2011-09-17, 00:29
Medlem
Kolla denna.

http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/laser_start.htm

Försök få ner hastigheten under 50km/h så ligger du bättre till
Citera
2011-09-17, 00:35
Medlem
Cousin Cocaines avatar
ABoK ---> Juridik

/Mod
Citera
2011-09-17, 00:46
Medlem
På min står de då även avstånd, nummer på mättinstrument. du kan nog räkna med 3 månader utan körkort om du förlorar rättegången.
Citera
2011-09-17, 04:14
Medlem
Blanketten för beslut om omhändertagande av körkort är inte en del av utredningen. Det är bara en rent byråkratisk produkt som skall tillse att information går mellan polisen och transportstyrelsen. Själva utredningen sker i en primärrapport där laserprotokollet kommer att bifogas.
Citera
2011-09-17, 15:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tinyman7613
Vart precis av med korten vid en hastighetskontroll med laser på 30 sträcka jag körde 54 enligt lasern.
drar lasern av 3 kmh automatiskt?
Jo lasern drar av 3km/h innan den presenterar ett värde. Du har alltså kört 57km/h, vilket med de glädjemätare som uteslutande finns i bilarna betyder att din mätare alla gånger visar 60km/h eller mer.

Laserns serienummer etc. finns på platsprotokollet hos polisen, det har ingen som helst betydelse på blanketten för omhändertagandet. På den blanketten skall framgå vilket brott som är grund för omhändertagandet, mätmetoden, resultatet samt vem som beslutat om omhändertagandet av ditt körkort.
Citera
2011-09-17, 21:21
Moderator
Gordon Blixts avatar
tinyman7613:s tråd infogad.

/Mod
Citera
2011-09-18, 16:42
Medlem
Åkt fast för rattfylla - Kortet konfiskerat - Vad nu?

Hej,
Skulle flytta på bilen på en parkering tidigt imorse efter en fest, för att förhindra att jag skulle få p-böter dagen därpå.
Oturligt nog så var farbror blå precis runt hörnet och de gjorde en rutinkoll på mig och jag blåste positivt och fick följa
med till polisstationen för att blåsa.

Jag hade 0,23mg/l (0,46 promille) i mig. De tog alltså körkortet för mig, men jag kommer få tillbaka det igen utan att
behöva ta om det från början så att säga... Så mycket har jag förstått!
Jag var ganska trött och hängde inte riktigt med på vad de sa inne på stationen, utan ville bara komma därifrån.

Det jag undrar nu är, vart ska jag ringa imorgon för att få information om NÄR jag kan få ett besked om när jag
kan få tillbaka mitt körkort igen? Det kommer ju inte tas helt och hållet, utan det blir omhändertaget i upp till 6 månader som jag förstått det.

Jag är helt ostraffad sedan tidigare, bortsett från en fortkörningsbot och någon bot för dimmljus och tonade framrutor,
och jag behöver körkortet för jobbets del. Så jag misstänker att jag kan få tillbaka det redan efter 2-3 månader?

Men jag har nu skrivit ihop ett "klagobrev" som jag vill bifoga i min version av historien, jag antar att den ska till
Transportstyrelsen... Eller är det Länsstyrelsen?

Så, någon som vet var jag ska vända mig imorgon bitti för att få fler svar? Jag avskyr att inte veta
Någon som vet hur hela processen ser ut för vanlig rattfylla (dvs EJ grov rattfylla)?
Citera
2011-09-18, 16:48
Medlem
Arzeniks avatar
Jag är inte helt säker på vad som kommer hända men du kommer att få en prövotid, möjligen på två år efter att dem har gått igenom dina handlingar, ärendet kan ta upp till 1 år för dem att handlägga.
Det enda jag är säker på är att du ska vända dig till Länsstyrelsen. Fick du reda på boten på plats ?
Citera
2011-09-18, 16:54
Medlem
Vad säger du nu? Kan det ta upp till ett år för dem att bestämma sig för hur lång spärrtid jag får? Det kan ju inte vara rimligt? Jag erkände ju brottet direkt på plats och bekräftade det på stationen.

Du menar att det kan ta upp till 1 år om det är grov rattfylla antar jag?

Nej jag fick bara veta att jag bara är tagen för mildare graden rattfylla, dvs ej grov rattfylla. Och att jag skulle få hem något brev med instruktioner i 2 exemplar några dagar efter varandra. Där skulle jag då få chans att yttra mig om min version och om jag anser att de bör vara milda i sin bedömning (ex om jag behöver körkortet i jobbet osv så ska jag nämna det här + bifoga ev intyg från min chef).

Men som jag uppfattat det efter att ha läst runt så tar det bara några dagar att få besked om hur lång spärrtid man har.
Vad händer sen då när spärrtiden gått ut? Får jag automatiskt ett nytt körkort postat till mig? Eller hur fungerar den biten?

Tack på förhand!
Citera
2011-09-18, 17:00
Medlem
Arzeniks avatar
En kollega till mig åkte fast för 0.22 promille och det tog, vilka det nu är som sköter utredningarna ett år. Han fick två års prövotid, och då räknades inte ens utredningstiden med. Allt som allt så har han en prövotid på tre år, eftersom den myndighet som utredde tog lång tid på sig. Men du får ju tillbaka körkortet ganska snabbt om du har behov av det inom jobbet.

Ursäkta om jag är otydlig.
Citera
2011-09-18, 17:03
Medlem
Så du syftar på prövotiden?

Han fick ändå nyttja sitt körkort under den tiden som utredningen pågick? Varför tog det så lång tid för hans utredning? Vet du det?
Citera
2011-09-18, 17:03
Medlem
Hur lång tid det tar innan du får veta hur det går med körkortet är omöjligt att svara på utav ett antal olika orsaker. Räkna med en månad så blir du inte ledsen. Efter beslutet är fattat kommer du få reda på beslutet samt spärrtiden. Beroende på beslut samt spärrtid kommer ett antal olika saker kunna ske. Antingen blir du bara av med körkortet ett litet tag, säg runt 6 månader. Då kommer du bara få betala för ett nytt körkort (tillverkning) och sedan är det klart, detta gäller så länge du inte har prövotid. Antingen kommer man inte återkalla det alls, utan bara ge dig en varning, eller kräva läkarintyg på nyktert levende. Fjärde alternativet innebär att körkortet återkallas, spärrtid sätts till 12 månader, och då får du ta om hela körkortet samt få ny prövotid. Vanligaste i fall som ser ut som ditt är det en spärrtid på mellan 4-6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in