2010-01-12, 10:01
Medlem
skalman1973s avatar
Vilket nys ! Ganska många stater använder vit fosfor i kombination med andra ämnen och då som rökgranater primärt ( dock kan man givetvis använda det för andra syften också vilket israel visat på ett kreativt sätt )

Ställ dig jämte en svensk rökgranat innan den briserar så lär du få en fin hudåkomma
Citera
2010-01-12, 13:11
Medlem
Du får t.ex inte slänga in en tårgasfackla för att få ut fi ur en bunker, men en svensk rökhandgranat är nema problema
Citera
2010-01-12, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheesekaka
Eldkastaren var ett väldigt tungt och otympligt vapen.
Det var säkert väldigt impopulärt att gå runt med den eftersom eldkastarkillen torde utgöra ett väldigt prioriterat mål.

Såg en intervjuserie med överlevare från Omaha landstigningen. Killen med eldkastare var den som de sköt minst på eftersom den var så stor och otymplig kunde han inte hänga med klungan av de andra soldaterna utan hamnade på efterkälken. Så tyskarna sköt självklart på klungan med soldater istället för den långsamme kille som inte hade någon omkring sig då de ville ha fler skadeutfall i förhållande till mängden kulor de avlossade. Ska se ifall jag hittar klippet.
Citera
2010-01-12, 13:40
Medlem
Eldkastare/ -sprutor används väl fortfarande för sanering av NBC-grupper? Har en kompis som gjorde lumpen som NBC-skyddsman och de fick öva på att bränna upp kontaminerade områden med eldkastare. Det var cirka 2003 så det kan ju ändrats sen dess.

I strid används de dock inte längre.

Det finns dessutom civila eldkastare (dock inte i Sverige vad jag vet) för ogräsbekämpning.
Citera
2010-01-12, 18:28
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Jag tror inte det finns någon internationell lag mot eldkastare.
Men USA har själva valt att sluta använda eldkastare då det ses som inhumant och ger dålig press (något USA har vissa erfarenheter av sen Vietnamkriget).

http://en.wikipedia.org/wiki/Flamethrower
The United States Marines used flamethrowers in the Korean War and the Vietnam War.

Flamethrowers have not been in the U.S. arsenal since 1978, when the Department of Defense unilaterally stopped using them. They have been deemed of questionable effectiveness in today's combat and use of flame weapons is always a public relations issue due to the horrific death they inflict.
Är det så mycket värre att brinna upp än att få sina kroppsdelar och inre organ av- och uppslitna av glödheta rakbladsvassa granatskärvor?
Citera
2010-01-12, 18:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
En intressant följdfråga....Har Sverige eldkastare i sin arsenal?
Eldspruta m/41 fanns förr i tiden. Napalmbomber hade vi med, som förevisades skarpt under kejsar Haile Selassies statsbesök, om jag inte missminner mig. Kejsaren blev mycket imponerad.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in