2008-08-24, 12:40
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Riktig skitfilm som inte har någon verklighetsförankring över huvud taget. Jag är väl bekanta med ett flertal aktörer inom Arn filmerna, det skrämmande är hur mycket aktörerna icke tror på sin film.
Aktörer? Eh. Pratar vi statister nu, eller?
Citera
2008-08-24, 13:10
Medlem
lovejoys avatar
Jag fattar verkligen inte hur folk kan tycka att dessa filmer är bra eller ens på gränsen till bra. Det är ju fan pinsamt hur dålig smak svenskar har i sådana fall. Fast det är ju ingen överaskning. Att man ens kan tänka sig att sätta en trea (betyget 7/10 som någon skrev känns helt galet) förstår jag inte alls. Fina vyer berättigar inte ett sådant betyg. Om man tycker att Arn-filmerna är bra, vad tycker man då är en dålig film?
Citera
2008-08-24, 13:34
Medlem
En omklippt version av ettan/tvåan kan säkert göra filmen bättre.

Men de ändrar inte de faktumet att Skådisarna och dialogen är de kanske största problemet i hela filmen.

De tog ca 46 sekunder av första filmen innan Arns överspelade Morsas första repilker fick mig ana starka oråd. En stor del av poblematiken ligger nog att de flesta svenska skådisar arbetar på dramaten och andra teatrar.De ihop med ett patetiskt stolpigt manus och den där berättarrösten.

Miakel Nykvist kom undan med godkänt i den första filmen.

Men vad i helvette gör alla Skrarsgård-bröder i filmen? Mer inkvoterade nollor får man leta efter.

De känns ändå spontant som att den här av naturliga skäl inte kommer gå inärheten av lika bra som ettan. De flesta som ändå gav ettan en chans borde ha tröttnat

De skulle seriöst va helt sjukt roligt btw om någon kunde lägga in på youtube eller nått den där sekvensen där han säger what a beutiful Horse!
Senast redigerad av tryffel 2008-08-24 kl. 14:06.
Citera
2008-08-24, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mesmile
Såg den igår kväll och tycker den var betydligt bättre än den första. Den var lite för lång och vissa scener kändes väldigt krystade. Det märks vid stridsscenerna att det inte är hollywood budget, dvs man får inte se så mycket folk och man får inte se så himla mycket. Inte nödvändigtvis en dålig sak. Överlag tycker jag ändå fotot är väldigt vackert och miljöerna/kostymerna känns trovärdiga och genomarbetade.

Det finns en norsk karaktär med som fick stora delar av biosalongen att skratta högt flera gånger (dock inte mig).

Arn höll nog ett av filmhistoriens sämsta innan-striden-tal.

Den får 3 starka korståg av 5 möjliga

Haha, jag störde mig som fan när folk garvade! Var så jävla inne i filmen då jag trodde att det skulle bli ett stort slag! Var inte mer fighting än i ett gatuslagsmål!
Citera
2008-08-24, 17:20
Medlem
Adolf bittlers avatar
Nu var det ett tag sedan jag läste böckerna, men inte FAN red saladin med typ 200 krigare? Blev så jävla arg när 40 stycken tempelriddare anfaller saladins här. Sen klarar jag inte av all bögengelska som verkligen får nackhåren att resa sig.
Citera
2008-08-25, 15:33
Medlem
d00rkeys avatar
Jo, då såg man filmen då igår.. Och som sagt; Jämfört med böckerna är det ju en ganska stympad historia som visas. Men om man ska se filmen för vad den är utan att jämföras med Guillous böcker så tycker jag nog att man har lyckats rätt bra ändå.. Visst kunde striderna varit lite pampigare och visst kunde man ha försökt få in lite mera av temat ifrån böckerna (antirasism om ni frågar mig), men på det stora hela - som en ordinär äventyrsfilm - står sig båda Arnfilmerna (och särskilt Riket vid vägens slut) ganska bra!

Om man bortser så gott man kan från böckerna och från att en amerikansk produktion skulle blivit bra mycket "pampigare" så skulle jag vilja ge RVVS en mycket stark 3:a i betyg av 5 (nästan en 4:a) medan Tempelriddaren bara får en svag 3:a.

Vad det gäller skådisar och dialoger så tycker jag nog att filmen håller. Man får tänka dels på att svenska låter lite fånigt som filmspråk och dels på att det något ålderdomliga språkbruket ställer till det en smula för en modern biobesökare. Och ingen av skådisarna underpresterar väl egentligen men de ligger inte heller i någon direkt Oscarsklass.

Däremot håller jag med om att peppningen innan striden mot Sverkrarna/danskarna var något av sämsta jag hört på länge!
Senast redigerad av d00rkey 2008-08-25 kl. 15:41.
Citera
2008-08-25, 17:04
Medlem
LastCaresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Däremot håller jag med om att peppningen innan striden mot Sverkrarna/danskarna var något av sämsta jag hört på länge!

Man satt ju givetvis och väntade på frihetstalet á la Braveheart, det var ju upplagt för det. Jag vred mig i biostolen av pinsamhet och skam när väl talet kom. Nätterqvist är så jävla tråkig och stel !

Dessutom stör jag mig oerhört på Sofia Helin, som alltid ska se så jävla frikyrklig och mesig ut. Väldigt utdragna scener på henne och Arn. Som sagt, krystat.

3/5, men absolut inget jag skulle köpa på DVD.
Citera
2008-08-29, 16:15
Medlem
ciones avatar
Hopp..

Jag tyckte faktiskt 1:an var bättre, men båda filmerna är otroligt bra (emellertid har jag inte läst böckerna).

Spoiler angående handlingen i andra filmen!

Citera
2008-08-29, 19:18
Medlem
nice_sallads avatar
Tyckte den va okej
Citera
2008-08-29, 19:21
Medlem
Samwises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cione
Jag tyckte faktiskt 1:an var bättre, men båda filmerna är otroligt bra (emellertid har jag inte läst böckerna).

Spoiler angående handlingen i andra filmen!

Tyvärr kan du då inte utala dig rättvist då om filmen.
Citera
2008-08-29, 19:25
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samwise
Tyvärr kan du då inte utala dig rättvist då om filmen.
Instämmer. Böckerna överstiger filmerna på alla tänkbara sätt.
Citera
2008-08-29, 22:31
Medlem
Förbannads avatar
En utav dom sämsta filmer jag sett. När det var 45 minuter kvar frågade jag polaren ifall han hängde med ut från biografen. Det ville han inte. Jag somnade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in