• 1
  • 2
2008-07-23, 12:07
Medlem
tetZIXs avatar
Fr urskta om detta inte hamnat i rtt trd, har letat efter klistrade men hittade bara kprd- och sunkiga-reparatrs-trden, tycker inte denna riktigt hr hemma dr.

Symptom: Sambon kr en gammal Passat -92, kylaren brjar koka och fr fylla p, antagligen "sprutade det upp vatten" ocks nr hon stannade. Har kollat lckor, flkten, samt "vatten i oljan och vice versa" men nej. Med strsta sannolikhet iaf topplockspackningen, enl. folk som r lite mer motorkunniga n jag sjlv (dvs. de flesta mongoloider).

Problemet: Letar verkstad, vilket r omjligt i dessa semestertider. Fan och hans moster men till slut hittar vi ett litet i Falkpings obygd. Karln sger 4500:- fr topplocket och en femhundring till fr kam- och flktrem nr han nd hller p (den senare har gnllt lite p sistone). Han ska gra det fort ocks, vilket spelar viss roll.

D blir frgan till den kunniga skaran, lter detta resonemang vettigt? Dvs. kan det vara topplockspackningen och r det ett vettigt pris fr att byta den?
Citera
2008-07-23, 13:14
Medlem
Asgarvads avatar
Av din beskrivning att dma s har toppen gtt. Att det inte lcker ut vatten p utsidan beror p att vattnet strmmar in i motorn och blser ut med avgaserna och/eller blandar sig med motoroljan. (Sjlv hade jag en Mazda en gng i tiden dr kylarvattnet lckte ut i en av cylindrarna nr motorn gick och ngade ut genom avgasrret utan att pverka oljan s att det mrktes)
Om det r ett fast pris p att f ut en bil som garanterat fungerar inom rimlig tid tycker jag att 4500 r OK. Det kan vara s att det inte rcker med att demontera toppen och erstta packningen med en ny. Sjlva toppen kan vara skev och behva maskinbearbetning. Jag vet inte exakt hur stor risk det r med Passat men vissa motorfabrikat gr aldrig att f ordning p om man inte planbearbetar toppen efter att ha blst topplockspackningen.
Senast redigerad av Asgarvad 2008-07-23 kl. 13:42.
Citera
2008-07-23, 13:22
Medlem
razcals avatar
Bytte topplockspackning sjlv p min ford -94, enda jag gjorde var att lmna bort toppen p planing, kostade mig en femhunka..resten gjorde jag sjlv, och jag det r smart att byta kamrem, stdrulle och vattenpump nr du nd r i farten, r du inte hndig s lter 4500 som ett riktigt rimligt pris...
Citera
2008-07-23, 14:03
Bannlyst
Har du startat bilen sen dess? Starta upp skitet och se ifall, som ngon annan skrev ocks, ifall det puffar vitt i avgasrret. Oljan hade du visst kollat. Inget vittskum dr? Stt ven nsan till kylarvtskebehllaren och lukta efter avgaser samt bubblingar...

Och anledningen till att kylaren kokar, som du beskriver det behver inte vara blst toppackning. Har du inget av ovanstende symptom skulle jag brjat med de lite enklare grejerna.

Termostat kan ha satt sig = kokande motor
igensatt kylare = kokande motor
ingen termostat alls = kan f motor att koka

som sagt...
Citera
2008-07-23, 14:06
Medlem
yeahgrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
ingen termostat alls = kan f motor att koka

hur resonerar du d.... i sna fall cirkulerar ju vattnet hela tiden i kylaren och du fr snarare problem att f upp motorn i rtt arbetstempratur ... ca 85 grader.....

Edit: OnT ... kan ju vara vattenpumpen som lagt av ocks som orsakar kokning utan synliga lckor..... dvs att sjlva skoveln slppt frn axeln innuti pumpen.... detta hnde mig kring midsommar.....
Citera
2008-07-23, 14:07
Medlem
S-hund temporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Symptom:Har kollat lckor, flkten, samt "vatten i oljan och vice versa" men nej.

"Men nej"? Inget vatten i oljan eller vice versa allts?

Vita avgaser?
Bubblor i kylaren/expansionskrlet?
Styv kylvtskeslang frn motor till kylare?
Ser ngot av tndstiften s.a.s. rentvttat ut om du skruvar ut dem?

