2006-10-29, 02:04
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
En mer intressant följdfråga infinner sig då:

Vem är egentligen den första människan? Mannen som sitter vid vägskälet eller den som ska ställa frågan. Försök svara på den du!

Mannen som sitter vid vägskälet är ju såklart metaforiskt gud
Citera
2006-10-29, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Den är totalt värdelös eftersom den som ska svara på den inte ens får en illussion av ett klurigt problem, vad är meningen med att driva med någon stackare om dom kommer på att man just driver och drygar direkt?

Den är inte ett dugg värdelösare än din omskrivna variant. Inte för alla som kan svaret på ursprungsgåtan och besitter någon form av logiskt tänkande.

Förresten, hur kan någonting vara "olösligare"?
Citera
2006-10-29, 02:06
Medlem
Emp-snubbes avatar
....

olösligare, förstå min ironi. Poängen är inte att ha en fungerande gåta.
Poängen är att ha ett olösligt påstående i form av vad folk är en gåta som kan leda till att dom får tänka alldelles för länge på något dom ändå inte kan lösa, dvs psykiskt terror.

detta är vad jag faktiskt lärt mig under den sista timmen
Citera
2006-10-29, 02:06
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Mannen som sitter vid vägskälet är ju såklart metaforiskt gud

Jaså, kan du övertyga oss om det på något sätt genom att ställa en fråga till mannen?
Citera
2006-10-29, 02:07
Medlem
Emp-snubbes avatar
Självfallet Gud instiftar det fria valet! frågar man därför mannen vilket som är rätt väg så säger han något, sen får man själv välja
Citera
2006-10-29, 02:08
Medlem
Smockes avatar
Denna gåta går inte att lösa om man inte vill trolla till sig extra personer, hitta en lögndetektor i fickan osv.

Så.
Citera
2006-10-29, 02:08
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Du är den ende som någonsin kommer fråga denna fråga och detta utesluter allt hypotetiskt tänkande och alla andra tidsrymder än just nu. Mannen ljuger varannan gång och talar sanning varannan gång.

Det går ju inte ihop.
Citera
2006-10-29, 02:09
Bannlyst
Citat:
olösligare, förstå min ironi. Poängen är inte att ha en fungerande gåta.
Poängen är att ha ett olösligt påstående i form av vad folk är en gåta som kan leda till att dom får tänka alldelles för länge på något dom ändå inte kan lösa, dvs psykiskt terror.

detta är vad jag faktiskt lärt mig under den sista timmen

Ja herrejävlar. Har man inte tråkigt så gör man sig!

En grej bara: Innan du la till den lilla detaljen att man inte fick ställa en hypotetisk fråga, greppade du då att gåtan faktiskt hade en lösning?
Citera
2006-10-29, 02:10
Medlem
Emp-snubbes avatar
....

Ja för fan? men jag fann oxå den imkomplett för att kunna nyttjas i mina syften pga den detaljen
Citera
2006-10-29, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ja för fan? men jag fann oxå den imkomplett för att kunna nyttjas i mina syften pga den detaljen

"Nyttjas för dina syften". Manipulera en oskyldig gåta för dina egna smutsiga planer! Vet skäms, unge man!
Citera
2006-10-29, 02:13
Medlem
Emp-snubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
"Nyttjas för dina syften". Manipulera en oskyldig gåta för dina egna smutsiga planer! Vet skäms, unge man!

avdelning: vet hut?
Citera
2006-10-29, 02:16
Medlem
relativs avatar
Man kan ju inte hitta på premisser i efterhand! Ge er nu, inse att ni är besegrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in