2008-07-23, 00:02
Medlem
Boffs avatar
Jag har ett 5.1-system som jag har testat i ljudkortets programvara, så alla högtalare funkar, men när jag kollar på film i VLC eller lyssnar på musik i iTunes funkar bara en vänster och en höger. Någon som har tips?
Citera
2008-07-23, 10:21
Medlem
Sbnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boff
Jag har ett 5.1-system som jag har testat i ljudkortets programvara, så alla högtalare funkar, men när jag kollar på film i VLC eller lyssnar på musik i iTunes funkar bara en vänster och en höger. Någon som har tips?

Jag förmodar att de filmer du tittar på har 5.1 ljud?? Det är ändå en fördel.
Mitt system (Logitech Z5500) kan konvertera om 2.0 ljud till 5.1 vilket gör att sådant som är stereo kan bli surround. Normalt är mp3 stereo, filmer som är ner laddade i divx format är också i stereo. Då måste ditt system (som mitt) kunna konvertera om ljudet själv.

Testade en dvd-r på VLC och som sagt den är automatiskt 5.1ljud men när jag drog en divx film (Delta Farce) så är det enbart stereo. Kan inte ändra något i VLC's inställningar för att få stereo till 5.1 tyvärr.
Citera
2008-07-23, 10:26
Medlem
Boffs avatar
Det är alltså ljudkortet (?) som behöver kunna konvertera ljudet själv?
Citera
2008-07-23, 13:00
Medlem
sitx77s avatar
Har du iTunes i Windows eller har du i Mac OS X? Jag har själv haft dåliga erfarenheter med iTunes i windows. Prova någon annan spelare? (winamp, realplayer etc.)
Citera
2008-07-23, 13:50
Medlem
Kristjans avatar
Är källan stereo så är det bara vänster och höger, det är mening att det bara skall låta från två högtalare.

Laddar du hem en film där det står följande i nfo filen:

Citat:
Source.......: Blu Ray
Video specs..: x264 @ 6032 kbps
Audio specs..: English 5.1 <----------
- --> ac3/640 bps

Subtitles....: None
Runtime......: 93 min 51 sec

Där har du 6 kanaler ljud.

Vill du fejka surroundet så gör man det lättast i förstärkaren eller om du har 5.1 ljud modell budget så får du pilla med ljudkortets inställningar.

Sätt dej ner och pilla en natt så kommer det snart till dej!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in