2008-07-23, 20:32
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorku
Vad jag har sett så är det inte många fall där man medvetet försöker outa en användare med syfte att röja dennes identitet utan det är mer vanligt med kommentarer liknande:
- "Haha, du är ju lika dum i huvudet som arvid89, är detta ditt nya konto eller? "

- "Hej arvid89!"

- "Du och RuskigBuss skriver väldigt lika "

Tack för ditt svar

Det var det här jag var lite nyfiken på och det är rimligt att inlägg som du ger som exempel inte accepteras här på FB.

Trots att reglerna är tydliga och folk stängs av på löpande band fortsätter folk med att outa varandra. Eftersom skadan då redan är skedd när "förövaren" får straffet så kan det vara obehagligt för de som blir outade. Eftersom det här är så vanligt, tänker ni moderatorer och Admin ta upp en diskussion över vad man kan göra för att få ned antalet outningar? Det handlar om rätten till anonymitet och den finns uppenbarligen inte eftersom så många skiter i regeln.
Citera
2008-07-23, 22:41
Bannlyst
Självklart är det bra att ni är stränga här, jag menar grunden med flashback är ju som bekant att det ska gå att säga vad som helst nästan utan att riskera att få skit för det på riktigt eller på andra forum.

Men det är en skillnad på att outa flera precis likadana troll (säga typ "redan tillbaka Jorma?"), och att försöka luska ut om man känner personen på riktigt.

Den första har jag brytit mot hela tiden, den andra respekterar jag. Inte för att jag känner igen så många medlemmar IRL, men nån gång har det hänt och då har jag självklart hållit käften.

Men alla dom medlemmar som lägger ut bilder på sig själva, har inte dom ett eget ansvar?

En användare som bor nära mig kände jag igen på tåget härom veckan, för han/hon har nämligen massa foton på sig själv här, jag nämner inte det för honom/henne, men skadan är ju isåfall redan skedd, om jag vet vem någon här är, så hur ställer reglerna till dom som har bilder på sig?

Jag tycker vi får skilja på vad som är outning och outning.

En medlem här upptäckte jag på ett utländskt forum, jag skrev här och frågade om det var han, han sa "ja men jag har bilder på mig där så läck inte ut på flashback att jag är med där och vad jag heter där.", varpå jag svarade "självklart ska jag inte göra det, men du vet väl att eftersom dessa forum är ganska lika, bara att det andra är engelskspråkigt så finns det andra svenskar som är med där och som är med här samtidigt, så du skulle nog lika gärna kunna ha bild på dig här också"

För att vara helt säker att inte bli röjd vem du är så bör du inte publicera några personliga uppgifter på dig själv här. Som sagt, vid outning är skadan redan skedd, men självklart bra att personen får sitt starff.
Senast redigerad av cnash 2008-07-23 kl. 22:49.
Citera
2008-07-25, 19:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tack för ditt svar

Det var det här jag var lite nyfiken på och det är rimligt att inlägg som du ger som exempel inte accepteras här på FB.

Trots att reglerna är tydliga och folk stängs av på löpande band fortsätter folk med att outa varandra. Eftersom skadan då redan är skedd när "förövaren" får straffet så kan det vara obehagligt för de som blir outade. Eftersom det här är så vanligt, tänker ni moderatorer och Admin ta upp en diskussion över vad man kan göra för att få ned antalet outningar? Det handlar om rätten till anonymitet och den finns uppenbarligen inte eftersom så många skiter i regeln.

Vi gör vad vi kan jag tror inte att vi kan göra mer. Tillämpa reglerna och även påminna om dessa i trådar där man misstänker att outning kan ske.
Citera
2008-07-26, 02:53
Medlem
><((((°>s avatar
tror dom flesta som åker dit på 106 inte tänker sig för helt enkelt det bara blir så. och vips så har du semester. själv spekulerade jag i en användare från ett annat forum, och om det var samma som en medlem här..
Citera
2008-07-26, 03:08
Medlem
Anteauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ><((((°>
tror dom flesta som åker dit på 106 inte tänker sig för helt enkelt det bara blir så. och vips så har du semester. själv spekulerade jag i en användare från ett annat forum, och om det var samma som en medlem här..
Och det tyckte du var smart? Den flesta (eller rättare:alla) som åker dit på 1.06 är dem som inte kan hålla sig till retorikregel nummer 1, nämligen att hålla sig till sak och inte till person.

Det spelar alltså ingen roll om användaren "HRrfhrhfhrr" på Flashback i tidigare spridda inlägg har "avslöjat" vilket kön denna har, hur gammal denne är, vad denne jobbar med, hur dennes familjeförhållanden ser ut och var denne bor. Det spelar inte heller någon roll om denne på annat sätt råkat avslöja information som gör att det går att koppla samman denne med en användare på ett annat forum, på en community eller på en blogg.

