2008-07-22, 21:26
Medlem
Min brorsa tröttnade på sin struliga dator så han bestämde sig för att formatera C: och installera om Windows XP Proffessional på den. Den har dock inte blivit mycket bättre för det. Efter ett par dagar fick han ett felmeddelande om att Windows inte kunde startas eftersom en fil, system32\config\system nånting, inte fanns eller vad skadad. Exakt samma problem som han fick med jämna mellanrum tidigare. Efter att ha reparerat Windows funkar det nu igen men känns som det är en tidsfråga innan det blir samma skit...

Sen hittar Windows inte hans ena HD heller. Den syns i BIOS och i Disk Management, men inte när man kikar under "Min dator". Den har ingen partions-bokstav eller sådär heller i Disk Management.

Disken han installerat Windows på är en SATA-disk, en IDE-disk som också finns på burken syns men inte hans andra SATA-disk. Någon som har en aning om vad som kan vara tokigt? Vet inte om ni behöver mer info för att kunna gissa skickligt...?
Citera
2008-07-22, 22:13
Medlem
finns ett program som heter partition magic som jag använde när en av mina HDs inte vill komma fram. testa o se
Citera
2008-07-23, 09:24
Medlem
pouandreass avatar
Om datorn inte hittar båda hdd-diskarna så testa att installera Service Pack 2. Om det inte fungerar så är troligen disken sönder eller dyligt. Koppla sådanfall ur hdd-disken och starta datorn. Och medans du är i windows så kopplar du in den igen. Obs! Gör bara detta om det inte finns någon annan utväg, du förlorar all information på hdd-disken och en stor risk att den går sönder ännu mera.
Senast redigerad av pouandreas 2008-07-23 kl. 09:26.
Citera
2008-08-03, 09:55
Medlem
Jag testade med Partition Magic men det kan inget göra. Det ser ut som disken är helt full, till sista byte:n (förutom 8 meg opartitionerat) men det skall bara finnas 40 gig på den egentligen. Vad tror ni, har den brakat?
Citera
2008-08-03, 15:06
Medlem
Hmm, det är Partion Magic 7 som visar HD:n som om den vore full, Windows disk manager säger att den har 46 gig ledigt.

Har prövat att flytta den till min burk men det är samma problem.

Inga förslag? Det är alltså en SATA-disk, om det nu spelar någon som helst roll...
Citera
2008-08-03, 15:50
Medlem
Unicorners avatar
testat formatera SATA disken och göra en ny partition?

/Uni
Citera
2008-08-04, 14:54
Medlem
carbsons avatar
många windows versioner har inte stöd för SATA. gå in på microsofts hemsida o tanka drivrutiner för dem. eller tanka hem en nyare win.kopia...typ tpb....*host*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in