• 7
  • 8
2010-07-01, 21:21
Medlem
mydoglitterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyhawk133
Hehe, nejdå, men att burkens innehåll skulle kunna värmas så att den sprack.
Jag tror micron lägger av istället, med kallt burkinnehåll.

Fast det påverkar ju inte grundfrågan. Nördigt av mig..

aha! Nej jag syftar på att microvågsugnar inte klarar av metall då metallen reflekterar microstrålningen. Har du aldrig testat detta förrut ?? Hela ugnen börjar spraka och tillslut sprängs den. Jag avråder dig från att testa det iof
Citera
2010-07-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mydoglitters
aha! Nej jag syftar på att microvågsugnar inte klarar av metall då metallen reflekterar microstrålningen. Har du aldrig testat detta förrut ?? Hela ugnen börjar spraka och tillslut sprängs den. Jag avråder dig från att testa det iof

Jepp, jag som misstolkade i all hast. Se min edit.
Jodå, har testat. En micro började brinna.

Jag är väl skyldig att återgå till topic.
Har inte varit med så mycket. Men när jag var liten och åt tacos för första gången så tvärspydde jag tvärs över bordet. Vad arg dom skulle blivit på mina föräldrar som tog med ungjäveln på middag...
Citera
2012-11-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Alltså, det var nog så att det fanns vissa förväntningar som inte uppfylldes. Låt säga att du ska käka köttbullar och har en polare hemma och frågar om denne också vill ha eftersom du ändå ska käka, så är det en fin gest, och något man bör uppskatta.

Men om man bjuder någon på helgmiddag så ligger förväntningarna på en annan nivå. Jag hade också blivit ganska grinig om jag blev bjuden på fabricerade köttbullar och pasta. Lite mer omsorg tycker man nog att den som bjuder på mat kan ha.

haha, "fabricerade" köttbullar.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/...jpg?1318992465

Säker på att du inte menar halvfabrikat? Använd inte ord du inte förstår lilla vän.
Citera
2012-11-16, 12:32
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modre
haha, "fabricerade" köttbullar.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/...jpg?1318992465

Säker på att du inte menar halvfabrikat? Använd inte ord du inte förstår lilla vän.

Skum bump.

Det handlar väl snarare om helfabrikat i det här fallet?
Citera
2012-11-16, 15:46
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Skum bump.

Det handlar väl snarare om helfabrikat i det här fallet?
Folk i allmänhet har väldigt svårt för att skilja på hel-och halvfabrikat. Köttbullar har jag aldrig sett som halvfabrikat, bara som färdigstekta=helfabrikat. Riktiga halvfabrikat tycker jag att det är svårt att hitta, nu har det väl dock börjat dyka upp korv som är rå och som måste tillagas innan servering, men annars är det tunt. Frysta fiskfiléer kanske ska räknas som halvfabrikat också förresten.
Citera
2012-11-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Folk i allmänhet har väldigt svårt för att skilja på hel-och halvfabrikat. Köttbullar har jag aldrig sett som halvfabrikat, bara som färdigstekta=helfabrikat. Riktiga halvfabrikat tycker jag att det är svårt att hitta, nu har det väl dock börjat dyka upp korv som är rå och som måste tillagas innan servering, men annars är det tunt. Frysta fiskfiléer kanske ska räknas som halvfabrikat också förresten.
Frysta fiskfiléer som halvfabrikat? Varför? För att de är frysta?
Citera
2012-11-16, 17:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivey
Frysta fiskfiléer som halvfabrikat? Varför? För att de är frysta?
Rensade och styckfrysta tänkte jag. Fisken är ju i vilket fall processad på ett eller annat sätt.
Citera
2012-11-16, 18:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Rensade och styckfrysta tänkte jag. Fisken är ju i vilket fall processad på ett eller annat sätt.
Halvfabrikat är väl sådant som på något vis kräver ytterligare någon ingrediens och ytterligare tillagning för att bli klart, så som pulvermos, pulversåser, frysta gratänger i påse som skall hällas upp i smorda formar med riven ost över...
Helfabrikat är dock sådant som redan är helt klart och enbart behöver värmas så som frysta pajer, färdiga köttbullar, risgröt i plasttub osv...

Rensad fryst fisk, och färdigstyckat kött ocfrysta grönsaker brukar dock inte benämnas som hel- eller halvfabrikat, utan i så fall som processad råvara.
Citera
2012-11-20, 04:24
Bannlyst
Hade jag blivit bjuuden på en sådan middag hade jag druckit upp vinet och sedan tackat för mig och dragit till donken eller korvmoj eller liknande.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in