• 1
  • 2
2008-07-21, 17:50
Medlem
Knivskarps avatar
Jag är nyfiken på vilken typ av skador ni har fått genom antingen er träning eller erat tävlande. Kunde vara lite intressant att jämföra och se vilka typer av skador som är vanligast inom olika kampsporter. Med skador räknas allt från en ordentlig lårkaka eller blåklocka till bruten rygg (om nu någon har upplevt det...).

Själv tränar jag thaiboxning och jag har, endast på träningen, lyckats spräcka ögonbrynet, brutigt en tå eller två, spräckt trumhinnan (två gånger), lårkakor stora som ett svenskt landskap och diverse blåmärken runt ögonen och i ansiktet.

Lustigt nog har jag aldrig lyckats skada mig nämnvärt under en match, buckliga skenben och allmän ömmhet i kroppen är det enda.

Fyll på!
Citera
2008-07-21, 21:13
Medlem
Jag har enbart tränat än så länge, är fortfarande nybörjare, men dragit på mig lite olika saker.

Muskelskada i armen och inre blödning i axeln samt en lätt nackskada de allvarligaste. Utöver det så är det ju massvis med stukningar på fingrar, handledar och vrister.
Citera
2008-07-21, 21:21
Medlem
Bristning i hälsena, lårkakor, svullna fötter, trasig armbåge och lite ont i huvudet.
Citera
2008-07-21, 22:24
Medlem
Knivskarps avatar
Skriv gärna vilka kampsporter ni tränar också så att man kan jämföra vilken typ av skador som är vanligast inom vissa sporter.
Citera
2008-07-21, 22:25
Medlem
Knivskarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Jag har enbart tränat än så länge, är fortfarande nybörjare, men dragit på mig lite olika saker.

Muskelskada i armen och inre blödning i axeln samt en lätt nackskada de allvarligaste. Utöver det så är det ju massvis med stukningar på fingrar, handledar och vrister.

Vad var det för nackskada?
Citera
2008-07-21, 22:35
Inga speciella saker förutom några stora lårkakor och väldigt stora blåmärken där "kärlekshandtagen" skall sitta.
Citera
2008-07-21, 22:39
Bannlyst
Knäckt näsa,revben.
Men antar att blåögon inte passar in i denna tråd.

Boxning
Citera
2008-07-21, 23:32
Medlem
Moridin2002s avatar
Blåtiror och buckliga skenben endast. Tränar thaiboxning och har gått några d-klassmatcher bara. Ajuste! Blev snittad av en nagel på min armbåge
engång och det blev RIKTIGT nasty! varade och grejjer och blev rejält
inflammerat. har fortfarande ett ärr därifrån
Citera
2008-07-22, 01:17
Medlem
Foqnaxs avatar
Har tränat traditionella kampsporter där man slår sönder plankor då och då, och där har man ju lyckats skada sig på allehanda vis när man misslyckats. Inget brutet men gott om svullnader, stukningar, snitt.

Annars är det väl blåmärken på så gott som varenda träning som gäller, knasade till armen på något sätt för ett bra tag sen, den krånglar fortfarande då och då. Ljumskarna har sträckts och knän har skadats. Blåtiror, fläskläppar med mera. Men det är väl sånt som alla får kan jag tänka mig.
Citera
2008-07-22, 08:16
Medlem
Knivskarps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moridin2002
Blåtiror och buckliga skenben endast. Tränar thaiboxning och har gått några d-klassmatcher bara. Ajuste! Blev snittad av en nagel på min armbåge
engång och det blev RIKTIGT nasty! varade och grejjer och blev rejält
inflammerat. har fortfarande ett ärr därifrån

Det där med snitt av naglar verkar vara rätt vanligt. Vad är det för fel på folk som inte kan klippa tånaglarna innan träning!
Citera
2008-07-22, 09:44
Medlem
bjohos avatar
Har knäckt några revben ett par gånger när jag rullat in i saker (min egen brist på uppmärksamhet), knäckte två till när jag missbedömde avståndet till en spark och klev in i den istället för snett bakåt.

Tummarna ur led åtskilliga gånger, ofta vid försöka att bromsa ett fall (slitna leder från snowboarding, de poppar i och ur led titt som tätt´ ).

Av någon anledning har mina fotleder överlevt men jag har fått onormal broskbildning i handlederna efter nio år (knakar en massa men ingen smärta än, svullnar lite lättare efter långa pass, undviker operation tills det behövs efter konsultation med läkare).

Brutet näsben, två gånger efter missförstånd med samma sparringpartner. Tre brutna fingrar på vänster hand (bo-stavar gör ont).

Åtskilliga små skär och skrapsår på i stort sett hela kroppen plus ett par brutna tår av allt från att sparka fel till att snubbla på tröskeln i träningslokalen. =)

Sporter: Thai, Boxning, Kung Fu.
Pseudo-sporter: Naginata, Ninjutsu.
Citera
2008-07-22, 11:00
Medlem
Cardiacs avatar
Varst:
Tva ganger sprackta ogonbryn (samma ogonbryn ocksa) efter kapp.
Bet av delar av tand genom oavsiktlig skallning (jag hade dalig kontroll pa motstandaren)

Normalt (varje traning):
Blamarken pa hela kroppen, skarsar pa armar efter kappar och knivar(tra da), ommande fingrar efter kapptraffar.

Stil:
Filippino Martial Art
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här