2008-07-22, 12:40
Medlem
Pepsicolas avatar
Nu är det så att när jag skulle starta min dator på morgonen så började datorn med att pipa 3ggr. Sen så ville inte skärmen fungera. Men datorn kommer in i Windows och allt. Har testat med en annan skärm men fick samma problem. Är det grafik kortet som strular eller? Men då borde väl inte datorn fungera överhuvudtaget?.. Hjälp Plox!
Senast redigerad av Pepsicola 2008-07-22 kl. 12:54.
Citera
2008-07-22, 12:48
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
1. Skriv en bättre rubrik.

2. Leta reda på manualen till ditt moderkort, där finns det med all största sannolikhet en tabell som säger vad pipet betyder.
Hittar du inte manualen så brukar de finnas på internet, bara att googla.

Skulle tippa på att vanligaste orsakerna till att det piper är grafikkort eller minne, men det är bara en gissning.
Har dessutom stött på datorer där just tre pip signalerar att det är minnet det är strul med.

Men iom att din dator verkar fungera så skulle det ju kunna vara andra orsaker till att den piper, jag har t.ex. mitt moderkort inställt på att varna ifall fläkten till cpu inte snurrar, ibland när jag startar datorn så har inte cpu blivit varm nog för att fläkten ska gå igång så då piper det.
Citera
2008-07-22, 13:12
Medlem
Pepsicolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
1. Skriv en bättre rubrik.

2. Leta reda på manualen till ditt moderkort, där finns det med all största sannolikhet en tabell som säger vad pipet betyder.
Hittar du inte manualen så brukar de finnas på internet, bara att googla.

Skulle tippa på att vanligaste orsakerna till att det piper är grafikkort eller minne, men det är bara en gissning.
Har dessutom stött på datorer där just tre pip signalerar att det är minnet det är strul med.

Men iom att din dator verkar fungera så skulle det ju kunna vara andra orsaker till att den piper, jag har t.ex. mitt moderkort inställt på att varna ifall fläkten till cpu inte snurrar, ibland när jag startar datorn så har inte cpu blivit varm nog för att fläkten ska gå igång så då piper det.

Okej. Ska kolla det.. Men finns förklaringen i manualen alltså?
Citera
2008-07-22, 13:14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Det bör den göra. De där pipen du här är en felkod som ska tala om vad det rör sig om för typ av fel. Så det borde finnas en lista i manualen, men gör det inte det så går det garanterat att googla sig till den informationen bara man vet vad man har för moderkort.

Ett fel skulle kunna vara att grafikkortet har halkat ur sin plats lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in