• 1
  • 2
2008-07-22, 12:57
Medlem
barkeepers avatar
Vad har ni for kokbocker hemma? Vinlitteratur? Barbocker? Rent generellt bocker som har med mat, vin och dryck att gora?
Citera
2008-07-22, 13:56
Medlem
Tjohildas avatar
Jag är en sucker för gamla hushållsböcker, gärna före 1900 eller skrivna under världskrigen. Tycker bara det är hemskt kul att ha och intressant läsning, jag gör inte så ofta kalvhjärna med citronsås, sylta på gristestiklar eller strömmingsköttbullar...icke heller tvättar jag garderoberna med bensin varje sommar
Citera
2008-07-22, 13:59
Medlem
barkeepers avatar
Jag haller med

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag är en sucker för gamla hushållsböcker, gärna före 1900 eller skrivna under världskrigen. Tycker bara det är hemskt kul att ha och intressant läsning, jag gör inte så ofta kalvhjärna med citronsås, sylta på gristestiklar eller strömmingsköttbullar...icke heller tvättar jag garderoberna med bensin varje sommar
De gamla bockerna ar otroligt underhallande.

Jag har Prinsessornas Kokbok, bade pa svenska och engelska, och sa har jag en som hete "The Joy Of Cooking", de innehaller ett och annat jag nog skulle dra mig for att prova.

Har ocksa en mycket lacker barbok, The Stork Club Drink Book eller Barbook heter den, och den ar helt kanon, och duktigt gammal.
Citera
2008-07-22, 14:03
Medlem
Sconemans avatar
Om man får puffa lite för en ny bok så tycker jag att Långkok av Jens Linder är mycket bra. Goda och bra recept. Förutom den så har jag nog mest standardböckerna.

/ Sconeman.
Citera
2008-07-22, 14:07
Medlem
barkeepers avatar
Vad...

Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Om man får puffa lite för en ny bok så tycker jag att Långkok av Jens Linder är mycket bra. Goda och bra recept. Förutom den så har jag nog mest standardböckerna.

/ Sconeman.
...menar du med standardbockerna, av ren nyfikenhet?
Citera
2008-07-22, 16:44
Medlem
defyras avatar
Sitter just nu och småläser lite i "Vin. Helt enkelt" utav Matt Skinner. Trevlig och lättinformativ.
Citera
2008-07-22, 19:45
Medlem
barkeepers avatar
Den har jag inte...

...sett. Lite daligt med vinlitteratur dar jag bor. Maste verkligen vanja mig vid att handla pa internet.
Citera
2008-07-22, 22:20
Medlem
Harry_Hallers avatar
Tips mottages gärna på klassiska franska kokböcker.
Citera
2008-07-23, 00:04
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Tips mottages gärna på klassiska franska kokböcker.

"Det goda Franska köket" del 1 och 2 är inte särskilt inspirerande men väldigt bra och heltäckande, och det till trots att de är skrivna av kvinnor. Sedan har vi "Franska kökets stora kokbok" av Raymond Oliver som antagligen är den kokbok jag värderar högst bland de Franska. Riktigt mysig!
Citera
2008-07-23, 10:21
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...menar du med standardbockerna, av ren nyfikenhet?

Med standardböckerna menar jag Annas Mat, Vår Kokbok och Bonniers Kokbok. Finns ju ett gäng till men det är den typen av bok jag menar. Inte så spexiga, inte inriktade på något speciellt kök, hög upplaga och väldigt vanliga i Svenska kök.

/ Sconeman.
Citera
2008-07-23, 10:22
Medlem
barkeepers avatar
Aha!

Citat:
Ursprungligen postat av Sconeman
Med standardböckerna menar jag Annas Mat, Vår Kokbok och Bonniers Kokbok. Finns ju ett gäng till men det är den typen av bok jag menar. Inte så spexiga, inte inriktade på något speciellt kök, hög upplaga och väldigt vanliga i Svenska kök.

/ Sconeman.

Men dom ar ju klart anvandbara, om man vet va dman vill laga. Letar man inspiration ar de kanske lite trakigare.
Citera
2008-07-23, 12:51
Medlem
Sconemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men dom ar ju klart anvandbara, om man vet va dman vill laga. Letar man inspiration ar de kanske lite trakigare.

Visst är de användbara, har inget negativt alls att säga om dem. Men jag fick intrycket av din frågeställning i trådstarten att det var lite mer speciella böcker du var ute efter, därför skrev jag inte ut dem. Jag har också kvar min gamla hemkunskapsbok, det är inte ofta jag tittar i den men det står mycket mer där än man kan tro.

/ Sconeman.

Edit: Wohoo! Inlägg nummer 100!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här