2008-07-23, 00:02
Medlem
Boffs avatar
Jag har ett 5.1-system som jag har testat i ljudkortets programvara, s alla hgtalare funkar, men nr jag kollar p film i VLC eller lyssnar p musik i iTunes funkar bara en vnster och en hger. Ngon som har tips?
Citera
2008-07-23, 10:21
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boff
Jag har ett 5.1-system som jag har testat i ljudkortets programvara, s alla hgtalare funkar, men nr jag kollar p film i VLC eller lyssnar p musik i iTunes funkar bara en vnster och en hger. Ngon som har tips?

Jag frmodar att de filmer du tittar p har 5.1 ljud?? Det r nd en frdel.
Mitt system (Logitech Z5500) kan konvertera om 2.0 ljud till 5.1 vilket gr att sdant som r stereo kan bli surround. Normalt r mp3 stereo, filmer som r ner laddade i divx format r ocks i stereo. D mste ditt system (som mitt) kunna konvertera om ljudet sjlv.

Testade en dvd-r p VLC och som sagt den r automatiskt 5.1ljud men nr jag drog en divx film (Delta Farce) s r det enbart stereo. Kan inte ndra ngot i VLC's instllningar fr att f stereo till 5.1 tyvrr.
Citera
2008-07-23, 10:26
Medlem
Boffs avatar
Det r allts ljudkortet (?) som behver kunna konvertera ljudet sjlv?
Citera
2008-07-23, 13:00
Medlem
sitx77s avatar
Har du iTunes i Windows eller har du i Mac OS X? Jag har sjlv haft dliga erfarenheter med iTunes i windows. Prova ngon annan spelare? (winamp, realplayer etc.)
Citera
2008-07-23, 13:50
Medlem
Kristjans avatar
r kllan stereo s r det bara vnster och hger, det r mening att det bara skall lta frn tv hgtalare.

Laddar du hem en film dr det str fljande i nfo filen:

Citat:
Source.......: Blu Ray
Video specs..: x264 @ 6032 kbps
Audio specs..: English 5.1 <----------
- --> ac3/640 bps

Subtitles....: None
Runtime......: 93 min 51 sec

Dr har du 6 kanaler ljud.

Vill du fejka surroundet s gr man det lttast i frstrkaren eller om du har 5.1 ljud modell budget s fr du pilla med ljudkortets instllningar.

Stt dej ner och pilla en natt s kommer det snart till dej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in