2008-07-21, 15:48
Medlem
ubersantas avatar
http://www.liveleak.com/view?i=e10_1212343477

En 'anon' (protesterar utanfr Scientologerna) och blir tillsagd av en polis att avlgsna sin skylt dr det str "Brainwashing and Evil cult" - annars blir han arresterad.

Faller det under hets mot folkgrupp? Eller r jag ute och cyklar?
Citera
2008-07-21, 15:59
Medlem
Flytande_argots avatar
Kanske rknas som en demonstration och d kanske demonstrationstillstnd krvs?
Citera
2008-07-21, 16:17
Medlem
vttes avatar
Guy Fawkes-gnget saknade kanske demonstrationstillstnd, men av filmen att dma verkar det mer troligt att polismannen var litet berusad av sin egen makt.

Men att ge sig p scientologer i England r vl nd som att sparka p en helkroppsfrlamad dvstum. Naturligtvis frtjnar scientologin den all skit den fr, men nog finns det strre och allvarligare fall av religis illasinnad hjrntvtt. Ge er p islam istllet, era fegisar.
Citera
2008-07-21, 17:18
Bannlyst
Det r antagligen som flytande_argot sger.

Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Ge er p islam istllet, era fegisar.
Eller kristendomen...
Citera
2008-07-21, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÖP!
Det r antagligen som flytande_argot sger.

Eller kristendomen...

eller varfr inte frtryckar religonen judendommen?
Citera
2008-07-21, 19:49
Medlem
ubersantas avatar
Nu glider alla off-topic, kan vi hlla oss till mnet.

Ang. demotillstnd tror jag inte att det r det saken gller. Polismannen sger ju att det r hans och ngon skyllt till som han str sig p (andra skyltar r allts ok).

S frgan r om det rknas som hets mot folkgrupp i UK att uttala sig kritiskt mot religisa samfund? Eller om det finns ngon annan anledning att polisen agerar som han gr.
Citera
2008-07-21, 19:56
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Skulle kunna vara den fina lagen om "anti-social behaviour" de har polismannen vilar sig mot.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-so...ehaviour_order

Fast mest troligt s rr det sig om denna lag
http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Order_Act_1986

Oavsett kan man misstnka att polismannen handlade felaktigt.
Citera
2008-07-24, 03:02
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
Nu glider alla off-topic, kan vi hlla oss till mnet.

Ang. demotillstnd tror jag inte att det r det saken gller. Polismannen sger ju att det r hans och ngon skyllt till som han str sig p (andra skyltar r allts ok).

S frgan r om det rknas som hets mot folkgrupp i UK att uttala sig kritiskt mot religisa samfund? Eller om det finns ngon annan anledning att polisen agerar som han gr.
"This nameless boy has been served with a summons under section five of the Public Order Act, which seeks to restrict signs that might be considered 'threatening, abusive or insulting.'"

Ojd.
Senast redigerad av Tjyvas 2008-07-24 kl. 03:10.
Citera
2008-07-24, 11:53
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
"This nameless boy has been served with a summons under section five of the Public Order Act, which seeks to restrict signs that might be considered 'threatening, abusive or insulting.'"

Ojd.

"Insulting"

Ngon knde sig allts krnkt.

Tycker detta r en skrmmande del i en modern demokrati med yttrandefrihet. Det kommer alltid finnas folk som blir krnkta av vad som helst.
Senast redigerad av ubersanta 2008-07-24 kl. 11:57.
Citera
2008-07-24, 12:08
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har fr mig att det har varit ett liknande fall i skottland dr domaren friade en person som hade blivit tagen fr att ha haft en skylt som beskrev scientologerna som en sekt (cult), men hittar dessvrre inte artiklen p google :/

Hur som helt s fr man hoppas att denna gosse blir friad, d borde polisen inte kunna gra likadant igen.

Men de tv lagar jag lnkade till tidigare verkar vldigt lskiga d de kan anvndas lagom godtyckligt.
Citera
2008-07-24, 15:40
Medlem
Fysans avatar
Noam Chomsky pstr att absolut tryckfrihet inte ar sjalvklar i UK. I boken Understanding Power/Att Forst Makten ges ett exempel. Tror det var en dokumentar som inte sandes i TV p grund av att den (om jag minns formuleringen ratt) underminerade den statliga auktoriteten. Det skulle tydligen finnas lagar mot sadan "dlig" publicitet och TV-bolagen vgade helt enkelt inte sanda materialet.

S aven om filuren i klippet inte ror det har sarskilt mycket, finns det andra som har erfarat bristandet yttrandefrihet. Sen kan man val aven tala om fegisfasoner hos TV-bolagen i frga.

(Tag absolut inte det har ordagrant om ni inte har tillgng till boken och pstendet visar sig vara korrekt.)

Norskt tangentbord ar ingen hit.
Citera
2008-07-25, 16:36
Medlem
Spejnars avatar
Som ngra sagt r det fr att man inte fr lov att kalla CoS fr en "kult" d den inte r klassad som det i England. Det r allts "offensive, insultning" m.m och faller under Public Order Act vilket sklart r jvla bullshit d CoS r en sekt, kult kalla det vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in