2008-07-23, 11:37
Medlem
Sitter o letar efter ett Ati 4850 på pricerunner men det finns ju väldigt många olika tillverkare och väldigt varierande priser, är det någon skillnad på korten egentligen?

Sapphire var ju helt klart dyrast, är de nåt speciellt med deras kort ex jämfört med Asus som var betydligt mkt billigare?
Citera
2008-07-23, 12:30
Medlem
Jag hade antingen satsat på Sapphire, Powercolor eller Gainward. De tre märkena brukar vara bra överklockningskort och hålla bra kvalité samt bra kundsupport.
Citera
2008-07-23, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av netxis
Jag hade antingen satsat på Sapphire, Powercolor eller Gainward. De tre märkena brukar vara bra överklockningskort och hålla bra kvalité samt bra kundsupport.

Överklocka ATI ger knappt någon prestandaökning. Dock utvecklas värmen ganska rejält.
Citera
2008-07-23, 15:36
Medlem
Ok, så det spelar alltså ingen roll, om man inte tänkt att klocka, vilken tillverkare man väljer? Är det samma prestanda och samma kvalitè på korten?

Vissa kanske rent av bara vill ta mer betalt?
Citera
2008-07-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Ok, så det spelar alltså ingen roll, om man inte tänkt att klocka, vilken tillverkare man väljer? Är det samma prestanda och samma kvalitè på korten?

Vissa kanske rent av bara vill ta mer betalt?
Oftast är det bara klistermärket på kylaren och mängden extra grejer som skiljer. Nu har det börjat dyka upp ett par fabriksklockade kort också och de brukar alltid vara dyrare men har ibland en bättre kylare. Om du inte är ute efter ett fabriksklockat kort så väljer du det med snyggast klistermärke eller det som man får mest prylar med. Har för mig att det är Asus som skickar med ett CD-case och någon annan tillverkare skickade inte med en CrossFirebrygga.
Citera
2008-07-23, 17:31
Medlem
Själv hoppas jag att det paket som komplett.se anger väger mest har mest prylar eller bättre kylare. Tyvärr har de ännu inte börjat ange några detaljer vad som ingår på de flesta av 4850 korten.
Citera
2008-07-23, 17:35
Medlem
zenbioss avatar
Det brukar skilja lite på dem olika anslutningsmöjligheterna oxå
från tillverkara till tillverkare.
Citera
2008-07-23, 19:16
Medlem
Bara du vet att Nvidia och ATI är kretsarna på grafikkortet och asus, GeForce, Sapphire, radeon, gigabyte är grafikprocessorn.

sen är det till att välja först vilket man vill ha av Nvidia eller ATI (Då jag föredrar Nvidia)
sedan väljer man efter behov vilken processor man vill ha och minne, Tänk på att välja hastigheten på minnena före utrymmet.
Citera
2008-07-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zenbios
Det brukar skilja lite på dem olika anslutningsmöjligheterna oxå
från tillverkara till tillverkare.
Det har inte hunnit komma några andra brädor för 4850 och 4870 än. De har ju knappt börjat dyka upp klockade versioner.
Citera
2008-07-24, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wannabeee
Överklocka ATI ger knappt någon prestandaökning. Dock utvecklas värmen ganska rejält.

Jo prestandaökning ger det ju, kanske inte lika högt procentuellt som Nvidias kort men HD4850 är utan tvekan fortfarande det mest prisvärda kortet på marknaden. Dock utvecklas värmen mer på Atis kort än Nvidias, har själv lite problem med det.
Citera
2008-07-24, 03:16
Medlem
Alla kort är desamma i grunden. Varesig du köper från Sapphire, ASUS osv. Det som skiljer är klistermärken och om du får med en skruvmejsel eller inte.

Vissa tillverkare kan byta kylare på kortet men då kostar det troligtvis mer och man ser det tydligt i namn och bild.

Gör såhär: Ta det billigaste kortet du hittar, Sapphire brukar vara billiga men annars så får du bara välja mellan klistermärke och "bundle" (tillbehör).
Att olika kort från olika tillverkare ska vara mer överklockningsvänliga har jag inte hört något om så du som nämnde det får gärna länka till informationen.

För er som tycker att kortet blir väldigt för varmt så får ni gärna öka fläkten, ATI har satt den på ett lågt varvtal för att kylaren inte ska höras och de säger även att kortet ska tåla höga temperaturer.

Kolla här för att se hur man ändrar varvtalet på fläkten:
http://sweclockers.com/forum/showthr...hreadid=785031

Mitt HD4870 sänktes ungefär 20 grader när jag ökade fläkthastigheten från 20 (stock) till 33%. Det ligger nu i 50 grader idle och går upp mot 69 i load vilket inte är helt fyskamm. Mitt gamla X1900XT kunde springa upp emot 90grader med mycket högre varvtal på fläkten än 33%.

Kylaren gör sitt jobb, och i denna serie så gör den det mycket bra.
Senast redigerad av Maraboulll 2008-07-24 kl. 03:20. Anledning: Edit
Citera
2008-07-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maraboulll
Alla kort är desamma i grunden. Varesig du köper från Sapphire, ASUS osv. Det som skiljer är klistermärken och om du får med en skruvmejsel eller inte.

Vissa tillverkare kan byta kylare på kortet men då kostar det troligtvis mer och man ser det tydligt i namn och bild.

Gör såhär: Ta det billigaste kortet du hittar, Sapphire brukar vara billiga men annars så får du bara välja mellan klistermärke och "bundle" (tillbehör).
Att olika kort från olika tillverkare ska vara mer överklockningsvänliga har jag inte hört något om så du som nämnde det får gärna länka till informationen.

För er som tycker att kortet blir väldigt för varmt så får ni gärna öka fläkten, ATI har satt den på ett lågt varvtal för att kylaren inte ska höras och de säger även att kortet ska tåla höga temperaturer.

Kolla här för att se hur man ändrar varvtalet på fläkten:
http://sweclockers.com/forum/showthr...hreadid=785031

Mitt HD4870 sänktes ungefär 20 grader när jag ökade fläkthastigheten från 20 (stock) till 33%. Det ligger nu i 50 grader idle och går upp mot 69 i load vilket inte är helt fyskamm. Mitt gamla X1900XT kunde springa upp emot 90grader med mycket högre varvtal på fläkten än 33%.

Kylaren gör sitt jobb, och i denna serie så gör den det mycket bra.
Ja nu saknas bara lite drivrutiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in