2008-07-21, 22:49
Avslutad
Efter att ha läst runt lite blev jag nyfiken på eldkastare. Vad jag förstått så användes dessa framför allt i Vietnam-kriget. Hur vanligt var det då? På filmer har man ju sett att de har 3 tankar på ryggen, skulle gissa på att två av dem innehöll propan/butan/napalm o den tredje (lite mindre tub) komprimerat syre.

Används de fortfarande? Som t.ex i Afghanistan o Irak. Vill veta allt om eldkastare...
Citera
2008-07-21, 23:03
Medlem
Dogdylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Efter att ha läst runt lite blev jag nyfiken på eldkastare. Vad jag förstått så användes dessa framför allt i Vietnam-kriget. Hur vanligt var det då? På filmer har man ju sett att de har 3 tankar på ryggen, skulle gissa på att två av dem innehöll propan/butan/napalm o den tredje (lite mindre tub) komprimerat syre.

Används de fortfarande? Som t.ex i Afghanistan o Irak. Vill veta allt om eldkastare...

Nej, eldkaste används inte av amerikanska styrkor längre. De slutade använda eldkastare efter Vietnamkriget eftersom det gav dålig publicitet. Det är också förbjudet enligt internationell lag att använda eldkastare i strid. Men om du har läst runt så vet du redan det här....
Citera
2008-07-21, 23:15
Medlem
Svampfests avatar
Jag vet inte hur och när en anti-terrorist situation där en eldkastare kan komma till nytta ser ut men tydligen anser kineserna att en sådan är bra att ha.

http://www.boston.com/bigpicture/2008/07/antiterrorism_exercises_in_chi.html

Segway-poliserna är sköna också, märk väl killen på Segway som har ett prickskyttegevär.
Citera
2008-07-21, 23:18
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Nej, eldkaste används inte av amerikanska styrkor längre. De slutade använda eldkastare efter Vietnamkriget eftersom det gav dålig publicitet. Det är också förbjudet enligt internationell lag att använda eldkastare i strid. Men om du har läst runt så vet du redan det här....
Jag tror inte det finns någon internationell lag mot eldkastare.
Men USA har själva valt att sluta använda eldkastare då det ses som inhumant och ger dålig press (något USA har vissa erfarenheter av sen Vietnamkriget).

http://en.wikipedia.org/wiki/Flamethrower
The United States Marines used flamethrowers in the Korean War and the Vietnam War.

Flamethrowers have not been in the U.S. arsenal since 1978, when the Department of Defense unilaterally stopped using them. They have been deemed of questionable effectiveness in today's combat and use of flame weapons is always a public relations issue due to the horrific death they inflict. They are not banned in any international treaty the U.S. has signed. Thus, the US decision to remove flamethrowers from its arsenal is entirely voluntary.

edit: De tre tankarna som de har på ryggen innehåller samma sak alla tre. De är helt enkelt tre "skott", och man tömmer en hel tank varje gång man "avfyrar" eldkastaren.
Eldkastare genererar en stor flamma, men tankarna på ryggen vara inte särskilt länge.
Amerikanska M2 eldkastaren genererar en flamma på ca 33 meter, men bara i 7 sekunder, sen är de två tankarna på ryggen slut.
Notera också att Hollywood inte använder "riktiga" eldkastare, utan använder propan istället för flytande bränsle, vilket gör att det ser inte ut på samma sätt i verkligheten som det gör på film.
Senast redigerad av Jecke 2008-07-21 kl. 23:30.
Citera
2008-07-21, 23:26
Medlem
MidgetHumpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Jag vet inte hur och när en anti-terrorist situation där en eldkastare kan komma till nytta ser ut men tydligen anser kineserna att en sådan är bra att ha.

http://www.boston.com/bigpicture/2008/07/antiterrorism_exercises_in_chi.html

Segway-poliserna är sköna också, märk väl killen på Segway som har ett prickskyttegevär.

Vad är meningen med att använda segways egentligen ? :P hur snabbt går en sån? ser inte ut att vara särskilt effektiv i strid
Citera
2008-07-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetHumper
Vad är meningen med att använda segways egentligen ? :P hur snabbt går en sån? ser inte ut att vara särskilt effektiv i strid

Måste ha en grym psykologisk effekt på motståndarna. De skrattar säkert ihjäl sig.
Citera
2008-07-22, 00:23
Medlem
Jeckes avatar
En intressant följdfråga....Har Sverige eldkastare i sin arsenal?
Citera
2008-07-22, 00:30
Medlem
Tror inte många länder har eldkastare, att det finns lägen dom skulle vara effektiva tror jag nog, bunkerrensning bl.a.

Brittiska soldater som använde eldkastare mådde psykist väldigt dåligt av sin tjänst och då menar jag i förhållande till "vanliga" soldater som bara sköt folk, att se folk komma brinnade ur hålor var förståeligt nog ganska påfrestande, det kan också vara en orsak till att dom är ovanliga idag.
Citera
2008-07-22, 01:26
Medlem
devilspawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
En intressant följdfråga....Har Sverige eldkastare i sin arsenal?
Fick mig berättat av en Kapten i lumpen att Sverige har haft Eldkastare, men vi har det inte längre. Tror även han pratade något om att vi har haft stridsvagnar med eldkastare monterade på? som kunde spruta eld 20-30 meter. Någon som kan bekräfta det? eller minns jag fel?
Citera
2008-07-22, 01:39
Medlem
Allt_är_tagets avatar
Älskar när folk säger "för att det ser inhumant ut".

Egentligen så har ni väll rätt...USA gjorde det för att det ser inhumant ut. Man borde ha gjort det eftersom det är inhumant.
Citera
2008-07-22, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget

Egentligen så har ni väll rätt...USA gjorde det för att det ser inhumant ut. Man borde ha gjort det eftersom det är inhumant.

Men det är även landminor/försåtsmineringar av diverse modeller, splittervapen, kulvapen osv likväl. Att vinna ett krig innebär att man får ta avsteg från moraliska, etiskt normala principer, för att kunna just vinna.

Samt döda, lemlästa och skrämma sönder fler av fienden än sina egna
Citera
2008-07-22, 10:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allt_är_taget

Grattis du har lyckats fånga politikernas verklighet i ett nötskal!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in