2010-11-14, 09:29
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backaolle
Här kommer en halvkass nöt

1 = √1 = √((-1)*(-1)) = √(-1)√(-1) =i^2 = -1
Buuuu...! -1 och roten ur -1 är ju inte samma sak.
Citera
2010-11-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backaolle
Här kommer en halvkass nöt

1 = √1 = √((-1)*(-1)) = √(-1)√(-1) =i^2 = -1
Ingen nöt. Bara ett exempel på att z^(u+v) = z^u z^v inte gäller för komplexa tal.
Citera
2010-11-14, 12:42
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Det var ju en vägg framför honom så han ser ingenting.
Varför inte utesluta han från gåtan?
Citera
2010-11-16, 22:44
Medlem
sp3tts avatar
pi = 4.
Citera
2010-11-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra
Spetsa öronen pojkar å flickor, jag har en gåta som jag skulle vilja ha knäckt. Snappade upp den på krogen i helgen, men efter en timmas klurande var ju bruden som berättade den puts väck.. skit samma, här kommer den:

De fattiga har det, medans de rika vill ha det. Äter du det så dör du. Det är mäktigare än gud.

reservation för mindre felformuleringar

förhoppningsvis ligger det nåt tänkvärt bakom det hela..

cheers
Ingenting.
Citera
2010-12-02, 16:07
Medlem
mangotupps avatar
Jag återupplivar denna tråd med en matematisk kluring som jag inte riktigt klarar av:

I en familj är pappan dubbelt så gammal som alla barn tillsammans. Förra året var det mamman som var dubbelt så gammal som alla barn tillsammans. När mamman blir lika gammal som pappan är nu, så kommer hon vara lika gammal som alla barn tillsammans. Familjens sammanlagda ålder är mindre än 100 år. Hur gamla är föräldrarna och hur många barn har de?

Jag har kommit en bit på vägen men verkar missa något viktigt.

Eftersom jag inte har någon lösning till denna så krävs det en fullständig lösning och inte bara ett svar.
Citera
2010-12-02, 17:43
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangotupp
Jag återupplivar denna tråd med en matematisk kluring som jag inte riktigt klarar av:

I en familj är pappan dubbelt så gammal som alla barn tillsammans. Förra året var det mamman som var dubbelt så gammal som alla barn tillsammans. När mamman blir lika gammal som pappan är nu, så kommer hon vara lika gammal som alla barn tillsammans. Familjens sammanlagda ålder är mindre än 100 år. Hur gamla är föräldrarna och hur många barn har de?

Eftersom jag inte har någon lösning till denna så krävs det en fullständig lösning och inte bara ett svar.

x pappa
y mamma
z antal barn
i ålder på barnen

x=2(z*i) pappan är dubbelt så gammal som barnen

y-1=2(z*(i-z)) Förra året var det mamman som var dubbelt så gammal som alla barn tillsammans

x+y+z*i<100 Familjens sammanlagda ålder är mindre än 100 år

y+(x-y)=z*(i+(x-y) När mamman blir lika gammal som pappan är nu, så kommer hon vara lika gammal som alla barn tillsammans

tror ekvationerna ska vara rätt. Fyra obekanta, fyra ekvationer så det borde gå att lösa
Citera
2010-12-02, 18:26
Medlem
BePatients avatar
Citat:

Du har ju skrivit fel...
Citera
2010-12-03, 08:53
Medlem
Citat:

När man läser: Familjens sammanlagda ålder är mindre än 100 år, vet man att det är fråga om Diofantes problem. Flera obekanta än ekvationer, man måste prova fram. Barnens antal är troligen den minsta av obekanta, så vi ska prova med olika antal.
p=pappas ålder,
m=mammas ålder
b= barnens ålder(tillsammans)
x= barnens antal.

p=2*b,
m-1=2(b-x),
p=(p-m)*x+b

Här har vi tre enkla ekvationer med fyra obekanta. Man ger till x värdet 2 och löser ekvationer, och kontrollerar om resultatet är rimlig. Om inte ger man till x värdet 3 och provar igen. Man ökar x så länge att man hittar rimlig lösning.
Citera
2010-12-04, 11:57
Medlem
Om man är lat kan man använda Wolframalpha som är alltid lika hjälpsam.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=x%3D2z,+y-1%3D2(z-v),+x%3D(x-y)v%2Bz,+x%2By%2Bz%3C100,+v%3E0+
Citera
2010-12-05, 05:01
Medlem
mangotupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napakettu
Om man är lat kan man använda Wolframalpha som är alltid lika hjälpsam.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=x%3D2z,+y-1%3D2(z-v),+x%3D(x-y)v%2Bz,+x%2By%2Bz%3C100,+v%3E0+

Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2010-12-05, 17:53
Medlem
BePatients avatar
Hallååååå, är det nån hemma? Det står ju fel... Först har mamman varit dubbelt så gammal som alla barnen tillsammans, sen kommer hon vara lika gammal som alla vid nån punkt i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in