2008-07-22, 16:10
Medlem
wiktorsson9s avatar
Tjenare är det verkligen 18 års gränns för att köpa 2.5 cider ?? Min lillebror är 15 eller 16 och blev nekad av affärsbiträdet i den lokala mat butiken att köpa cider. jag har alldrig hafft några problem att köpa sånt när jag var under 18
Hur är det egentligen ?
2008-07-22, 16:25
Medlem
Antingen är 18 års åldergräns, eller så är det upp till affärerna att själva välja åldersgränsen på drycker med den alkoholhalten.
2008-07-22, 16:52
Medlem
Ironghosts avatar
För en månad sedan fick jag lov att visa leg då jag köpte 0.7% cider

Jag tror att willys, där jag köpte den, har åldersgräns på allt med alkohol i.
2008-07-22, 16:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Om du menar cider och lättöl som har en volymprocent på 2.25 så ska det inte vara någon åldersgräns på det.
Däremot så får butiker neka folk att köpa det bäst de vill. Och vissa butiker verkar ha som policy att inte sälja någon alkohol till personer under 18.
2008-07-22, 17:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Om du menar cider och lättöl som har en volymprocent på 2.25 så ska det inte vara någon åldersgräns på det.
Däremot så får butiker neka folk att köpa det bäst de vill. Och vissa butiker verkar ha som policy att inte sälja någon alkohol till personer under 18.
Det stämmer bra det. Min flickvän, som jobbar på Hemköp, tvingas neka folk under 18 trots att det inte finns någon lagstiftning. Å andra sidan är det lika bra då det oftast är 9-10 åringar som försöker köpa.
2008-07-22, 17:46
Medlem
Skrups avatar
Det är igentligen inte någon åldersgräns på 2.25. Men affärer får själva sätta åldergräns på det om de vill.

Drycker med 2.25% alkohol och neråt räknas inte ens som alkholdryck.
..Om jag nu fattat rätt i alkohollagen.
2008-07-22, 18:30
Medlem
Nojlagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiktorsson9
Tjenare är det verkligen 18 års gränns för att köpa 2.5 cider ?? Min lillebror är 15 eller 16 och blev nekad av affärsbiträdet i den lokala mat butiken att köpa cider. jag har alldrig hafft några problem att köpa sånt när jag var under 18
Hur är det egentligen ?

Du vet inte hur gammal din egen lillebror är? Du stavar dessutom som om du själv vore en 12-åring. Så nej, det blir nog ingen öl för dig
2008-07-22, 21:33
Medlem
wiktorsson9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Okej då vet jag tråden kan låsas
2008-07-22, 21:40
Medlem
Sir.Ps avatar
På ica frågade de mig om leg när jag köpte alkoholfri öl på midsommarafton. Det skrattade både jag och kassörskan gott åt.Kommer automatiskt upp när de scannar in öl och cider.
2008-07-22, 22:10
Medlem
Kul det där, förut en gång gick jag och handlade, ställde upp 5 frysrätter, ett sexpack folköl, Corner-cigg och Rizzla på rullbandet
(do the math)

Behövde inte visa leg (tur, hade glömt det hemma)

Gick in igen för jag hade glömt köpa piprensare. Tamigfan behövde jag visa leg då
Senast redigerad av markinus. 2008-07-22 kl. 22:15.
2008-07-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markinus.
Kul det där, förut en gång gick jag och handlade, ställde upp 5 frysrätter, ett sexpack folköl, Corner-cigg och Rizzla på rullbandet
(do the math)

Behövde inte visa leg (tur, hade glömt det hemma)

Gick in igen för jag hade glömt köpa piprensare. Tamigfan behövde jag visa leg då
... å då hade du hämtat legget?
2008-07-22, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiktorsson9
Hur är det egentligen ?

Såg nån man i tidningen som kan varit runt 40 som inte fick köpa lättöl för han inte hade legget med sig, med sig hade han sin farsa som antagligen var 60-70 som inte heller fick köpa utan leg så skulle tro att det är nån sommarjobbare eller liknande som tar stenhårt på reglerna att de ska kolla leg på alla som vill handla alkohol.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in