jag är). De sa att eftersom jag var så medveten om mitt fel och bara haft kortet i 2 månader (!!) så skrev de ner det till 26 km/h för fort dvs gränsen för att man ska ha kvar kortet och sen 3200 kr böter, än så länge har jag kortet! de sa dock att det sen var upp till transportstyrelsen att avgöra om jag skulle ha kvar kortet.
Vad innebär detta? Jag har haft körkort i 2 månader, körde i "120" på en 90 väg, är jag körd?

Tacksam för svar!
MVH VTM
Citera
2012-10-21, 02:31
Medlem
Finns inga poliser som skriver ner 180 till 116 km\h och ifall du tror någon kan svara på vad Transportstyrelsen kommer göra tror du fel, men leka med tanken och tänka på 2 månader gammalt kort och en kraftig hastighetsöverträdelse = förlorat kort.
Citera
2012-10-21, 02:33
Medlem
namgrebs avatar
vtm25s frågeställning infogad.

/MOD
Citera
2012-10-21, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Finns inga poliser som skriver ner 180 till 116 km\h och ifall du tror någon kan svara på vad Transportstyrelsen kommer göra tror du fel, men leka med tanken och tänka på 2 månader gammalt kort och en kraftig hastighetsöverträdelse = förlorat kort.

Träffade precis två stycken som just skrev ner 180 till 116/120 kmh. tack för svaret!
Citera
2012-10-21, 10:13
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtm25
Träffade precis två stycken som just skrev ner 180 till 116/120 kmh. tack för svaret!

Om det nu är så och det är din första överträdelse behöver du inte räkna med några vidare repressalier från Transportstyrelsen. De kan återkalla ditt kort om du systematiskt kör för fort och blir stannad, då du visar att du inte kan hålla dig till regler som finns, men en fortkörning är ingen fara.
Citera
2012-10-21, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Om det nu är så och det är din första överträdelse behöver du inte räkna med några vidare repressalier från Transportstyrelsen. De kan återkalla ditt kort om du systematiskt kör för fort och blir stannad, då du visar att du inte kan hålla dig till regler som finns, men en fortkörning är ingen fara.

Tack! Mycket lugnande! :)
Citera
2012-10-21, 12:42
Medlem
Varulvs avatar
Drogakuten --> Juridik

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto