2008-07-23, 07:41
Medlem
Timpppas avatar
Har svart uppe och nere vid filmtittande, vad beror detta p? Vet att man vid vissa spelare kan vlja helbild men d r vl inte bilden s som den ska vara?
r det en upplsningsfrga?
Tnker mest nr jag kollar p blueray filmer frn datorn.
Citera
2008-07-23, 08:00
Medlem
FantaBurks avatar
... Ingen aning om svaret r s enkelt men:

Filmer r sllan i datorskrmens aspect ratio (frutom vissa tv filmer, fast det hller p att frsvinna med HD), drfr finns det svart uppe och nere p dataskrmar (som inte r widescreen). Letterbox, google is your sexy friend

Om du nu har en HD (widescreen) monitor, och fortfarande ser svart uppe och nere s beror det p samma sak. HD r 16:9 och det finns inte mnga filmer i det formatet heller, mest serier. Hade du sett tex Prison Break p en HD skrm skulle det fylla ut helt, men filmer r oftast 2:35 vilket betyder att du kommer f svart uppe och nere. Du kan "zooma" in s klart, men d frsvinner en del av bilden (sidorna bara) som i kanske 95% av tiden kommer vara helt okej d dom brukar filma alla objekt innanfr safe-zone, dock frlorar man ibland en id skaparna kan ha anvnt med sin komposition.

sry om det inte hjlper, r ganska trtt och kan ha missuppfattat frgan
Citera
2008-07-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
... Ingen aning om svaret r s enkelt men:

Filmer r sllan i datorskrmens aspect ratio (frutom vissa tv filmer, fast det hller p att frsvinna med HD), drfr finns det svart uppe och nere p dataskrmar (som inte r widescreen). Letterbox, google is your sexy friend

Om du nu har en HD (widescreen) monitor, och fortfarande ser svart uppe och nere s beror det p samma sak. HD r 16:9 och det finns inte mnga filmer i det formatet heller, mest serier. Hade du sett tex Prison Break p en HD skrm skulle det fylla ut helt, men filmer r oftast 2:35 vilket betyder att du kommer f svart uppe och nere. Du kan "zooma" in s klart, men d frsvinner en del av bilden (sidorna bara) som i kanske 95% av tiden kommer vara helt okej d dom brukar filma alla objekt innanfr safe-zone, dock frlorar man ibland en id skaparna kan ha anvnt med sin komposition.

sry om det inte hjlper, r ganska trtt och kan ha missuppfattat frgan

Bara som en liten parantes. HD r inte = Widescreen.. De finns gott om WS-skrmar som inte har highdef upplsning.
Citera
2008-07-24, 11:16
Medlem
FantaBurks avatar
widescreen behver inte betyda HD nej, men HD betyder widescreen ja

och ja, jag fattar att HD str fr high-definition men det kommer i 16:9 format, s det r widescreen.
Citera
2008-07-24, 11:40
Medlem
Citat:
HD betyder widescreen ja
Fel.

Citat:
jag fattar att HD str fr high-definition men det kommer i 16:9 format, s det r widescreen.
Fel.

Om med HD menade endast sjlv TV/skrmen s finns "4:3 HDTV".

HD har inget med ngon speciell aspect ratio att gra.
T.ex. Casablanca i HD, aspect ratio 1:33 (4:3)
http://www.amazon.com/Casablanca-HD-...6893078&sr=8-3

Enkelt frklarat med exempel:
http://www.widescreen.org

Frr var jag helt fr OAR (orignal aspect ratio). Men nufrtiden zoomar jag faktiskt 4:3 TV-serier till 16:9, dock brukar jag lta filmer vara i ursprungsformatet.
Senast redigerad av Lanix 2008-07-24 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in