Hur som helst, om meken gr ett kompressionsprov (tar vl en kvart eller s) innan han brjar slita motorn i stycken s borde topplockspackningsmisstanken kunna bekrftas eller avfrdas.

Citat:
Problemet:Karln sger 4500:- fr topplocket och en femhundring till fr kam- och flktrem nr han nd hller p (den senare har gnllt lite p sistone). Han ska gra det fort ocks, vilket spelar viss roll.

Priset lter helt OK.
Med en verkstadshandbok och rtt verktyg torde dock de flesta som inte har tummen mitt i handen (trots vrig mongoloidism) kunna byta topplockspackning sjlv, samt verlta planslipning av toppen till proffs fr ngra hundralappar. Fast d skall man ha gott om tid och intresse, och det r inget man skall pbrja i OK:s gr-det-sjlv-hall. Det r inte ett s vldigt komplicerat jobb, dremot omfattande och tidsdande, srskilt fr en novis.

Jag vet inte hur det r p din sambos Passat, men om kamremmen driver vattenpumpen s kan det vara dags att byta den senare ocks i frebyggande syfte. Mnga rekommenderar i s fall vattenpumpsbyte vid vartannat kamremsbyte. Det vore trist med motorras p.g.a. en brusten nybytt kamrem bara fr att vattenpumpen behagade skra ihop.
Citera
2008-07-23, 18:11
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Inget vatten i oljan eller vice versa allts?
Vita avgaser?
Bubblor i kylaren/expansionskrlet?
Styv kylvtskeslang frn motor till kylare?
Ser ngot av tndstiften s.a.s. rentvttat ut om du skruvar ut dem?
- Ingen olja i vattnet och vice versa som ett otrnat ga (mitt) kan se. Har dock dragit lite vl mkt olja p sistone.
- Ah, jo "vita avgaser"... vid ett par tillfllen har jag undrat om ngon grillat i bagageluckan.
- Kylvtskeslangen har varit rtt "styv" nr jag tallat p den efter den krts. Ej sett bubblor men har andra sidan inte observerat lngre tid med ppen huv.
- Ska kolla tndstift.

Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
igensatt kylare = kokande motor

- Vet ej hur man kontrollerar huruvida kylaren r "igensatt". Beskriv grna detta lite mer s ska jag grva runt lite och se.

Citat:
kompressionsprov
Ska frga om detta.

Citat:
Priset lter helt OK. ...omfattande och tidsdande, srskilt fr en novis.

Ok, bra. Tacksam fr alla svar ang priset. r inte helt oteknisk men tiden finnes icke...

Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär, yeahgrr
vattenpumpsbyte

Ska se om detta r mjligt ocks. Misstnker att skadorna vid ett "motorras" kostar betydligt mer n en vattenpump...
Citera
2008-07-23, 18:14
Medlem
tetZIXs avatar
Glmde tacka fr alla svar, utmrkt info. Har en sista frga:
r det mjligt med en bil som denna att kra en 5-6 mil frsiktigt, i olika etapper, om man observerar temperaturen hela tiden, kr frsiktigt och har med sig vatten utifall?
Citera
2008-07-23, 19:01
Medlem
Clit_Commanders avatar
10papp+ fr byte av topplockspackning? hur lter det?
Citera
2008-07-23, 21:02
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Glmde tacka fr alla svar, utmrkt info. Har en sista frga:
r det mjligt med en bil som denna att kra en 5-6 mil frsiktigt, i olika etapper, om man observerar temperaturen hela tiden, kr frsiktigt och har med sig vatten utifall?

Br funka , s lnge den inte trycker in vatten i oljan.
Citera
2008-07-23, 22:12
Medlem
Troligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clit_Commander
10papp+ fr byte av topplockspackning? hur lter det?

Helt rimligt imo. Visst att det beror p bilmodell osv men det r fan ingen billig affr med topplock.
Citera
2008-07-23, 23:36
Medlem
miklons avatar
Jag hade en slagen topp, det gick p 25 000 (inklusive allt som de "passar p att gra"), d behvde ju toppen visserligen planas ocks, men jag har fr mig att de tog 6 000 kr bara fr att montera ned skiten fr att se vad som var fel, s 4 500 lter som ett bra pris tycker iaf jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in