I mina ögon sett så är faktiskt regel 1.06 om inte en omskrivning av retorikregel nummer 1 så iaf ett strafförläggande av ett extremt brott mot denna regel, nämligen att man i en diskussion ska hålla sig till sak och inte till person.
Citera
2008-07-27, 04:21
Medlem
estecos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cnash
Men om jag avslöjar troll så gör jag ju forumet en tjänst eftersom dom då bannas snabbare. Jag bannas också, men jag bannas för en gods saks skull
Hoppas killen blev bannad for "en god saks skull" den har gangen
Citera
2008-07-27, 11:49
Medlem
Carpe Diems avatar
Det förekommer hela skalan av outningar.
Vissa är bara antydningar: "Du skriver väldigt likt X."

Men det förekommer även mycket medvetna outningar, där någon skriver namn, personnummer, adress och telefonnummer. Dessutom händer det att dessa uppgifter kombineras med anklagelser om brott.
Denna senare form är, som tur är, inte vanlig.

En outning kan i vissa fall få mycket allvarliga konsekvenser för den som drabbas irl.
Att då hota, eller ens antyda, att en användares identitet skall avslöjas kan få som konsekvens att denne inte vågar debattera längre.

Eftersom Flashback står för en så fri debatt som möjligt är det nödvändigt att outningar blir föremål för åtgärder.

Detta är i varje fall min personliga uppfattning.
Citera
2008-07-27, 12:40
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Och det tyckte du var smart? Den flesta (eller rättare:alla) som åker dit på 1.06 är dem som inte kan hålla sig till retorikregel nummer 1, nämligen att hålla sig till sak och inte till person.

I mina ögon sett så är faktiskt regel 1.06 om inte en omskrivning av retorikregel nummer 1 så iaf ett strafförläggande av ett extremt brott mot denna regel, nämligen att man i en diskussion ska hålla sig till sak och inte till person.
Bra skrivet. Problemet med de som outar, precis som du säger, är att de är usla på att debattera topic. De vill "vinna debatten" genom att på något sätt attackera personen ifråga som de diskuterar mot. Alltså, borde outning räknas som off topic brott också.
Citera
2008-07-27, 15:50
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus

Det spelar alltså ingen roll om användaren "HRrfhrhfhrr" på Flashback i tidigare spridda inlägg har "avslöjat" vilket kön denna har, hur gammal denne är, vad denne jobbar med, hur dennes familjeförhållanden ser ut och var denne bor. Det spelar inte heller någon roll om denne på annat sätt råkat avslöja information som gör att det går att koppla samman denne med en användare på ett annat forum, på en community eller på en blogg.

Glöm inte att det sker en hel del omedvetna outningar också, exempel på detta kan vara om en användare känner en annan privat och råkar skriva dennes förnamn i svar på ett citat t ex.

Däremot finns det som du säger många som går över till att outa när orden tryter. Då har man verkligen gjort bort sig.
Citera
2008-07-30, 08:36
Medlem
Tjohildas avatar
Jo nu ska jag berätta hur det går till när man till exempel blir avstängd på en 1.06

I mitt fall var det så att nicket x förlängesen hade blivi nicket y. Hade noterat det i förbifarten men tänkte helt enkelt på användaren som xy. När uppmärksam moderator noterade att det kunde tolkas som "sammankoppling av nick" fick jag en veckas semester (läs nageltuggande abstinens)

Så det var absolut inte medvetet, jag fick fundera i flera dagar vad jag hade gjort för fel, och misstänkte tom kontokapning till en början.

Men regler är för att följas, klantar man sig får man ta sitt straff som en kvinna och jag tackar modsen för min välstädade lägenhet!!
Citera
2008-08-19, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Det vore också intressant att få ett slutgiltigt besked i hur landet ligger om man sammankopplar någons FB identitet med ett konto på ett annat forum t ex där man ev. kan hitta personliga uppgifter om användaren.
Har jag varit med om. Minns jag rätt så hände detta i mitten på Juni. Det var flera stycken som länkade mig till ett annat forum, tror att det var runt 4 st och en blev avstängd i en vecka.
Citera
2008-11-24, 15:39
Bannlyst
Om man länkar till en blogg som en medlem har i sin signatur, med bild osv och kommenterar detta i en tråd, är detta brott mot 1.06?

Personen har ju valt själv att publicera sina uppgifter.

Citat:
1.06. Användare på Flashback har rätt till anonymitet

Anonymiteten garanteras på Flashback. Den som publicerar andra användares personuppgifter, IP-nummer, eller inlägg med tydligt uppsåt att avslöja en annan användare riskerar avstängning. Hot om avslöjande, i inlägg eller i PM, är också förbjudet, med undantag för användare som själva publicerat dessa uppgifter i forumet.

Att publikt sammankoppla användares alternativa konton är inte tillåtet och kan leda till varning, undantaget då admin, moderator eller användaren själv tidigare meddelat uppgiften publikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in