• 1
  • 2
2008-07-21, 14:42
Medlem
Hejsan.
Jag satt här och tänkte tillbaka på den gamla låg-högstadie tiden och mindes den gudomliga stekta potatisen som vi fick serverad ibland. Den var så fruktansvärt god att det var det enda jag åt när det fanns. En stor hög och gärna backa.

Jag har aldrig lyckats återskapa denna potatis och var då för liten för att fråga efter receptet eftersom att jag på den tiden inte lagade min egna mat. Det enda jag mins är att de kändes ganska feta och saftiga så jag gissar att någon olja på något sätt användes vid tillagningen och de hade även lixom ett skin. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara men.

Har ni något tips på hur man gör riktigt god stekt potatis som skulle kunna likna denna?

Tack på förhand.
Citera
2008-07-21, 14:47
Medlem
barkeepers avatar
Tips

Skala potatisen, skar i onskad tarningsstorlek. Forkoka c:a 5-10 minuter beroende pa tarningsstorlek. Hall bort vattnet och lat svalna. !!Sen skakar du om potatisen ORDENTLIGT, sa den blir lite stott i kanterna!! (da drar den at sig mer fett). Stro over lite strobrod. Slang in i ugnen pa 175 grader i en panna du forst smort in med smor, sen lagt ett tunt lager solrosolja pa. Vand da och da.
Citera
2008-07-21, 14:52
Medlem
defyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Skala potatisen, skar i onskad tarningsstorlek. Forkoka c:a 5-10 minuter beroende pa tarningsstorlek. Hall bort vattnet och lat svalna. !!Sen skakar du om potatisen ORDENTLIGT, sa den blir lite stott i kanterna!! (da drar den at sig mer fett). Stro over lite strobrod. Slang in i ugnen pa 175 grader i en panna du forst smort in med smor, sen lagt ett tunt lager solrosolja pa. Vand da och da.
Ungefär så, Var noga med att koka den så att ingen stärkelse är kvar.

VARM PANNA! annars blir det ingen yta utan endast kokt.
Om du har kan du strö över lite dillfrö, torkad fänkål och SoP. Lycka till
Citera
2008-07-21, 14:57
Medlem
Citat:

Det lät gott
Citera
2008-07-21, 14:58
Medlem
Snyfts avatar
min morsa lägger på lite socker så blir de extra goda. hon är kanske ensam om detta?
Citera
2008-07-21, 15:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
de kändes ganska feta och saftiga så jag gissar att någon olja på något sätt användes vid tillagningen

hade även lixom ett skin.

Har ni något tips på hur man gör riktigt god stekt potatis som skulle kunna likna denna?

1. Olje-smörblandning (margarin i skolmiljö).
2. Skinnet uppkommer naturligt i samband med värmehållningen i värmeskåp/ångskåp.
3. Blanchera potatisen. Låt den svalna i kyl, gärna till nästa dag. Stek den i teflonpanna i smör/oljeblandning med lite salt och socker (!) i. Du kan också smula sönder lite saffran och tillsätta rött paprikapulver och lägga i. Inte för mycket dock! Du får då en härlig yta och trevlig färg.

~Paul~
Citera
2008-07-21, 15:02
Medlem
barkeepers avatar
Personligen ar...

...jag potatisalskare, och tycker att om man har en bra potatis behovs inget mer. Socker later lite illa tycker jag, men har hort om flera som anvander det.

Jag tycker det ar godast helt neutralt, med salt kanske, men man kan ju variera i det oandliga. Finrivet citronskal / dill / koriander / kanel / timjan / dragon / rosmarin / listan kan goras oandlig.
Citera
2008-07-21, 15:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyft
min morsa lägger på lite socker så blir de extra goda. hon är kanske ensam om detta?
Haaha, vi skrev samtidigt. Nej, du är inte fel ute. Man kan också ha i en tsk ljus sirap.

~Paul~
Citera
2008-07-21, 15:04
Medlem
MrCheebas avatar
Jag använder också lite socker. Jag inbillar mig att det breddar smaken och även karamelliseras något under stekningen.
Citera
2008-07-21, 15:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
...jag potatisalskare, och tycker att om man har en bra potatis behovs inget mer. Socker later lite illa tycker jag, men har hort om flera som anvander det.

Jag tycker det ar godast helt neutralt, med salt kanske, men man kan ju variera i det oandliga. Finrivet citronskal / dill / koriander / kanel / timjan / dragon / rosmarin / listan kan goras oandlig.
Alltså den mängd socker man använder är så liten att potatisen inte smakar sött, utan endast får en fylligare smak.

Det är på samma sätt när man steker lök. En nypa socker gör att löken får en rikare smak och karamelliseras bättre.

~Paul~
Citera
2008-07-21, 15:06
Medlem
barkeepers avatar
Ok...

...jag star korrigerad i mina ortopedskor, som dom sager pa utrikiska.

Socker ar val acceptabelt pa potatis da. Fast jag tycker inte det skall behovas, jag tycker det later som ett knep man anvander om man har dalig/trakig potatis.
Citera
2008-07-21, 15:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
det later som ett knep man anvander om man har dalig/trakig potatis.
Nejdå, även fin potatis får en extra dimension med denna metod .

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in