2008-07-21, 20:02
Medlem
Hej alla!. Har sökt men inte hittat/förstått hur man gör för att kopiera hårdisken (800mb) till en dvd-skiva och sen stoppa in den och starta upp den.

Har en gammal hårdisk med windows 95 och något program till som tar upp sammanlagt 800mb. Skulle nu vilja göra en exakt kopia av den här hårdisken till en DVD och sen bara kunna stoppa in den i min nya dator och bota upp dvd precis som det hade varit en hårdisk.

Har precis installerat norton ghost, men förstår inte riktigt hur man gör.
Citera
2008-07-21, 22:45
Medlem
X_surfers avatar
Du kan inte klona en äldre burk till en med nyare hårdvara pga dom använder olika drivrutiner
Citera
2008-07-21, 23:01
Medlem
Tanken var att klona en hårdisk från en äldre burk till en DVD skiva så jag kunde stoppa in den i den nya burken och få upp den gammla hårdisken. Lite svårtolkat men jag tror du förstår hur jag menar.

Trodde att det gick. Hela poängen är att jag har ett installerat program på den gammla burken under win95 som jag skulle vilja ha kvar då jag inte har några installationsfiler. Har provat att kopiera det rakt av, men en massa filer ligger ju sprida i olika windowskataloger och sånt, så jag får ju inte igång det på min nya winxp dator.
Citera
2008-07-22, 01:44
Medlem
ladda ner vmware server. sen kan du ghosta win95-maskinen till en virituell maskin.
Citera
2008-07-22, 07:20
Medlem
Tackar för svaret. Har googlat lite på vmware server programet verkar passa syftet. Dock hittar jag ingen guide mer än http://virtualmedia.wtre.net/blogs/v...converter.aspx och det verkar oehört komplicerat.

Finns det någon nybörjar guide?
Citera
2008-07-22, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge
ladda ner vmware server. sen kan du ghosta win95-maskinen till en virituell maskin.
Det låter ju faktiskt jävligt kul om det skulle gå
Men kukar inte ghost skivan iom att det inte är samma hårdvara i vmware, eller har vmware server något smart sätt att efterlikna hårdvaran ifrån ursprungs datorn?
Citera
2008-07-22, 11:13
Medlem
Sackariass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge

Är det inte en smula overkill att använda VmWare Server? Workstation borde ju räcka för detta ändamål.
Citera
2008-07-22, 11:30
Medlem
Scuttles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sackarias
Är det inte en smula overkill att använda VmWare Server? Workstation borde ju räcka för detta ändamål.

Server är gratis, Workstation kostar pengar
Citera
2008-07-22, 11:41
Medlem
Sackariass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuttle
Server är gratis, Workstation kostar pengar
Det visste jag inte, googlade och kollade upp det.
Alltid lär man sig något nytt.
Citera
2008-07-22, 14:28
Medlem
Du kan konvertera Win95-maskinen till en virituell med VMware Converter (gratis). http://www.vmware.com/products/converter/

http://roudybob.net/archive/2004/12/28/1732.aspx hittar du bra info om hur man får igång den virituella ifall det strular.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in