Under en ganska lång tid verkar det vara väldigt vanligt att debattörer blir avstängda för brott mot regel 1.06, vilket handlar om rätten till anonymitet på FB. Det är således inte tillåtet att publikt spekulera i eller koppla i hop medlemmars olika användarnamn med varandra och det är inte tillåtet att publikt spekulera i medlemmars riktiga identiteter.
Det är en bra regel, alltför många ägnar sig åt att spekulera i medlemmars olika användarnamn och det kan finnas mycket goda skäl till att byta användare och inte vilja kopplas i hop med sin tidigare användare. Ännu allvarligare är det om någon publicerar uppgifter som kan röja en debattörs identitet. Många medlemmar på FB har kontakt med varandra lite mer privat (PM eller träffas IRL ibland) och då är man lite mer öppen och då kanske ett namn till slut kan hamna i orätta händer och det kan vara förödande om någon sådan uppgift som kan koppla någon till en IRL-identitet publiceras på forumet mot dennes vilja. Regeln är nödvändig och bra eftersom det diskuteras känsliga ämnen som kan röra upp känslorna hos folk.
Men regeln är trots allt tydlig, det står klart och tydligt i regelverket att man inte publikt får koppla samman användares olika konton eller IRL-identiteter. Varje vecka stängs ett flertal personer av på grund av brott mot regel 1.06, även etablerade användare som varit här länge. Hur är det möjligt? Hur kan man missa den regeln?
Jag har några frågor i samband med det?
/Kämpendahl
PS. Om någon vill rota i mina användare så är jag Fet-Evert
Det är en bra regel, alltför många ägnar sig åt att spekulera i medlemmars olika användarnamn och det kan finnas mycket goda skäl till att byta användare och inte vilja kopplas i hop med sin tidigare användare. Ännu allvarligare är det om någon publicerar uppgifter som kan röja en debattörs identitet. Många medlemmar på FB har kontakt med varandra lite mer privat (PM eller träffas IRL ibland) och då är man lite mer öppen och då kanske ett namn till slut kan hamna i orätta händer och det kan vara förödande om någon sådan uppgift som kan koppla någon till en IRL-identitet publiceras på forumet mot dennes vilja. Regeln är nödvändig och bra eftersom det diskuteras känsliga ämnen som kan röra upp känslorna hos folk.
Men regeln är trots allt tydlig, det står klart och tydligt i regelverket att man inte publikt får koppla samman användares olika konton eller IRL-identiteter. Varje vecka stängs ett flertal personer av på grund av brott mot regel 1.06, även etablerade användare som varit här länge. Hur är det möjligt? Hur kan man missa den regeln?
Jag har några frågor i samband med det?
- Hur brukar ett typfall av brott mot regel 1.06 se ut? Är det vanligt att man av misstag eller slarv bryter mot regel eller är det ofta helt medvetet i syfte att ställa till det för andra som man outar någon?
- Jag upplever regeln som tydlig och inte minst blir man ständigt påmind om dess existens med tanke på hur många som stängs av på grund av den. Men kan man på något vis vara ännu tydligare med regelns existens? Som jag ser det borde det viktiga vara att få ner antalet brott mot 1.06 för att skydda så många användare som möjligt. Regelbrottet blir ju inte mindre allvarligt på grund av att man stängs av, då är skadan redan skedd så att säga.
- Kan man tänka sig någon variant av regeln där man först hör den som blir outad innan åtgärd vidtas? Det kan ju vara så att den utpekade inte bryr sig om det och då känns det kanske dumt med en avstängning. Jag inser givetvis bristerna i en sådan regeltolkning men väljer ändå att fråga.
- Om jag upptäcker det notoriska trollet Norman i ny inkarnation och skriver i tråden "Schas Norman du eländiga troll tillika debattförstörare!". Får jag ett blommogram från forumet då i samband med min avstängning?
/Kämpendahl
PS. Om någon vill rota i mina användare så är jag Fet-Evert
"
"